Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بازار سهام در ایران پس از ریزش تاریخی خود و جدا شدن از مسیر نزولی، افت و خیزهای فراوانی را تجربه کرد. در این بین سهامداران خرد بودند که بیشترین زیان را از این نوسانات متحمل شدند. زیانی که بخشی از آن از نوسانات متاثر بود و بخشی دیگر نیز منجر به فشارهای روانی برای آن‌ها شد. در بازاری که به سادگی نیز نمی‌توان از نوسانات آن کسب سود کرد، باید راه دیگری در پیش گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سرمایه‌گذاری همواره توصیه می‌شود تا سبدی متنوع و متناسب با ریسک‌پذیری افراد تهیه شود. در واقع غیر از افراد کاملاً ریسک‌پذیر، سایر سرمایه‌گذاران نیازمند تنوع بخشی به سبد دارایی خود بین دارایی‌های پر ریسکی مانند سهام و دارایی‌های کم و یا حتی بدونی ریسکی مانند سپرده‌های بانکی و یا صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

این صندوق ها در دارایی‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود تضمین شده و ثابتی را پرداخت نماید و لذا از این رو سود این صندوق‌ها نیز از دامنه نوسان کمی برخوردار است. این صندوق‌ها با مدیریت منابع و تشکیل سبدی از اوراق با سود ثابت مانند اسناد خزانه اسلامی، صکوک، سپرده بانکی و گواهی‌های سپرده سعی در کاهش ریسک و بالا بردن نرخ سود ثابت سرمایه‌گذاران دارند. البته بر اساس آیین‌نامه سازمان بورس این صندوق‌ها تا سقف مشخصی می‌توانند در سهام شرکت‌های بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری کنند.

با توجه به سرمایه‌گذاری این قبیل صندوق‌ها در اوراق با درآمد ثابت، برای تمامی کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری با سود مطمئن هستند مناسب است. بازدهی این صندوق نسبت به دیگر دارایی‌های درآمد ثابت مانند اوراق بدهی بازدهی بالاتری دارد. در نتیجه صندوق‌های با درآمد ثابت سود بیشتری را نسبت به سپرده‌های بانکی اعطا می‌کنند که کام سهامداران خود را بیشتر شیرین کنند. همچنین به آسانی می‌توان آن‌ها را معامله کرد و ریسک نقدینگی دیگر اوراق و سپرده‌ها در این صندوق وجود ندارد. از سمت دیگر این صندوق‌ها محدودیت زمانی مانند سپرده‌های بانکی را ندارند که آن‌ها را برای انتخاب بسیار جذاب می‌کند. در واقع به محض اراده برای نقد کردن پول خود، می‌توان با فروش واحدهای صندوق اقدام کنند.

در بازار سرمایه ایران نیز چنین ابزاری وجود دارد و سهامداران فعالان بازار سرمایه می‌توانند از آن استفاده کنند. سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می توانند به صورت خرید واحد‌های (یونیت‌ها) صندوق‌های مختلف اقدام کنند.

یکی از صندوق‌هایی که در بازار سرمایه مورد توجه قرار می‌گیرد، صندوق درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد «افران» است. این صندوق در جهت منافع سرمایه‌گذاران تقسیم سود دوره‌ای نخواهد داشت و سرمایه‌گذاران از رشد ارزش دارایی‌های صندوق منتفع خواهند شد. نمودار زیر، تغییرات ارزش این صندوق را نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده می‌شود، صندوق درآمد ثابت افرا از ابتدای معاملات خود توانسته با رشد ارزش خود، سودی پایدار برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. قیمت این صندوق از ۱۰هزار ریال در زمان شروع معاملات به بیش از ۱۲هزار و ۶۸۰ریال صعود می‌کند. بدین ترتیب بازدهی این صندوق از ۱۷اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ۲۸بهمن ماه ۱۳۹۹ و طی مدت ۱۱ماه ۲۶.۸درصد بوده است.

نمودار بالا، به مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت افران و سپرده بانکی پرداخته است. درحالی است نرخ سود بانکی تنها ۱۵درصد است، افران توانسته حدود ۲۵درصد بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد. از طرف دیگر، سپرده‌های بانکی در صورت برداشت کمتر از یکسال به صورت ماه شمار حساب می‌شوند در حالی که با فروش واحدهای صندوق افرا بازدهی مطمئن و مناسبی را کسب کنند و از گزند نوسانات بازار سهام نیز در امان بمانند.

اما اگر از مقایسه شاخص کل و افران نیز بخواهیم صحبت کنیم، تصمیم کمی ساده‌تر می‌شود. همانطور که در نمودار زیر مشخص است، از زمان شروع ریزش شاخص کل بورس تهران که تا کنون حدود ۴۰درصد افت داشته است، صندوق افرا توانسته با ثبات بسیار خوبی نه تنها ضرری متوجه سهامداران خود نکند، بلکه به سودی ۸درصدی نیز برساند. در نتیجه با توجه به درجه ریسک‌پذیری افراد و شرکت‌های مختلف و بسته به نیاز آن‌ها به نقدینگی در مواقع ضرورت، صندوق با درآمد ثابت افرا می‌تواند علاوه بر پوشش ریسک نواسانات بازار سهام، بازدهی بیش از سپرده بانکی و نقدشوندگی بالا بدون تعیین محدودیت برای دریافت سود، سوددهی مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.لازم به ذکر است که سرمایه گذاری در صندوق افرا نماد پایدار با نماد "افران" از طریق پنل کارگزاری به راحتی امکانپذیر است.

پربیننده ترین بیم و امید بورس در اسفند۹۹ نحوه دریافت تسهیلات سهام عدالت چگونه اسـت؟ مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله/ حباب پالایش ۱۳درصد تخلیه شد ماجرای بورس تهران در هفته‌ای که گذشت/ سرانجام بازار سهام در ماه پایانی سال چه خواهد شد؟ بازدهی مثبت همه بازار‌ها به جز طلا/ دلار سو‌ده‌ترین بازار هفته آخر بهمن

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سهام بازار سهام صندوق درآمد ثابت سپرده های بانکی سرمایه گذاران درآمد ثابت سرمایه گذاری صندوق ها سپرده بانکی بازار سهام سپرده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

به گزارش قدس خراسان، باقر صدیقی امروز جمعه ۷ اردیبهشت در حاشیه دیدار با مدیر برق شهرستان قوچان با بیان اینکه مدیریت حوزه برق سرولایت با قوچان و سه روستا نیز با خوشاب سبزوار است، افزود: مدیریت حوزه آب و آب‌رسانی سرولایت نیز با شهرستان نیشابور و آب‌رسانی به تعدادی از روستاهای فیروزه، نیشابور و خوشاب نیز با این بخش است.
وی عنوان کرد: چون نقطه مرزی هستیم متأسفانه این گونه تقسیم‌بندی شده است. در حوزه برق‌رسانی از ۴۰ روستا ۳۷ روستا زیر نظر قوچان و سه روستا با خوشاب است.
بخشدار سرولایت با بیان اینکه در حوزه خدمات‌رسانی مانند گاز و آب این منطقه نیاز شهرستان‌های هم‌جوار را تأمین می‌کند، تصریح کرد: چون هم‌جوار ما روستاهای بخش آبکوه شهرستان قوچان است، به همین دلیل از این منطقه برق مورد نیاز وارد بخش سرولایت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای شبکه توزیع برق استان از این مسیر مقرون به صرفه‌تر است تا اینکه بخواهد از نیشابور توزیع برق صورت گیرد. بخش سرولایت ۹۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان فاصله دارد، در صورتی که این فاصله تا قوچان ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست.
صدیقی در ادامه تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان را از محورهای مهم توسعه و آبادانی یک منطقه دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم موانع و مشکلات را برطرف و راهکارهای عملی برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم را انتخاب کنیم.
وی با تأکید بر تداوم اجرای طرح تعویض شبکه توزیع برق فعلی به کابل خود نگهدار و همچنین تأمین روشنایی معابر روستایی خاطرنشان کرد: فرمانداری و بخشداری نقش حمایتی، نظارتی و هدایت‌کننده دارد و سایر دستگاه‌های اجرایی باید با هم افزایی و تعامل مشکلات مردمی را برطرف کنند.
بخشدار سرولایت در ادامه بر اختصاص پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین درآمد پایدار برای دهیاری‌ها، پیگیری چارت و تأمین نیرو و بالابر مختص اداره برق مستقر در منطقه تأکید کرد.
وی همچنین به ضرورت هماهنگی بیش از پیش بین ادارات آب و برق با لحاظ حداقل اثرات اجتماعی اشاره و اظهار کرد: انتظار داریم برق کنتورهای چاه و خط پمپاژ به هیچ وجه قطع نشوند تا مشکل در کمبود و توزیع آب شرب برای اهالی بخش سرولایت را نداشته باشیم.صدیقی همچنین با هرگونه تعامل و همکاری با مجموعه برق و تداوم این همکاری‌ها اعلام آمادگی کرد و خواستار تسریع در اصلاح و نوسازی شبکه توزیع برق و برخی از خطوط انتقال آب و همچنین رفع مشکل مالکیت و دولتی شدن شبکه آب‌رسانی در ۳ روستای باقی مانده سطح بخش شد.
مدیر برق شهرستان قوچان در این نشست سه جانبه ضمن بیان اقدامات مهم انجام شده و در دست اقدام اظهار کرد: با توجه به اینکه رسالت شرکت برق خدمت‌رسانی به مردم است، از هیچ کوششی جهت خدمت شایسته به مردم دریغ نخواهیم کرد.
مهدی آدینه ادامه داد: خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان یک نعمت الهی است که باید قدردان و شکرگزار این نعمت باشیم.
وی با اشاره به هزینه کرد حدود ۴۵ میلیارد ریال برای برق‌رسانی به روستای ماه نشین سرولایت در سال گذشته ادامه داد: تکریم ارباب رجوع و پیگیری مطالبات به حق مردم از جمله محورهای مهم مورد توجه است که برای موفقیت در این راه و کسب رضایت مردم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها
  • ورود ۸۵۳ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت