Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:44:47 GMT

نکات تغذیه‌ای برای سلامت مردان

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۷۵۹۶

نکات تغذیه‌ای برای سلامت مردان

میترا جودکیان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تغذیه سالم را از جنبه‌های مهم و اثرگذار بر سلامت مردان دانست و افزود: متاسفانه تغذیه به علت‌های مختلف مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توجه کمتر مردان به سلامت خود از جمله کوتاه بودن زمان حضور در منزل و محدودیت دسترسی به میوه، سبزی و غذاهای خانگی، صرف نکردن صبحانه سالم، زمان خواب نامناسب و کمخوابی از مهم ترین عوامل به خطر افتادن سلامت مردان و بی‌توجهی به تغذیه مناسب این گروه است در حالیکه نوع تغذیه مردان علاوه بر اثرگذاری در سلامت، در بازده کاری آنان نیز موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: آمار بالا و شیوع روزافزون ابتلای مردان به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه(همچون بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان‌ها و فشارخون بالا)، کاهش سن ابتلا به این بیماری‌ها و از طرفی ارتباط تنگاتنگ این بیماری‌ها با عادت‌های غذایی و فرهنگ تغذیه‌ای جامعه، بررسی و برنامه ریزی کلان را برای اصلاح الگوی مصرف در جامعه می‌طلبد.

وی افزود: در حال حاضر تغییرات بسیاری در عادت‌های  غذایی مشاهده می‌شود به طوریکه مصرف موادغذایی دارای ارزش تغذیه‌ای که به طور سنتی در سفره ایرانی جا دارد از جمله خرما، شیر، میوه و سبزی تازه، نان‌های سبوس‌دار و ماهی جای خود را به غذاهای غیرخانگی و فست فودهای حاوی کالری بالا، چربی و شکر داده است.

جودکیان چاقی را  عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، فشارخون بالا، برخی سرطان‌ها و بیماری‌های سیستم اسکلتی-ماهیچه‌ای دانست و اظهارداشت: عادت‌های غذایی ناسالم مانند مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرنمک، مصرف نکردن میوه‌ها و سبزی‌ها، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کم تحرکی می‌توانند از علت‌های اصلی چاقی محسوب شوند. 

وی درخصوص سرطان نیز گفت: سرطان پروستات نخستین سرطان شایع در کشور و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است که  بروز آن پس از ۶۵ سالگی افزایش می‌یابد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه چاقی شکمی در مردان می‌تواند شیوع و شدت انسداد مجرای ادراری را افزایش دهد، افزود: رژیم حاوی گوشت قرمز، چربی و اسیدهای چرب اشباع(چربی‌های جامد) نیز می‌تواند زمینه ساز این بیماری باشند.

راهکارهای کاهش وزن

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر لزوم محدود کردن مصرف غذاهای آماده و فست فودها برای کاهش وزن گفت: غذاها بیشتر باید به شکل آبپز و بخارپز مصرف و از غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز شود.

وی افزود: نوشیدن روزانه ۶ تا هشت لیوان آب و مایعات سالم، انتخاب شیرو لبنیات مصرفی حتما از نوع کم چرب، مصرف گوشت‌های کم چرب مانند سینه مرغ و ماهی و مصرف نان سبوس‌دار برای کاهش وزن باید مورد توجه قرار گیرند.

این کارشناس تغذیه مصرف میوه‌ها و سبزیجات را درمیان وعده ها توصیه کرد و گفت:  فرد باید متناسب با شرایط زندگی و وضعیت سلامتی خود، حتما در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری و کمک به بهبود سرطان پروستات

این کارشناس تغذیه گفت: باید وزن متناسب با قد حفظ شود و درصورت چاقی، با مراجعه به مشاوران  نغذیه در مرکز بهداشت شهرستان، رژیم غذایی کاهش وزن در پیش گرفته شود.

وی افزود: پروتئین موردنیاز بدن باید با مصرف منابع کم چربی مانند انواع گوشت کم چربی، مرغ، ماهی و لبنیات کم چرب تامین شود؛ رژیم غذایی کم چربی و پر فیبر رعایت و منابع غذایی غنی از از اسیدهای چرب امگا سه مانند ماهی و میگو مصرف شود.

جودکیان اظهارداشت: حبوبات و غلات سبوس‌دار، مغز دانه‌ها، خشکبار و محصولات سویا مانند آجیل سویا و شیر سویا که حاوی ترکیبات ویژه به نام فلاونوئیدها هستند و خاصیت ضدسرطانی دارند مصرف شوند.

وی افزود: سبزی‌ها و میوه‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز رنگ(به ویژه گوجه فرنگی، سس گوج فرنگی و توت فرنگی)  و کلم که نقش محافظت و پیشگیرانه در برابر این سرطان دارند باید دربرنامه غذایی روزانه مصرف شوند.

به گزارش ایرنا سرطان پروستات سومین سرطان رایج بین مردان ایرانی و یکی از اصلی‌ترین علل مرگ و میر جمعیت مردان در ایران و جهان است و اگر به موقع تشخیص داده شده و مورد توجه قرار گیرد می‌تواند به راحتی درمان شود.

برچسب‌ها گوجه فرنگی دزفول تغذیه سالم سرطان خوزستان بهداشت و سلامت دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گوجه فرنگی دزفول تغذیه سالم گوجه فرنگی دزفول تغذیه سالم سرطان خوزستان بهداشت و سلامت دیابت اخبار کنکور بیماری ها کاهش وزن تغذیه ای کم چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۷۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، فاطمه بی تقصیر، تهیه کننده برنامه از مزرعه تا سفره در این باره توضیح داد: این برنامه روز‌های چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۱۳:۱۵ به مدت ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. این برنامه با محوریت ایمنی و سلامت تغذیه به بررسی محصولات کشاورزی، باغی، زراعی می‌پردازد.

وی ادامه داد: در این برنامه محصولات سالم به مصرف کنندگان از مزرعه تا سفره شناسایی و معرفی می‌شود. آشنایی مصرف کننده با محصولات کشاورزی و اهمیت تغذیه‌ای آن‌ها دغدغه برنامه سازان است.

مجری کارشناس برنامه فیروزه آدابی است. این برنامه روز شنبه ۱۹ اردیبهشت به بهانه روز گل محمدی و گلاب به معرفی ایرج رستگار، تولید کننده خلاقی می‌پردازد که در حوزه تولید گل و گلاب تلاش کرده سبک جدیدی را ایجاد کند و به عنوان قهرمان تولید در این زمینه شناخته و برگزیده شود.

دیگر خبرها

  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان