Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ ۚ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ ۚ إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ

و در آن هنگام کوه‌ها را بنگری و جامد و ساکن تصور کنی در صورتی که مانند ابر (تند سیر) در حرکتند. صنع خداست که هر چیزی را در کمال اتقان و استحکام ساخته، که علم کامل او به افعال همه شما خلایق محیط است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۸۸ سوره نمل

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۸۸ سوره نمل

کلمه «صُنْعَ» از صنعت، به کاری گفته می‌شود که بر اساس علم، دقّت و مهارت باشد. اوّلین کسانی که حرکت زمین را کشف کردند، گالیله ایتالیایی و کپرنیک لهستانی بوده اند که در اواخر قرن ۱۶ و اوائل قرن ۱۷ میلادی می‌زیسته اند. گالیله تحت فشار کلیسا، در ظاهر از گفته خود توبه کرد. امّا قرآن هزار سال قبل از گالیله در آیات زیادی از حرکت زمین خبر داده است.

بیشتر بخوانید

آیا آفرینش جن و انس برای دوزخ است یا عبادت پروردگار؟+صوت

البتّه بعضی مفسّران، حرکت کوه‌ها را کنایه از متلاشی شدن آن‌ها بعد از نفخه صور می‌دانند که در آیه قبل آمده بود و بر اساس این معنا، پیام‌های دیگری را از آیه شریفه استفاده کرده اند.

پیام‌های آیه ۸۸ سوره نمل

۱- عالم در حرکت است. حتّی کوه‌هایی که به نظر ساکن می‌آیند حرکت دارند. «تَحْسَبُها جامِدَهً وَ هِیَ تَمُرُّ»

۲- خبر دادن از حرکت کوه ها، از معجزات علمی قرآن است. «تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ»

۳- حرکت کوه ها، از حرکت زمین جدا نیست، پس زمین نیز حرکت می‌کند. «تَمُرُّ»

۴- حرکت کوه ها، مثل حرکت ابر‌ها سریع است. «مَرَّ السَّحابِ» و آرامش زمین با وجود حرکت آن، از آیات الهی است.

۵-حرکت کوه ها، نشانه قدرت حکیمانه‌ الهی است. «صُنْعَ اللّهِ»

۶- در بینش الهی، هر چیزی در جای خود متقن و محکم است. «أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن حرکت کوه ها حرکت زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۶۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت

 به گزارش  تابناک به نقل از جماران، امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) و مسئول حوزه علمیه شرق تهران دارفانی را وداع گفت.

 آیت‌الله ضیاء الدین نجفی تهرانی چندی پیش در بیمارستان بستری شده بود.

وی نویسنده، محقق حوزوی است که شاگردان بسیاری را در حوزه و دانشگاه تربیت کرده است. وی از درس فلسفه آیات، علامه طباطبایی (ره)، محمد شاه آبادی، آقا یحیی انصاری شیرازی، حاج آقا رضا صدر (اخوی امام موسی صدر) و شهید مطهری بهره برده است.

آیت الله نجفی تهرانی در علم هیات نجوم از شاگردان علامه حسن زاده آملی و در عرفان و اخلاق (به مدت ۱۰ سال) شاگردِ آیت‌الله بهجت و آیت‌الله بهاءالدینی بوده است. ایشان همچنین در فقه و اصول، از محضر آیات عظام گلپایگانی، حائری یزدی و آمیرزاهاشم آملی بهره‌مند شده است.

بالغ بر ۲۰ جلد اثر توسط ایشان در رشته‌های فقه، اصول، تفسیر، تاریخ و معارف نوشته شده و ایشان، نماینده مراجع معظم تقلید در امور پاسخ‌گویی به مسائل شرعی نیز است. حوزه علمیه و مسجد جامع نبی اکرم (ص) در شرق تهران، پایگاه مبارزات انقلابی ایشان و مرکز پشتیانی از رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بوده و اکنون، محل پرورش و آموزش سربازان امام زمان (عج) و مراجعه متدینین و مومنین است.

دیگر خبرها

  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • علت چرخش مچ پا چیست؟
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • تمرینات ورزشی برای مچ پا
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم