Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابعی که هویتشان را فاش نکرد گزارش داد، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا قرار است در روزهای آینده گزارشی در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی الاصل این روزنامه متشر و در این گزارش نتیجه گیری کند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل او را داده است.

 به نوشته واشنگتن پست، این گزارش تهیه شده توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، قرار است به ارائه یک خلاصه غیرمحرمانه از یافته های سراسر جامعه اطلاعاتی آمریکا بپردازد و احتمالا هفته آینده منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب و به موجب آن دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را ملزم به ثبت یک چنین گزارش غیرمحرمانه ای در خصوص قتل خاشقجی کرد. با این حال این رئیس جمهور سابق آمریکا این خواسته را نادیده گرفت. روزنامه واشنگتن پست انتشار این گزارش را با وعده های انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای شفافیت به خرج دادن مرتبط دانست.

همچنین به نوشته واشنگتن پست انتشار این گزارش منجر خواهد شد که روابط از پیش سرد شده آمریکا و عربستان به سطح پایین جدیدی تنزل یابد.

اوایل فوریه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، کشورش در شراکت با عربستان تجدید نظر می کند تا از تطابق این شراکت با منافع و ارزشهای آمریکا اطمینان حاصل کند.

دولت جو بایدن تا کنون به لغو توافقهای فروش تسلیحات به عربستان در تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن پرداخته است؛ کشوری که در آن نیروهای ارتش عربستان از سال ۲۰۱۵ به اجرای حمله نظامی پرداخته اند.

واشنگتن همچنین از سواستفاده های حقوق بشری عربستان و اذیت و آزار مخالفان در این کشور از سوی مقامها انتقاد کرده است.

خاشقجی در سال ۲۰۱۸ بعد از وارد شدن به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه مفقود شد. مقامهای عربستانی در ابتدا اطلاع داشتن از مکان وی را انکار کردند اما بعدا پذیرفتند که او در داخل این کنسولگری به قتل رسیده و مثله شده است. دولت عربستان تا کنون هشت متهم را از بابت اتهام ایفای نقش در قتل خاشقجی محکوم و مکررا اتهامات در خصوص دست داشتن خاندان سلطنتی در این قتل را رد کرده است./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: واشنگتن پست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۲۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای این رسانه آمریکایی با انتشار این خبر به نقل از کی‌یف پست (Kyiv Post) نوشت: (در مجموع) ارزش خرید این جنگنده ها حدود یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار آمریکا است.

بنابراین گزارش، قزاقستان که درصدد به روز رسانی ناوگان نیروی هوایی خود است، اقدام به حراج ۱۱۷ فروند جنگنده بمب افکن های دوران شوروی سابق از جمله میگ-۳۱، میگ-۲۷، میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ متعلق به دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ کرده است.

این گزارش حاکی است: هرفروند از جنگنده های منسوخ دوران شوروی سابق که توسط آمریکا خریداری شده به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: هرچند قصد آمریکا از این خرید که توسط شرکت های واسط خارجی صورت گرفته، هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود تا جنگنده های خریداری شده توسط آمریکا از قزاقستان به عنوان منبعی برای قطعات یدکی جنگنده های کنونی اوکراین که همچنان درحال انجام ماموریت هستند و یا به عنوان جنگنده های «فریبگر» بر روی زمین در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.

بیزینس اینسایدر در ادامه این گزارش نوشت: قزاقستان که پیشتر به صورت رسمی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، بعدها همکاری نزدیک خود را با روسیه به عنوان یکی از متحدان دیرینه (مسکو) حفظ کرد اما از زمان حمله روسیه به اوکراین، قزاقستان هرچه بیشتر به سمت غرب تمایل پیدا کرده است.

بنا بر تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشورهای غربی، نشانگر دور شدن از روابط تاریخی خود با مسکو است.

قزاقستان معضل بعدی روسیه پس از اوکراین؟

تارنمای خبری بیزینس اینسایدر نوشت: برخی از ناظران داخلی روسیه، توجه مسکو به جریانات قزاقستان در کنار تقابل با اوکراین را خواستار شدند.

در همین ارتباط، ولادیمیر سولوویوف (Vladimir Solovyov) مفسر و تحلیلگر روس هشدار داده است که کشورش باید به این واقعیت که قزاقستان مشکل بعدی روسیه است، توجه کند؛ چراکه به گفته وی این کشور می تواند همان روند نازی [شدن] که در اوکراین رخ داد را در آنجا (قزاقستان) آغاز کند.

گفتنی است؛ رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • صد و پنجاه و نهمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین