Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@10:46:33 GMT

برداشت گل بیدمشک در مهریز آغار شد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۷۱۳۹

آغاز برداشت گل بیدمشک از ۱۰ هکتار اراضی کشاورزی مهریز و تکمیل مراحل نهایی چهار واحد اسکان پزشکان متخصص در بافق از جمله خبرهای ۲۴ ساعت گذشته استان یزد است.

مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: برداشت گل بیدمشک از باغ‌های حومه این شهر و دهستان میانکوه بخش مرکزی آغاز شد و تا فروردین ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. 

بیدمشک در اصطلاح محلی به آن « گل‌بیز » گفته می‌شود، نوعی گیاهی دارویی ،ملین و تقویت کننده قلب، اعصاب و  دستگاه گوارش است که  اشتها را در افراد افزایش می‌دهد و مورد استقبال مردم و خانواده‌ها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمد جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۲۰۰ نفر در مناطق روستایی منطقه به خصوص در منشاد در ۴۰ واحد صنعتی و سنتی به کار عرق‌گیری گیاهان دارویی به خصوص گل بیدمشک فعالیت دارند.

این مسوول اظهار کرد: سالانه حدود یک‌هزار تن انواع عرق گیاهی به خصوص بید مشک تهیه که علاوه بر مصرف مردم شهرستان بخشی  از آن برای فروش به سایر استان‌ها از جمله یرد ارسال می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه در مجموع سطح زیرکشت گیاهان دارویی مهریز حدود ۸۰ هکتار است بیان کرد، درختان بیدمشک بیشتر به صورت پراکنده در کنار سایر درختان در برخی باغ های حومه شهر و روستاهامی روید.

 از هر کیلوگرم گل بیدمشک، سه و نیم لیتر عرق بیدمشک استحصال می‌شود و سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۵ هزار هکتار است که بیش از نیمی از آن اختصاص به محصول باغی و درختی دارد.

دهستان میانکوه با ۲ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.

بافق 

به گفته فرماندار بافق مراحل نهایی ساخت چهار واحد مسکونی برای اقامت پزشکان متخصص این شهرستان با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی و با ۲۰ میلیارد ریال هزینه در دست انجام است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سید مهدی طلایی مقدم در حاشیه بازدید از این واحدها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحدها در ۲ طبقه با مجموع زیربنای ۵۲۰ مترمربع جنب بیمارستان فعلی در دست ساخت  است.

وی با بیان اینکه چهار واحد مسکونی، دهه ۷۰ برای اسکان پزشکان متخصص غیربومی ساخته شد،اظهار کرد: گرچه هنوز از این ساختمان‌ها استفاده می‌شود ولی عمر مفید آنها رو به اتمام است.

فرماندار بافق تصریح کرد : یکی از عواملی که امکان ماندگاری نیروهای انسانی متخصص را در مناطق دور از مرکز استان فراهم می‌کند، تامین محل اسکان و تامین برخی امکانات در حد وسع و توان منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ماندگاری پزشکان متخصص در بیمارستان با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در همه نقاط شهرستان به منظور ارتقای کیفیت و ارایه خدمات بهداشت و سلامت  بستگی دارد. 

به گفته طلایی مقدم، نباید کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز پزشک متخصص در محل کار و مشکلات اسکان بهانه ای برای تقاضای انتقال آن‌ها از بیمارستان بافق شود.

وی با بیان اینکه نبود متخصص و کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی و محل مناسب اسکان متخصصان، مردم را ناگزیر به مراجعه به بیمارستان‌های مرکز استان می‌کند تصریح کرد: راه اندازی کلینیک تخصصی جنب بیمارستان تا حدود زیادی از مراجعه بیماران به مرکز استان یا سایر مراکز درمانی کاسته است.

با راه اندازی بیمارستان ۹۶ تختخوابی که ۸۶ درصد پیشرفت دارد این شهر به قطب گردشگر سلامت تبدیل می‌شود ضمن اینکه هم اینک بیمارستان کنونی پذیرای بیمارانی از شهرستان های بهاباد، کوهبنان کرمان و منطقه نوق رفسنجان است. ( جمعیت شهرستان بافق و  مناطق یاد شده، افزون بر ۱۰۰ هزار نفر است)

کار ساخت بیمارستان یادشده در سال ۱۳۹۴ با پیگیری فرماندار وقت، در سایت بیمارستان کنونی آغاز شد و ظرف مدت سه ماه و نیم ،اسکلت بتنی چهار طبقه با زیربنای ۱۱ هزار و ۷۵۰ مترمربع انجام شد اما بعدها به دلیل کمبود یا بعضا نبود اعتبار کافی پیشرفت طرح با کندی روبرو شد.

ادامه ساخت این بیمارستان با پیگیری فرمانداری بافق، مسوولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت از تابستان ۹۹  جان تازه ای گرفت به طوری‌که به گفته فرماندار اوایل سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار می‌گیردو تحولی شگرف در امور بهداشت و درمان منطقه ایجاد می‌شود.

بیمارستان فعلی بافق که سال ۱۳۶۹ با ۱۲ تخت بستری راه اندازی شد و بخش‌های مختلف جراحی، بستری، اطفال، زنان و زایمان، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه ، آی.سی. یو، اورژانس و سی. سی. یو دارد و از وجود بیشتر تخصص‌های حوزه پزشکی و درمانی به صورت تمام وقت و پاره وقت برخوردار است اما ظرفیت تخت‌ها برای بستری بیماران، کافی نیست ضمن اینکه به خاطر کمبود ظرفیت تخت و امکانات مرتبط، از وجود برخی تخصص‌های تمام وقت و انجام بعضی اعمال جراحی مشکلاتی دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

برچسب ها: گل بیدمشک ، مهریز ، بافق لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MoH

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گل بیدمشک مهریز بافق پزشکان متخصص گل بیدمشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۷۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور

محمد خزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم شهرستان کنگاور ۱۵ هزار هکتار است، گفت : با توجه به بارش‌های مناسبی که در سال زراعی جاری داشته‌ایم عملکرد مناسبی را از مزارع شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری تولید گندم از مرز ۶۱ هزار تن عبور کند که در صورت تحقق این امر این میزان تولید گندم در شهرستان در چند سال اخیر کم سابقه خواهد بود.

او به کشاورزان توصیه کرد؛ جهت رسیدن به این هدف با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به سمپاشی با سن گندم و زنگ زرد گندم اقدام نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور افزود: کمیته برداشت محصولات کشاورزی در وقت مناسب تشکیل شده و تمهیدات لازم در خصوص برداشت غلات انجام خواهد شد.

خزایی از کشاورزان شهرستان خواست مراقب حوادث احتمالی بویژه آتش سوزی در سطح مزارع و مراتع شهرستان باشند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • راهنمای سفر به بافق شهری در قلب کویر ایران
  • تجلیل از معلمان بازنشسته شهرستان بافق
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • بافق دارای بالاترین میزان تراکم دانش آموزی در استان یزد
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد