Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین نشست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و عبدالظاهر شکیب رئیس آکادمی علوم افغانستان برگزار شد تا توسعه زیست‌بوم نوآوری مشترک دو کشور بررسی شود.

در این نشست محور‌ها و سرفصل‌های برای شکل گیری همکاری و تعامل بر فناورانه بر اساس تفاهم‌نامه به بحث و تبادل نظر گذاشت شد تا با نهایی شدن آن، توسعه زیست‌بوم نوآوری مشترک دو کشور اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین هدف این تفاهم‌نامه دوجانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی علوم افغانستان که در مرحله نهایی قرار دارد، توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، انتقال تجربه‌ها و زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌ها کمک‌های توسعه‌ای در حوزه علم و فناوری است.

ظرفیت‌های فرهنگی و زبانی مشترک زمینه‌ای برای توسعه زیست‌بوم نوآوری

در این نشست معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دربرگیرندگی زبان فارسی در فضای مجازی و افزایش روزافزون نفوذ این زبان را فرصتی برای پیشرفت فناورانه یاد کرد و افزود: زبان فارسی نهمین زبان اینترنت است که نسبت به جمعیت جهانی نفوذ و دربرگیری قابل توجهی است. اکنون نیز استارتاپ‌های فارسی زبان جزو برترین‌های فضای وب هستند و این زبان می‌تواند زمینه مشترک همکاری‌های دو کشور برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قرار بگیرد.

ستاری با اشاره به ایجاد زیست‌بوم نوآوری مشترک میان ایران و افغانستان گفت: مدل‌ها و الگو‌های موفقی که در رونق زیست‌بوم نوآوری ایران پیاده سازی شد، بر مبنای یک همکاری مشترک قابلیت تعمیم و توسعه در کشور افعانستان را دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ایران در بومی سازی الگو‌های نوآورانه و فناورانه موفق بوده است و می‌تواند این الگو را به کشور همسابه خود نیز انتقال دهد، ادامه داد: الگو‌های موفق بسیاری در ایران پیاده شده و توانسته راه را برای پیشرفت دانش فناورانه و نوآورانه ایران هموار کند.

الگوی موفق و قابل پیاده‌سازی در رونق زیست‌بوم نوآوری

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر ایجاد پارک علم و فناوری مشترک ایران و افغانستان به عنوان فصلی تازه میان همکاری‌های فناورانه دو کشور گفت: الگوی موفق پیاده سازی زیست بومی منطبق با بوم و ویژگی‌های کشورمان، زمینه ساز رونق بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران شرکت خلاق و نوآور شده است. همچنین بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری در ایران با اهداف توسعه‌ای مشترک، سازگار با محیط بومی در استان‌های مختلف بستری را برای خلق ارزش افزوده و اشتغال از ایده‌های نوآورانه و فناورانه فراهم می‌کنند. این الگو بر بستر یک پارک علم و فناوری مشترک قابل اجرایی شدن است.

ستاری از نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق دو کشور در افزایش تعامل‌های دو کشور گفت و ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق که در توسعه فناوری‌ها و خدمات عمومی فعالیت می‌کنند می‌توانند یکی از زمینه‌های انتقال دستاورد و تجربه‌های موفق ایران به کشور افغانستان باشند، همچنین در دیگر حوزه‌های دانشی و فناورانه که ایران در آن‌ها سرآمد است، فصل مشترک تازه‌ای در همکاری و تعامل دو کشور خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همکاری میان مراکز دانشی، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را از دیگر محور‌های مهم همکاری‌های فناورانه و دانش‌بنیان دو کشور دانست و گفت: دولت‌ها در این مسیر باید پلی ارتباطی میان فعالان بخش‌های گوناگون زیست‌بوم نوآوری ایجاد کنند و بدون ایجاد خللی در مسیرشان، تعاملات این حوزه را گسترش دهند.

همبستگی‌های فرهنگی و تاریخی محور همکاری‌های دو کشور است

در ادامه این نشست، عبدالظاهر شکیب رئیس آکادمی علوم افغانستان با اشاره به ظرفیت‌های همکاری علمی میان دو کشور گفت: آکادمی علوم افغانستان آماده است تا از تجربه‌های علمی ایران بهره ببرد. در این مسیر آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزشمند بوده و این همکاری را برای توسعه تعامل میان مراکز علمی دو کشور ادامه می‌دهیم.

او همچنین وجود فصل‌های مشترک تاریخی و فرهنگی فراوان میان ایران و افغانستان را زمینه‌ای برای همکاری‌های علمی و فناورانه دانست و گفت: این دو کشور در زمینه‌های گوناگون تعاملی عمیق و غنی دارند و با استفاده از ابزار زبان مشترک، می‌توانیم روابط علمی و فناورانه دو کشور را بسط دهیم.

رونق همکاری‌های علمی و فناورانه ایران و افغانستان

در بخش دیگری از این نشست، مهدی قله نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، با اشاره به آمادگی برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری و انتقال تجربه‌های ایران گفت: با گفتگو‌ها و تعامل‌های صورت گرفته، اکنون فرصت تازه‌ای در حوزه تعاملات علمی و فناورانه به وجود آمده است؛ برای توسعه زیرساخت‌هاو همکاری‌های توسعه‌ای حوزه علم و فناوری، ظرفیت‌های لازم ایجاد شده است و به زودی در قالب تفاهم‌نامه‌ای مشترک، عملیاتی خواهد شد.

او با بیان این‌که بر بسترحمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی علوم افغانستان، بستری نوآورانه برای تعامل میان بخش‌های گوناگون زنجیره علم تا ثروت دو کشور فراهم می‌شود، ادامه داد: در این تفاهم‌نامه توسعه زیرساخت‌های علمی و فناورانه و همچنین انتقال تجربه‌های فناورانه ایران مد نظر قرار گرفته شده است تا بستری برای همکاری‌های فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری دو کشور، فراهم شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان زیست بوم معاون علمی و فناوری رئیس آکادمی علوم افغانستان شرکت های دانش بنیان ایران و افغانستان همکاری های علمی زیست بوم نوآوری علمی و فناورانه علم و فناوری تفاهم نامه برای توسعه تجربه ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال

کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات متحده عربی بعد از ۱۰ سال، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، به عنوان روسای ایرانی و اماراتی این کمیسیون در تاریخ سه شنبه و چهارشنبه (11 و 12 اردیبهشت ماه 1403) در ابوظبی؛ برگزار می‌شود.

این نشست پس از گذشت 10 سال، به منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار می‌شود. توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدور‌های ترانزیتی بین المللی بویژه کریدور شمال- جنوب به منظور ترانزیت کالا‌های اماراتی به سمت کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست است.

در حاشیه این اجلاس همایش تجار، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش‌های خصوصی دو کشور نیز برگزار خواهد شد. در این نشست تجار و کار آفرینان ایرانی و اماراتی با همتایان خود بصورت رو در رو مذاکره خواهند نمود. همچنین تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه گذاری در خصوص توسعه فضای کسب وکار دو کشور و قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری و تجارت و فرایند‌های مربوطه مبادرت به سخنرانی خواهند نمود. پیش بینی می‌شود در این اجلاس دو سند همکاری توسط رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور به امضا برسد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امارات متحده عربی یکی از شرکای اصلی کشورمان در تجارت است. تجارت ایران و امارات در سال گذشته حدود 27 میلیارد دلار بوده، که سهم صادراتمان به این کشور حدود 6.5 میلیارد دلار بود و سهم واردات کالا از این کشور هم به بیش از بیست میلیارد دلار رسید. این کشور به دلیل اینکه هاب لجستیکی منطقه و واسط تجاری کشور هاست، برای ما با اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • ایران هلث ۱۴۰۳ محفل توسعه تعاملات بین المللی فناورانه