Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان دامپزشکی کشور گفت: آزمایشان دقیق ثابت کرده «بوتولیسم» عامل مرگ ۱۲ هزار پرنده در میانکاله است و در این زمینه کارگروهی برای مقابله با بیماری تشکیل شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سازمان دامپزشکی کشور عامل مرگ ۱۲ هزار پرنده در میانکاله را «بوتولیسم» می‌داند که توسط باکتری‌های کف این تالاب ایجاد شده و پرندگانی که برای زمستانگذرانی به این منطقه می‌آیند را کشته است، سالانه ۴۰۰ هزار پرنده برای زمستانگذرانی به این منطقه می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این سم حیوانات و آب موجود در این آب را آلوده می‌کند و زمانی که پرندگان مهاجر برای تغذیه به این تالاب می‌روند را بیمار کرده و سیستم عصبی آن‌ها را از کار انداخته و فلج میکند در کمتر از ۳ ساعت پرنده بیمار شده و قادر به نگهداشتن بال و گردن خود نیست و در کمتر از نیم ساعت کشته می‌شود.

بوتولیسم Botulism یک بیماری نادر، ولی به صورت بالقوه کشنده است. بوتولیسم یک بیماری فلج کننده است که عامل آن سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود.

علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری گفت: «آزمایشات دقیق ما ثابت کرد که بوتولیسم عامل اصلی مرگ پرندگان است و عواملی دیگر کاملا در آزمایشات ما رد شده است.»

وی افزود: «به دلیل کم شدن آب تالاب، سرازیر شدن پساب مناطق اطراف و در نتیجه کاهش میزان اکسیژن بوتولیسم ایجاد شده است، در شرایط بی هوازی باکتری کلوستریدیوم این سم را تولید کرده و پرندگانی که به این منطقه برای زمستانگذرانی می‌آیند را به کام مرگ کشیده است.»

برخی فعالان محیط زیست چند فرضیه را برای مرگ پرندگان می‌گفتند اینکه پسابی که از مناطق اطراف به این تالاب سرازیر می‌شود باعث ایجاد فلزات سنگین در موجودات این اکوسیستم می‌شود دوم برخی صیادان به تلافی اینکه دولت به آن‌ها مجوز صید نمی‌دهد به این منطقه سم ریخته اند.

ماکنعلی در پاسخ به سوال فارس که تا چه اندازه به آزمایشات خود اطمینان دارید که با اطمینان این فرضیه‌ها را رد کرده و تنها بوتولیسم را عامل مرگ می‌دانید، گفت: آزمایش در مجهزترین آزمایشگاه که در دنیا هم بی نظیر است انجام شده و حتی برای تایید در آزمایشگاه دیگر دانشگاه‌ها هم انجام شد و آن‌ها نیز نظر ما را تایید کردند.

سال گذشته هم ۴۵ تا ۵۰ هزار پرنده مهاجر در این تالاب کشته شدند و سازمان دامپزشکی کشور عامل آنرا بوتولیسم عنوان کرد و آن زمان تاکید کرد که اگر اقداماتی برای جلوگیری از این بیماری انجام نشود سال آینده هم این بیماری سراغ این تالاب خواهد آمد.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور از نزدیک به ۱۲ هزار پرنده‌ای که در تالاب میانکاله کشته شدند ۹۴ درصد چنگر، ۳.۵ درصد فلامینگو و یک درصد بقیه پرندگان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه کارگروهی برای مقابله با این بیماری و مرگ پرندگان در میانکاله تشکیل شده است، گفت: راهکار‌هایی هم وجود دارد نخست اینکه به این تالاب با پمپ آب بریزند دوم چا ه‌های غیرمجاز بالادست این تالاب مسدود شود و سوم تصفیه خانه‌هایی ایجاد شود تا آب آلوده به این تالاب سرازیر نشود.

حیات وحش میانکاله که تنها بازمانده از مناطق نیمه مشجر دریای خزر است با مساحت ۶۵ هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی دریا و در دوازده‌کیلومتری شمال شهر بهشهر قرار دارد. همچنین این تالاب از جنوب به خلیج باریک و کم‌عمق گرگان، از شرق به آشوراده (در نزدیکی بندر ترکمن) و از غرب به بندر جدید امیر آباد منتهی می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بوتولیسم میانکاله مرگ پرندگان سازمان دامپزشکی کشور ۱۲ هزار پرنده عامل مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای مقابله با بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون طیور در زنجان اجرا شد.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولاً نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی دو ماه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان‌های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی گفت: نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی (مرغداری‌ها) و روستاییان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه‌های پرورش صنعتی طیور می‌شود.

کد خبر 748669

دیگر خبرها

  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد