Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ هنر دست قدمتی طولانی در خراسان جنوبی دارد هنری که روزگاری به فراموشی سپرده شده بود اما چند سالی است که بانوان خراسان جنوبی این هنر را احیا کرده و از این طریق به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند و حتی برای کشور هم ارزآوری دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند ، حرف از هنر دست زنان خراسان جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هنری قدیمی که روزگاری هنر دستان مادربزرگانمان بود هنر و سنتی بسیار زیبا که صدای ابزار آلاتش در هنگام کار از هر خانه‌ای در روستاهای خراسان جنوبی به گوش می‌رسد. صدایی دلنواز که حکایت از میراثی ماندگار و جاویدان داشت و اینک بعد از مدت‌ها خاک خوردن و به فراموشی سپرده شدن از صندوقچه‌ مادربزرگان بیرون آمده و با همت بلند زنان سرزمین‌مان دوباره احیا شده است.

هنرهایی که ریشه در آداب و رسوم، سنت، تاریخ و فرهنگی استان دارد و با پیشرفت‌های تکنولوژی، از یاد رفته و کمتر کسی به آن توجه داشته است. روزگاری هنر در این استان جایگاهی پر آوازه  داشت.

این روز‌ها که مردم سخت‌کوش خراسان جنوبی با خشکسالی‌های 19 ساله دست و پنجه نرم کرده و کشاورزی و دامداری با مشکلات مواجه است و مردم برای به دست آوردن روزی حلال تلاش می‌کنند زنان این سرزمین کویری بر آن شدند تا هنر مادران خود را احیا کرده و چرخ زندگی را به کمک این هنر به حرکت درآورند.

هنر حوله بافی از گذشته‌های دور در استان خراسان جنوبی رواج داشته و اینک پس از چندین سال رکود با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان و  نظارت‌های متعدد و کارشناسانه و تلاش هنرمندان مجدد احیاء شده و در حال گسترش است.

حوله بافی یا توبافی از هنرهای دستی اصیل خراسان جنوبی است که محصولات آن از پنبه، ابریشم یا کرک تهیه می‌شود و بخشی از تولیدات آن به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

زنان خوش ذوق و هنرمند روستای خراشاد با احیا و گسترش این هنر توانسته‌اند آوازه این روستا را جهانی کنند تا هنر توبافی به نام این روستا ثبت جهانی شود.

روستای خراشاد واقع در 20 کیلومتری جنوب شرق بیرجند است و وقتی وارد این روستا می‌شویم از پیر تا جوان گرفته به فکر تولید هستند. مردمان این منطقه بیشتر به کشاورزی، دامداری، قالی بافی، توبافی و پارچه بافی سنتی اشتغال دارند.

در سال‌هایی که خسکسالی بیداد نمی‌کرد محصولات عمده این روستا عناب، توت و زردآلو بود و مردم با فروش این محصولات نیازی به مشاغل دیگر نداشتند. اما چند سالی است که در این روستا مردان خسته و ناراحت از کشاورزی بدون آب و زنان در غم همسران خود شریک بودند تا اینکه یکی از بانوان ساکن در روستای خراشاد با احیای هنر چندین ساله رونق را به این روستا برگرداند.

اکنون چند سالی است که بانوان این دیار هنر پارچه بافی را احیا کرده‌اند و تولیدات خود را به استان‌های دیگر و حتی به خارج کشور نیز ارسال می‌کنند.

حال نه تنها خراشاد بلکه در دیگر نقاط خراسان جنوبی هم چند سالی است هنر قدیمی مادر بزرگ‌ها از صندوقچه بیرون آمده و نان‌آور سفره خانوارهای زیادی است.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: زنان شاغل در تعاونی‌های روستایی استان از آغاز امسال بیش از 12 هزار متر پارچه و حوله با الیاف طبیعی تولید کردند.

وی بیان کرد: تعاونی روستایی زنان خراشاد بیرجند، تعاونی الزهرا زنان مود سربیشه و تعاونی روستایی زنان برون فردوس در استان به تولید پارچه و حوله از الیاف طبیعی پنبه مشغول‌اند که پارچه‌های هنر دستشان به محصولاتی همچون لباس نوزاد، پیراهن مردانه، شال، مانتو، تن پوش حمام، جلیقه، کمربند، زانوبند و هدبند تبدیل می‌شود.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه یک شرکت تعاونی دیگر نیز دهه فجر امسال در سرچاه تازیان بیرجند راه‌اندازی شد که با ادامه فعالیت زنان آن روستا به حجم تولیدات حوله و پارچه سنتی استان افزوده می‌شود افزود: شرکت‌های تعاونی روستایی زنان استان با تأسیس کارگاه‌های پارچه بافی و حوله بافی اقدام به تولید پارچه‌ها و حوله‌هایی از جنس کُرک و نخ و همچنین توسعه تولیدات کرده‌ اند.

وی گفت: مواد اولیه این کارگاه‌های دستبافت سنتی از مواد طبیعی است که در پی گذراندن چندین مرحله تبدیل به نخ می‌شود و پس از بافت به وسیله کارگاه‌های سنتی و تبدیل آن به پارچه یا حوله برای دوخت البسه زنانه و مردانه، مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد.

وقتی بانوی کارآفرین سرخه‌ای هنر قدیمی حوله بافی را احیا می‌کند+ تصاویر دو شهر و یک روستای ایران ثبت جهانی شد / منبت، زیلو و حوله بافی بر قله صنایع‌دستی دنیا +جزئیات روستای خراشاد بیرجند به عنوان روستای حوله بافی کشور ثبت ملی شد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: پارچه‌های سنتی تولید شده در تعاونی‌های روستایی زنان خراسان جنوبی ضدتعریق، ضدحساسیت و گرمازاست که علاوه بر این در درمان ناراحتی‌های مفصلی و به ویژه روماتیسمی نقش ویژه‌ای دارد و به همین دلیل از آن به عنوان یک پارچه درمانی نیز یاد می‌شود و به دلیل داشتن این خواص به کشور‌های ایتالیا، فرانسه، هلند و آلمان نیز صادر می‌شود.

انتهای پیام/254/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روستای خراشاد روستایی زنان خراسان جنوبی چند سالی حوله بافی هنر دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از به سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال بانوان از 20 تا 24 اردیبهشت ماه در مرکز ملی فوتبال برگزار می شود. به همین منظور مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان اسامی بازیکنان دعوت شده به این اردو را به شرح زیر اعلام کرد:

کیمیا کافی، سارا دیدار (خراسان رضوی)
مریم ایزدپناه ، فهیمه ارزانی (کهکیلویه و بویراحمد)
فاطمه رضایی، سمیه آوج، نرگس خانی (البرز)
غزل مرشدی، نگین نقدی (کرمانشاه)
الهه جاویدان (بوشهر)
مینا ایری (گلستان)
زینب اسماعیلی (مازندران)
راحیل جعفری (فارس)
کیمیا نوری (تهران)
فاطمه شبان، مرضیه فیضی (اصفهان)
سمیرا محمدی، سوینچ سلیمانی (آذربایجان شرقی)
رقیه جلال نسب (خوزستان)
مرضیه نیکخواه، آتنا توفیق (همدان)
کوثر عنبری، روژین تمریان، فاطمه یوسفی، مریم نامی (ایلام)
مائده بیرنگ (گیلان)

دیگر خبرها

  • اشتغال ۷۰۰ نفر در کارخانه‌های سیمان خراسان جنوبی
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • سوئد مجددا برای هتک حرمت قرآن کریم مجوز صادر کرد
  • دستگیری سارق طلا از بانوان کهنسال در فلاورجان
  • صعود نمایندگان لارستان و خراسان جنوبی به لیگ دسته یک هندبال بانوان
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • هشدار هواشناسی سطح زرد در خراسان شمالی صادر شد
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!