Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: هفت تصفیه خانه لوکال در کلانشهر مشهد با همکاری شهرداری مشهد و بخش خصوصی برای شهر مشهد در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی یعقوبی امروز _جمعه یکم اسفندماه ۹۹_ در آئین افتتاح تصفیه خانه فاضلاب لوکال چهل بازه مشهد به عنوان پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه غشایی کشور، اظهار کرد: فضاهای سبز شهری و در مجموع محیط زیست عاملی برای توسعه پایدار شهرها و زیست‌پذیری شهر برای شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه یکی از الزامات مهم ایجاد فضای سبز در شهرها مطابق بودن آن با شرایط اقلیمی شهر است، خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات خوبی در شهرداری مشهد اجرایی شده، حتی نوع گونه‌های فضای سبز در قالب کمیته‌های تخصصی بررسی و تمام اهرم‌های لازم برای ایجاد فضای سبز متناسب را اجرایی می‌کنیم.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد افزود: استفاده از گونه‌های بومی و کمک‌های حمایتی شهرداری برای تولید آنها انجام شده به طوری که در سال‌جاری شاهد اجرای یک پارک کم نهاده در منطقه ۱۲ شهرداری با کمک دانشگاه فردوسی مشهد بودیم.

وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت اینکه فضاهای سبز شهری قرار نیست تنها مطابق با شرایط اقلیمی باشد، بلکه باید کارکردهایی از جمله تصفیه و تلطیف هوا، زیبایی شهر و آرامش روانی شهروندان را نیز به همراه داشته باشد که با توجه به این موارد می‌طلبد فضای سبز تازه‌ای را در شهر مشهد داشته باشیم.

یعقوبی ادامه داد: عمده بخش‌های کشور ایران در محدوده‌های خشک و نیمه خشک واقع شده و با توجه به کم بودن میزان بارش‌ها، نیاز است فضای سبز با منابع مطلوب آبیاری شود.

وی با بیان اینکه عامل مهم محدود شدن توسعه فضای سبز شهری تأمین منابع آبی مناسب است، گفت: یکی از راهکارهای اساسی و جدی برای توسعه فضای سبز، استفاده از پساب‌های تصفیه شده مطابق با استانداردهای زیست محیطی است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در مقایسه با منابع آبی موجود که ناپایدار بوده و متناسب با شرایط اقلیمی در اختیار قرار می‌گیرد، می‌توان گفت پساب تصفیه شده به عنوان یک منبع آبی پایدار مطرح است و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

وی افزود: حوزه خدمات شهری شهرداری برای استفاده از پساب تصفیه شده تلاش‌های زیادی را انجام داده و در این راستا ارتباط خوبی با دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب و محیط زیست استان برقرار کرده و مجوز لازم برای ایجاد تصفیه‌خانه لوکال در ۱۵ نقطه شهر مشهد را دریافت کرده است؛ البته پس از جانمایی و بررسی‌های صورت گرفته تعداد آنها به هفت تصفیه خانه کاهش یافت.

بهره‌برداری از تصفیه خانه لوکال سیدی در سال آینده

یعقوبی با بیان اینکه در حال حاضر دو تصفیه خانه لوکال در مشهد اجرایی شده که یکی از آنها «سیدی» با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه در حال انجام است و امیدواریم تا اوایل سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد، اظهار کرد: تصفیه‌خانه لوکال دوم «چهل بازه» با ظرفیت تولید پساب ۵۰ لیتر بر ثانیه است که هر دو با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه تصفیه خانه چهل بازه با دوره بهره‌برداری ۱۵ ساله از طریق سرمایه‎گذار بخش خصوصی اجرایی شده است، تصریح کرد: اجرای پنج تصفیه خانه لوکال دیگر را در دستور کار داریم که با همت حوزه معاونت اقتصادی و همکاری بخش خصوصی اجرایی خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد افزود: فرایند احداث تصفیه‌خانه چهل بازه بسیار پیشرفته بوده و در قالب دانش روز دنیا اجرایی شده و ترکیبی از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب است که این روش پیشرفته در کنار دستگاه‌های مدرن حداقل فضای ممکن (حدود دو هزار مترمربع) را اشغال کرده و خروجی آن پساب با کیفیت است.

وی خاطرنشان کرد: پساب تولیدی تصفیه خانه چهل بازه در قالب یک خط انتقال به شبکه جداسازی آب شرب از آب خام منتقل شده و سپس به عرصه‌های کمربند سبز شهر انتقال یافته و برای آبیاری درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یعقوبی یکی از شاخصه‌های تصفیه خانه چهل بازه را مباحث زیست محیطی آن دانست و گفت: دو پروژه بزرگ محیط زیستی دیگر را با همین رویکرد در شهر مقدس مشهد با حمایت شورای شهر و تخصیص اعتبار مورد نیاز و همراهی شورای شهر اجرایی کردیم که یکی از آنها نخستین تصفیه خانه سپتاژ کشور در حاشیه کشف رود است.

وی ادامه داد: نخستین تصفیه خانه سپتاژ کشور در حاشیه کشف رود در حال حاضر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و تا پایان خردادماه سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد گفت: خط انتقال خین عرب نیز با تخصیص اعتبار مورد نیاز و دریافت پساب کافی اجرایی شده و تصفیه تکمیلی به رغم نیاز به تجهیزات خارجی در فرایند طولانی دریافت شده است تا برای سال آینده بیش از شش میلیون متر مکعب در سال ظرفیت ایجاد کند.

کد خبر 476070

منبع: ایمنا

کلیدواژه: معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری کلانشهر شهر کلانشهر مشهد شهرداری مشهد فضاي سبز شهري شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تصفیه خانه چهل بازه تصفیه خانه لوکال بهره برداری اجرایی شده سال آینده بخش خصوصی محیط زیست فضای سبز شهر مشهد سبز شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ عجیب آبفا خوی به بوی بد فاضلاب: مربوط به برخی فصول سال است!

علی از ساکنان روستای شوراب گفت: چندین سال است که این بوی بد زندگی ما را مختل کرده است و به‌خاطر استنشاق بوی بسیار بد و نامطبوع تصفیه خانه خوی حالمان بد می‌شود.

رضا از اهالی گلشهر خوی نیز که در این جمع اعتراضی حضور دارد با بیان اینکه نمی‌توانیم در خانه خودمان بخاطر این بوی نامطبوع نفس بکشیم، ادامه داد: نمی‌دانم چرا مسئولین شهر کاری نمی کنند و زندگی ما بخاطر این بوی ناخوشایند مختل شده است.

جواد صاحب قطعه زمینی در منطقه گلشهر نیز با اظهار ناراحتی می‌گوید: به‌خاطر بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب خوی نمی‌توانم زمینم را بسازم و مستاجر هستم. این بوی بسیار بد و غیر قابل تحمل در همه فصل‌های سال وجود دارد و امان مردم را بریده است.

رمضان یکی از دیگر اهالی اطراف تصفیه خانه فاضلاب اظهار کرد: چرا با وجودی که اعضای شورا و مسئولین می دانستند بوی بد و نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب خوی غیر قابل تحمل و غیرقابل حل است اقدام به تفکیک و واگذاری زمین‌های گلشهر کردند و سر مردم بیچاره کلاه رفت.

وی تصریح کرد: اکنون نمی‌توانیم بخاطر بوی بد فاضلاب نه در منطقه گلشهر خانه بسازیم و نه بفروشیم!

سلطان زاده، مدیر عامل آب و فاضلاب خوی در این‌خصوص گفت: این بوی نامطبوع مربوط به فصل‌های خاص سال است که بخاطر وزش بادهای غالب بیشتر می‌شود و در فصل‌های دیگر بوی کمتری وجود دارد.

گفتنی است، حال با توجه به اینکه بوی نامطبوع و بد چندین سال زندگی هزاران نفر از ساکنان این اطراف تصفیه‌خانه فاضلاب خوی را مختل کرده است. انتظار داریم مسئولین شهرستان به‌خصوص مدیریت شهری خوی اقدامات لازم را برای حل مشکل موجود، انجام دهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903355

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط چهار مترو مشهد
  • پاسخ عجیب آبفا خوی به بوی بد فاضلاب: مربوط به برخی فصول سال است!
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد «سالم» است
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد؛ یک شنبه ۱۶ اردیبهشت
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع
  • ظرفیت تصفیه خانه‌های آب کرج ۶۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد در پانزدهمین روز اردیبهشت