Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هجدهمین آیین پویش ره سلامت که با حضور معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر برگزار شد، لوح تقدیر و تندیس جایزه حقوق بشر اسلامی، به «احمد المنظری» مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی اهدا گردید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سید مجید تفرشی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر، در مراسم هجدهمین آیین پویش سلامت و افتتاح پروژه‌ بهداشتی در استان‌های مختلف کشور که با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، معاونین و مدیران ارشد وزرات بهداشت و مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، در خصوص ماموریت و فعالیت‌های ستاد حقوق بشر و ارتباط مستقیم آن با حقوق غیر قابل انکار و غیر قابل نقضی چون حق بر سلامت و حق بر حیات توضیحاتی ارایه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ضمن تقدیر از تلاش‌های آقای احمد المنظری، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی، خصوصا طی یک سال گذشته و کمک به جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه در کارزار مبارزه با ویروس کرونا و صیانت از بهداشت و سلامت ملت‌های منطقه، شکل‌گیری اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی موسوم به اعلامیه قاهره در سال ۱۹۹۰ میلادی و متعاقب آن تصمیم اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در تعیین روزی به نام حقوق بشر اسلامی را تبیین و تشریح کرد.
 تفرشی در ادامه با جامع تر خواندن ادبیات اعلامیه حقوق بشر اسلامی در مقایسه با اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸، افزود: امروز اهمیت و حساسیت ماموریت سازمان بهداشت جهانی خصوصا در حوزه تامین و دفاع از حقوق مسلم حق بر سلامت و ‌حق بر بهداشت بر کسی پوشیده نیست؛ مولفه‌هایی که مستقیما بر صلح و امنیت بین‌المللی اثر گذار بوده فلذا می‌بایست در بالاترین حد ممکن مورد توجه و احترام قرار گیرند.‌
وی ضمن محکوم کردن برخی کشورهای مدعی غربی و نقض فاحش حقوق بشر از سوی آنها، تصریح کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم که علی‌رغم شیوع جهانی ویروس کرونا و بر خلاف توصیه‌های اکید سازمان بهداشت جهانی در ضرورت همگرایی بین‌المللی در این عرصه، تحریم ملت بزرگ ایران از سوی دول مدعی حقوق بشر به حوزه بهداشت کشیده شده و در طول یک سال گذشته از دریافت ابتدایی‌ترین تجهیزات پزشکی و حتی ماسک محروم بودیم.
معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر، بیان کرد: هم اینک علی‌رغم تمامی اقدامات ضد بشری فوق به اذعان سازمان بهداشت جهانی نه تنها ملت بزرگ ایران در مبارزه با ویروس کرونا یکی از کشورهای پیشتاز و موفق بوده بلکه بزودی واکسن بومی خود را به جهانیان عرضه خواهد کرد؛ واکسنی که به دلیل نگاه اسلامی ایران به حقوق بشر، امکان استفاده آن برای کلیه کشورهای جهان ولو دولت‌های ظالمی که از ارائه دارو به بیماران تالاسمی و پروانه‌ای کشورمان نیز استنکاف ورزیده‌اند، فراهم خواهد بود.
وی‌ تاکید کرد: همانطور که کشورهای جهان سال‌ها قبل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار عدم سو استفاده از این سازمان به بهانه کمک‌های مالی توسط برخی اعضا شدند، سازمان بهداشت جهانی نیز در ایفای مسئولیت خطیر خود هرگز نباید تحت تاثیر دول بزرگ قرار گرفته و کمک و حمایت مالی آنها موجب به خطر افتادن ماموریتش و دخالت در اجرای سیاستهای حقوق بشر محور این سازمان شود. ضرورت توجه و اولویت بخشی سازمان بهداشت جهانی به کشورهای آسیب پذیر در جریان مبارزه با ویروس کرونا و سایر چالش‌ها و تهدیدات بهداشتی و پاسداشت از کرامت انسان‌ها فارغ از ملیت و محل جغرافیایی و نهایتا ضرورت تلاش در سیاست زدایی از این حوزه از دیگر مطالب ارایه شده از سوی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر در مراسم فوق بود.
در ادامه احمد المنظری مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه بیماری کووید-۱۹ نشان داد که سیستم بهداشتی کشورها چقدر شکننده است،افزود: پاندمی اخیر فرصتی است تا نظام های بهداشتی در سراسر دنیا با ایجاد تغییراتی ساختاری، خود را در برابر اپیدمی‌های محتمل آتی مهیا سازند. 
مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر لزوم انتقال دانش و تجربیات ایران به سایر کشورهای منطقه خصوصا در حوزه‌های مرتبط با پاندمی کووید و بیماری‌های غیرواگیر ابراز امیدواری کرد: با ایجاد شبکه‌های منطقه‌ای و جهانی از مراکز همکار در حوزه بیماری‌های غیرواگیر بتوان تعاملات در این خصوص را وسعت داد.ایران شریک خوبی برای ما است زیرا عملکرد فوق‌العاده‌ای در سطح منطقه و حتی جهان داشته است.
در این مراسم سعید نمکی وزیر بهداشت، با اشاره به تحریم‌ها و ممانعت از واردات دارو به کشورمان، اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات دستاوردی در جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با کووید-۱۹ به دست آمد که بسیار ارزشمند است و حتی یک بیمار هم پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد. در همان ابتدای شیوع این بیماری ما توانستیم در مدت کوتاهی ۲۵۰۰ تخت آی سی یو و ۸۰ تخت آماده برای پشتیبانی تأمین کنیم و پرستاران تبدیل به مدافعان خط مقدم جبهه شدند. با کمک بسیج و سپاه و نیروهای مسلح در اسفند و فروردین گذشته توانستیم به سرعت میزان مرگ و میر و بستری‌ها را کاهش دهیم.
وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه دنیا باید بفهمد، جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها، توانسته روی پای خود بایستد، تصریح کرد: طبق برآوردها در آن ایام باید روزی ۱۲۰۰ مرگ داشته باشیم اما در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی توانستیم در حدود ۴۰ روز تعداد فوتی‌ها را به حد دورقمی برسانیم و این دستاورد بزرگ تنها با تکیه بر همدلی و وفاق و اندیشه مدیریتی برای ایران سرافراز رقم خورد و آنها که بزرگترین و کهن‌ترین زیرساخت‌های نظام سلامت و برخوردارترین خزانه‌های جهان را داشتند، خود سرگردان شدند و متاسفانه هزاران مرگ را در روز شاهد بودند. 
حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش کادر بهداشت و درمان و گرامی‌داشت یاد و خاطره ۳۰۰ نفر از عزیزان کادر درمان که در این دوران جان خود را از دست دادند، با اشاره به تولید واکسن در ایران اظهار داشت: واکسن کرونایی که در ایران در حال تولید است قطعا از تمام واکسن‌هایی که در دنیا ساخته شده، کارآیی بیشتری خواهد داشت و طبق گقته وزیر بهداشت صادر کننده واکسن نیز خواهیم بود.  
وی در ادامه با اشاره به کمک کوچک بانک جهانی به کشورمان بعد از ۱۵ سال، تصریح کرد: ما از سازمان‌های جهانی گلایه‌مند هستیم که مدعی حقوق بشرند و جمهوری اسلامی را خطاب قرار می‌دهند اما برای تأمین دارو و اقلام بیماران به ویژه بیماران سرطانی در ایران کوچک‌ترین گامی برنمی دارند.
محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات وزارت بهداشت و مدافعان سلامت و تجلیل از مقام شهدای راه سلامت، اظهار داشت: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری همه امکانات کشور برای مقابله با بیماری کرونا در اختیار حوزه سلامت قرار گرفته است و با اختصاص ۳۳۰۰ میلیارد تومان در یک ماه از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تجهیز و تقویت کادر درمان این وزارتخانه ماه های آینده ۱۱ هزار تخت در بیمارستان‌ها راه‌اندازی خواهد شد.
وی در ادامه با قدردانی از آقای المنظری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، به مسدود بودن میلیاردها دلار از پول ایران به صورت غیرقانونی در برخی بانک‌ها و کشورها اشاره و ابراز امیدواری کرد همکاری ها برای رفع تحریم‌ها ادامه یابد.
در پایان مراسم نیز معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر ضمن قدردانی از تلاش‌های آقای المنظری، گزارشی کوتاه از تاریخچه و نحوه گزینش برندگان ششمین دوره‌ی اعطای لوح تقدیر و تندیس جایزه حقوق بشر اسلامی ارائه کرد.
همچنین اعطای لوح تقدیر و تندیس فوق که به دلیل شیوع کرونا و عدم امکان سفر وی به کشورمان به تعویق افتاده بود، توسط وزیر بهداشت و معاون برنامه و بودجه رییس جمهور به احمد المنظری، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی اهدا گردید.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ستاد حقوق بشر دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بین الملل ستاد حقوق بشر لوح تقدیر و تندیس حقوق بشر اسلامی جمهوری اسلامی اسلامی ایران وزیر بهداشت ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۳۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع ۴.۰۷ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیازهای فوری ۱۰.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این ۱۶.۷ میلیون نفر، مورد نیاز است.

وی گفت: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود.

ایروانی تاکید کرد: متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آن‌ها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین، آن‌ها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی افزود: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ایروانی تاکید کرد: ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیازهای بشردوستانه آن‌ها انجام دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فوراً جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

کد خبر 6088744 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور
  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • جریان مقاومت در مقیاس منطقه‌ای و جهانی فراگیر شده است