Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@05:19:56 GMT

وقفه تنفسی در خواب چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۷۱۰۱

وقفه تنفسی در خواب یکی از اختلالات رایجی است که می‌تواند چندین بار در طول شب باعث بیدار شدن فرد شود. ناطقان: به نقل از اکسپرس، وقفه تنفسی در خواب یک اختلال است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این حالت می‌تواند چند بار در خواب شبانه رخ داده و فرد با احساس خفگی از خواب برخیزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختلال اگر درمان نشود می‌تواند در بلند مدت روی سلامتی فرد تاثیر مخرب داشته باشد.

با این حال، در بسیاری از موارد خود فرد نسبت به ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارد. یکی از راهکار‌های ساده برای تشخیص ابتلا به وقفه تنفسی در خواب، کیفیت بیدار شدن فرد در صبح است. بیدار شدن با دهان خشک، سردرد یا احتمالاً گلودرد می‌تواند نشان دهنده رنج بردن فرد از این اختلال باشد.

متخصصان انگلیسی می‌گویند وقفه تنفسی در خواب ممکن است بر دیگر ویژگی‌های سلامت انسان نیز تاثیر مخرب داشته باشد. این اختلال می‌تواند باعث:

۱- به خواب رفتن فرد در طول روز شود.
۲- تمرکز کردن فرد را دشوار کند.
۳- باعث افسردگی شود.
۴- تغییر خلقیات و شخصیت فرد را درپی داشته باشد.

برای تشخیص اختلال وقفه تنفسی در خواب، کلینیک‌های مخصوصی وجود دارد که خواب افراد را مورد سنجش و بررسی قرار می‌دهد. فرد با مراجعه به این مراکز، تحت نظر پزشک به خوابیدن در طول شب می‌پردازد  و متخصصان می‌توانند علائم این اختلال را در وی مورد ارزیابی قرار دهند.

وقفه تنفسی در خواب؛ اختلالی که کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

خوشبختانه راهکار‌های موثر و زیادی برای درمان وقفه تنفسی در خواب وجود دارد که می‌تواند کیفیت خواب فرد را به شرایط عادی بازگرداند. در مواردی که این اختلال ملایم باشد پزشک احتمالاً توصیه‌های ذیل را پیشنهاد خواهد کرد:
۱- اگر از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برید، کاهش وزن ضروری است.
۲- ورزش مداوم
۳- اجتناب از مصرف مشروبات الکلی
۴- ترک استعمال دخانیات
۵- استفاده از دارو‌های ضداحتقان بینی یا آلرژی
۶- به پشت نخوابیدن
۷- اجتناب از مصرف قرص‌های آرام بخش و ضداضطراب  یا قرص‌های خواب

همچنین ابزار‌های دهانی برای کمک به جلوگیری از این اختلال وجود دارد که می‌تواند در مواردی که بیماری ملایم است به فرد کمک کند. با این حال، در برخی موارد به دلیل شدت اختلال، تغییر سبک زندگی و استفاده از ابزار‌های دهانی موثر نیست. در این موارد پزشک توصیه به انجام عمل جراحی می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: وقفه تنفسی ، خواب ، بیدار شدن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: وقفه تنفسی خواب بیدار شدن وقفه تنفسی در خواب بیدار شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۶۹ نفر با علائم تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند و ۸۸ نفر نیز بستری شدند.

میثم معزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان اظهار کرد: از ساعت ۷:۰۰ نهم اردیبهشت تا ساعت ۷:۰۰ امروز دهم اردیبهشت، ۸۱۵ نفر با علائم تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند، همچنین از ۷:۰۰ تا ۱۳:۰۰ امروز در مجموع تاکنون ۱۰۶۹ مراجعه کرده‌اند که ۸۸ نفر بستری و مابقی سرپایی درمان شدند.

وی افزود: شهروندان باید تلاش کنند با توجه به میزان آلودگی جز در مواقع اضطرار از منزل خارج نشوند، در صورت خروج حتماً ماسک فیلتردار همراه داشته باشند و از مایعات به مقدار زیاد استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: بیماران قلبی، تنفسی و افرادی که سابقه بیماری آسم دارند به هیچ عنوان نباید از منزل خارج شوند.

کد خبر 749115

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با بایدن برای جلوگیری از صدور قرار دستگیری برای نتانیاهو
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • بعد از ۹ سال وقفه؛ چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود