Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:30:31 GMT

۱۹.۵ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب یا مقاوم سازی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۷۵۰۶

۱۹.۵ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب یا مقاوم سازی

مهراله رخشانی مهر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش افزود: در سال ۸۲ بالغ بر ۷۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی بودند که این میزان اکنون به ۱۹.۵ درصد رسیده است.

وی توضیح داد: از ۱۹.۵ درصد مدارس نیازمند تخریب، بازسازی یا مقاوم سازی ۱۲.۵ درصد نیازمند مقاوم سازی و هفت درصد نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیشترین مدارس نیازمند تخریب و مقاوم سازی در استان تهران قرار دارند، ادامه داد: البته این درصد در پنج سال گذشته بیشتر از ۱۰ درصد کاهش داشته است که اگر روند رشد اعتبارات سازمان مناسب باشد، همین تعداد هم کاهش می‌یابد.

به گفته رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بیش از ۲۹ هزار کلاس درس در دولت تدبیر و امید تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

همچنین بر مبنای آمار سال ۸۵، در آن زمان ۳۷ درصد کلاس‌های درس موجود در کشور مستحکم و ۶۳ درصد آنها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی شناسایی محسوب می‌شدند که تا پایان سال ۹۴، همچنان ۳۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی بوده‌اند.

در حال حاضر درصد کلاس‌های درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی به رقم حدود ۲۰ درصد کاهش یافته؛ به اعتبار دیگر کاهش ۱۰ درصدی این مدارس نسبت به آمار  سال ۹۴ صورت گرفته است.

از آغاز دولت یازدهم تا ابتدای شهریورماه ۱۳۹۶ در مجموع ۱۷ هزار کلاس درس با اعتبار حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال تخریب، بازسازی و مقاوم سازی شد.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه بطور میانگین در دولت یازدهم در هر روز حدود ۱۱ کلاس درس تخریب، نوسازی و مقاوم سازی شده است، خاطرنشان کرد: خیرین مدرسه ساز در دولت یازدهم تا روز اول شهریور سال ۹۶ به منظور مشارکت در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی کشور حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال را متعهد شدند که معادل ۱۸ هزار میلیارد ریال آن تحقق یافت.

از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون نیز خیرین مدرسه‌ساز بیش از ۶۰ هزارمیلیارد ریال را متعهد شدند که بیش از ۳۸ هزار میلیاردریال آن تحقق یافته است و  با حمایت‌های ویژه دولت از خیرین مدرسه ساز و انجام به موقع تعهدات دولت، در مقابل پروژه‌های مشارکتی خیرساز نسبت به میزان معادل در دولت یازدهم رشد ۱۳۱ درصدی داشته است.

اختصاص ۴۶۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه برای سرویس‌های بهداشتی مدارس

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین درباره اقدامات این سازمان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: امسال ۷۰ میلیارد تومان برای ساخت سرویس بهداشتی در مدارس اختصاص داده‌ شد.

رخشانی مهر ادامه داد: سال آینده هم در لایحه بودجه حدود ۴۶۵ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت سرویس‌های بهداشتی مدارس در نظر گرفته شده است.

وی افزود:  اگر اعتبار بودجه سال آینده بطور کامل محقق شود، می تواند بخش عمده‌ای از مشکلات  در حوزه مشکلات بهداشتی را حل کند.

به گزارش ایرنا، رخشانی مهر پیشتر درباره تعمیر و بازسازی آبخوری و سرویس‌های بهداشتی مدارس گفته بود: این رقم صرف تعمیر و بازسازی سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌های مدارس می شود تا آنهایی که مشترک بین دانش آموزان دختر و پسر در برخی مناطق هستند، تفکیک شده یا سرویس‌هایی که نیاز به تعمیر دارند، بازسازی و تعمیر شوند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پاسخ به این سوال که امکان افزایش بناهای مدارس برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: در واقع این سیاست امکان پذیر نیست؛ اگر بخواهیم بناهای مدرسه را برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش دهیم، نتیجه این اقدام به مهر امسال نمی‌رسد و به سال تحصیلی بعد مربوط می‌شود.

رخشانی مهر ادامه داد: اجرای سیاست افزایش زیربنای مدارس حتی در پروژه‌های فعلی هم نیازمند هزینه بسیار زیاد است و از سوی دیگر این اقدام از نظر فنی هم صحیح نیست.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم در بنای مدرسه دیواری را اضافه کنیم یا حتی دیواری را برداریم.  این کار از نظر فنی ممکن نیست. اگر قرار باشد که مدارس فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، می‌توانند جمعیت کلاس‌ها را کمتر یا کلاس‌های درس را به صورت شیفتی برگزار کنند.  بطور مثال یک گروه از دانش‌آموزان شیفت صبح و یک گروه دیگر شیفت بعد از ظهر به مدرسه بیایند اما افزایش زیربنا راه مناسبی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیست.

برچسب‌ها سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور بازگشایی مدارس دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور بازگشایی مدارس دانش آموزان سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور بازگشایی مدارس دانش آموزان اخبار کنکور بازسازی و مقاوم سازی توسعه و تجهیز مدارس سرویس های بهداشتی سازمان نوسازی نیازمند تخریب میلیارد ریال هزار میلیارد فاصله گذاری دولت یازدهم مدارس کشور رخشانی مهر درصد مدارس ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود

رضا خواجه ای با بیان اینکه مقاوم سازی اماکن روستایی، موثرترین اقدام در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها محسوب می شود، گفت: هم اکنون میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در این استان ۵۷ درصد است که با مقاوم سازی های امسال، این میزان به ۶۷ درصد خواهد رسید که این جهش در تاریخ فعالیت بنیاد مسکن کم نظیر است.

وی اظهار داشت: متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در شهرستان‌ها نیز نسبت به تکمیل پرونده‌های خود جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند.

این مسوول ادامه داد: اقساط بازپرداخت تسهیلات جدید با نرخ سود پنج درصد، حدود ۳۵ میلیون ریال در ماه خواهد بود، که متقاضیان پس از تشکیل پرونده در بنیاد مسکن، به بانک مربوطه جهت عقد قرارداد معرفی می شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان از پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به چهار میلیارد ریال خبر داد و گفت: مهاجرت معکوس ظرفیت و تقاضا برای ساخت و ساز در روستاها را افزایش داده است و همین مساله موجب می شود تا همه ساله و طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی در کشور به متقاضیان پرداخت شود و هر سال نیز سقف آن افزایش یابد.

وی به ترغیب و تشویق و لزوم همکاری اعضای شورای اسلامی، دهیاران و مشارکت روستاییان در انجام طرح های مقاوم سازی اماکن روستایی اشاره کرد و افزود: اهالی روستاهای استان باید از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با اخذ تسهیلات بانکی برای سلامتی و حفظ جان و اموال و پیشگیری از هرگونه خسارات احتمالی خانه های خود را مقاوم سازی کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان ادامه داد: سعی بر این است که با ادامه روند نوسازی اماکن مسکونی، زمینه‌ای جهت فراهم ساختن فرصت برای روستاییان، ایجاد بالندگی و خودباوری در روستاها و ارائه تعریف جدید از روستاها به عنوان واحدهای تولیدی و فرهنگی انجام شود.

وی اظهار داشت: بنیاد مسکن نیز بر اساس این تکلیف در بخشی از رسالت خود فعالیت‌ها را بیشتر معطوف به روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته کرده است.

خواجه ای خاطرنشان کرد: مقاوم سازی اماکن روستایی و مناطق محروم استان در واقع همان پیشگیری قبل از وقوع حادثه و جلوگیری از خسارات و تلفات جانی و مالی در برابر سوانح طبیعی است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • سهم استان زنجان از تسهیلات مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره است
  • افتتاح مدرسه ۱۴ کلاسه زنده یاد صدوقی در شهرستان پیشوا
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه نیازمند دریافت خدمات روانشناختی هستند
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب