Web Analytics Made Easy - Statcounter

 روند کشفیات چوب و زغال قاچاق در سال جاری رو به افزایش بوده‌است. آن‌طور که کارشناسان منابع طبیعی گفته‌اند؛ قاچاق سازمان‌یافته و شبکه‌ای چوب درختان جنگلی در زاگرس وجود ندارد، بلکه عمدتاً قطع درختان برای گذران معیشت است.

چند وقت پیش بود که منابع طبیعی لرستان اعلام کرد روزانه ۲ هزار کامیون چوب از لرستان به روش‌های مختلف به شمال کشور حمل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برداشت و بهره‌برداری چوب جنگل‌های شمال منع شده ‌است. این مسئله هم باعث شده که کارخانه‌های شمال محتاج چوب شوند و الان قاچاقچیان به مناطق پر تراکم زاگرس هجوم آورده‌اند.

قطع درختان فقط شامل درخت‌های جوان نمی‌شود و درختان چندصدساله هم در معرض خطر قرار گرفته‌اند. تاکنون چندین‌بار تنه درختان بالای ۲۰۰ سال در بازرسی جنگلبانی کشف شده‌است.

قاچاق چوب در مناطق جنوبی و شرقی زاگرس مدتی است که با استفاده از خودروهای سواری شوتی انجام می‌شود. قاچاق چوب که به‌شکل سنتی با استفاده از نیسان وانت یا انواع خودروهای وانت از جنگل‌ها صورت می‌گرفت، چند سالی است با استفاده از خودروهای سواری شوتی انجام می‌شود، مشکلی جدی برای محیط‌زیست استان‌های حاشیه زاگرس شده‌است.

قاچاق چوب با خودروهای سواری به اندازه‌ای زیاد شده که فقط از ابتدای امسال تاکنون ۴ تن زغال و ۳۰۰ تن چوب جنگلی تنها در شهرستان بویراحمد کشف و ضبط شد. این شهرستان بخش پر تراکمی از جنگل‌های زاگرس را میزبانی می‌کند.

در همین رابطه یک جوان ۳۰ ساله که با خودرو اقدام به قاچاق چوب جنگلی می‌کند به ایسنا گفت: «برای خرید چوب جنگلی قاچاق به مناطق روستایی می‌روم و چوب جنگلی را خریداری می‌کنم و به استان همجوار انتقال می‌دهم و به خریداران که در جای مشخصی و با خودور وانت منتظر هستند، می‌فروشم.چوب‌ها باید اندازه خاصی داشته باشند و در قطعات نیم کیلوگرمی با قطری به اندازه کف دست باشند.»

این جوان که متأهل، بیکار و دارای چند فرزند است، گفت: «برای اینکه به دام نیروهای منابع طبیعی نیفتیم پلاک خودرو خود را مخدوش می‌کنیم؛ بعد از ظهر نیروهای منابع طبیعی سر راه هستند و نباید در این موقع حرکت کرد، اما حدود ساعت ۲۴ شب یا بامداد به سمت استان فارس حرکت می‌کنیم.»

این جوان با تأکید بر اینکه تنها برای معیشت خود و خانواده‌اش اقدام به این کار می‌کند، در حالی که میل باطنی‌اش راضی به قطع درختان جنگلی نیست، گفت: «ساعت ۱۶ به جنگل‌ها می‌رویم، با اَره برقی که خریدم به اندازه حدود سه ماشین چوب جنگلی خرد و آماده می‌کنم و از ساعت ۲۰ شب تا ۴ بامداد سه بار به سمت شیراز حرکت می‌کنم و بدون دردسر حدود ۳ میلیون تومان همین یک شب کار می‌کنم.»

شوتی‌ها در جاده هرگز توقف نمی‌کنند، مگر اینکه با خودروهای پشتیبان، از قبل هماهنگ کرده باشند. آن‌ها در مبدأ استارت می‌زنند و در مقصد ترمز می‌کنند و بار خود را از یک استان در حاشیه زاگرس به استانی دورتر که خوب بخرند، منتقل می‌کنند.

در مسیر خبری از خوردن و آشامیدن و چرت زدن و بنزین زدن نیست! زمان بارگیری، بنزین خودرو باید تکمیل باشد و راننده شوتی پشت فرمان که می‌نشیند، موتور را به قصد سرعت بالای ۱۵۰ کیلومتر آتش می‌کند و ترمزی هم در کار نیست. منابع طبیعی هم البته بیکار ننشسته و ایست و بازرسی‌ها را امسال در سه استان زاگرس نشین پنج برابر کرده‌است.

2323

کد خبر 1488101

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جنگل قاچاق درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در سال جاری عملیات کاشت نهال و بذر کاری در قالب ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد در اراضی مختلف روستایی و شهری استان بوشهر هدف‌گذاری شده است. - اخبار استانها -

عبدالحسین گرشاسبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس از عملیات کشت نهال در منطقه چاهکوتاه بوشهر خبر داد و اظهار داشت: همزمان با روز ملی خلیج فارس در پارک جنگلی چاهکوتاه مراسم درختکاری برگزار و تعداد 200 اصله نهال جنگلی نهال کاشته شد.

وی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کاشت نهال و توسعه عملیات درختکاری به یکی از اولویت‌های مهم کشور تبدیل شده است که به تبع آن در استان بوشهر اجرا عملیات آبخیزداری و کاشت درخت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از کاشت 294 هزار اصله نهال در ماه گذشته در استان بوشهر خبر داد و گفت: تاکنون 3 میلیون و 750 هزار نهال جنگلی در استان بوشهر تولید و بیش از 1.7 میلیون نهال آن سال قبل کشت شد.

گرشاسبی سهم استان بوشهر در اجرایی شدن طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را 12 میلیون اصله نهال در 4 سال دانست و بیان کرد: در سال جاری عملیات کشت نهال و بذر کاری در قالب 5 میلیون و 300 هزار مورد در اراضی مختلف روستایی و شهری استان بوشهر هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: در سال 1402 و 1403 در مجموع باید عملیات بذر کاری و کاشت انجام شود که امسال علاوه بر نهال‌های جنگلی کشت نخل و درخت مرکبات بر اساس اقلیم مناطق در دستور کار قرار گرفته شده است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • شوتی سواران در برخورد با اتوبوس جان باختند
  • 2 کشته بر اثر برخورد خودروی شوتی با اتوبوس در محور نهبندان-زاهدان 
  • ◄ افزایش چند برابری جرائم رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد