وقتی سلاح فلسطینیان، سوریهای مدافع امنیت لبنان را نشانه گرفت
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۵۱۶۹
به گزارش خبرنگار مهر، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر دومین چاپ کتاب «لبنان به روایت امام موسی صدر و شهید دکتر مصطفی چمران» اثر زندهیاد حجتالاسلام والمسلمین علی حجتی کرمانی را با شمارگان هزار نسخه، ۳۷۴ صفحه و بهای ۵۶ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ از این کتاب را انتشارات قلم سال ۶۴ با شمارگان هفت هزار نسخه در دسترس مخاطبان وقت قرار داده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چاپ نخست موسسه امام موسی صدر از این کتاب سال ۱۳۸۹ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای سه هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. موسسه در چاپ جدید کتاب را دوباره صفحهبندی و نمونه خوانی کرده است. همچنین فهرست موضوعی نیز بر اساس شماره بندیهای داخل متن تنظیم شده تا دسترسی به موضوعات کتاب برای علاقهمندان آسانتر شود. در انتهای کتاب نیز عکسهای مرتبط با اضافه شده است.
مرحوم حجتالاسلام والمسلمین علی حجتی کرمانی، داماد مرحوم آیتالله سیدرضا صدر و از اصحاب امام موسی صدر بود و سفرهایی به لبنان داشت. او در این کتاب به روایت امام موسی صدر و شهید دکتر مصطفی چمران از جنگهای داخلی لبنان و نقش شیعیان، نیروهای بیگانه و احزاب داخلی در آن پرداخته است. زندهیاد حجتی کرمانی با طرح پرسشهایی از امام موسی صدر و شهید چمران و پاسخهای آنان و همچنین جمع آوری برخی نامههای چمران که در آنها مسئله جنگهای داخلی را مطرح کرده، نوری را به ابهامات وقایع لبنان تابانده است.
نخستین جنگ داخلی لبنان به سال ۱۹۷۵ آغاز شد و نوزده ماه طول کشید. جنگی که ابتدا فقط دو گروه مارونیها و فلسطینیها در آن دخیل بودند اما به سرعت جبههبندیهای مختلف شکل گرفت و همه گروهها وارد در آن شدند. امام موسی صدر توانست با اعتصاب غذای خود شعلههای جنگ را تا حدی خاموش کند، اما پس از ربودن امام صدر توسط رژیم سفاک لیبی جنگ دوباره شدت گرفت و تا سال ۱۹۹۰ به طول انجامید.
بر اثر همین جنگ بود که نیروهای نظامی سوریه نیز برای بازگرداندن آرامش به لبنان وارد این کشور شدند، اما نیروهای فلسطینی حاضر در لبنان (که اکثراً مارکسیست بودند و همپیمان با چپهای لبنانی) به نبرد با آنها پرداختند و به باور بسیاری فلسطینیها آغاز کننده جنگ با سوریها بودند و آتش را آنان شعله ور کردند.
امام موسی صدر رژیم جعلی اسراییل را شر مطلق میدانست. شری که به هیچ عنوان نباید با آن مصالحه کرد. امام صدر پشتیبان واقعی فلسطینیان بود، اما او و یار و همرزمش یعنی شهید دکتر مصطفی چمران روش مبارزه پراکنده و بدون برنامه فلسطینیها و سازمان الفتح با اسراییل را نمیپسندیدند. در نظر آنان این روش فقط باعث حملات پی در پی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و تخریب زیرساختها و در نتیجه محنت بیشتر مردم رنج دیده جنوب لبنان میشد. امام صدر اعتقاد داشت که پناهندگان فلسطینی باید به قوانین کشور لبنان احترام بگذراند که نمیگذاشتند.
پیش از درگیریها معمر قذافی که رهبر و زعیم چپهای فلسطینی بود، طرحی مبنی بر اسکان فلسطینیها در جنوب لبنان داشت. در این طرح باید مسیحیان لبنانی جنوب از موطن خود اخراج شده و فلسطینیهای جای آنها را میگرفتند. مسلم بود که امام موسی صدر به عنوان یکی از سیاسیون معروف لبنان در مقابل این طرح غیرلبنانی بایستد. یکی از دلایل نفرت چپها از شیعیان و امام موسی صدر نیز همین بود. سلاحهای جنگ داخلی لبنان نیز، جملگی از منابع عرب تامین میشد.
اما مباحث کتاب با شرح حال امام موسی صدر به عنوان پیشوا و زعیم شیعیان لبنان آغاز میشود. «خاندان و نسب امام موسی صدر»، «پرورش و تحصیلات امام موسی صدر»، «ورود امام موسی صدر به لبنان»، «کوششها و اقدامات امام موسی صدر پس از رسیدن به ریاست مجلس اعلای شیعیان»، «موضع پیشوای شیعه در قبال جنگ داخلی و نوزده ماهه لبنان»، «کوشش امام موسی صدر برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی لبنان»، «کوشش گسترده رهبر شیعیان لبنان برای نجات جنوب لبنان و «ربودن امام موسی صدر در لیبی» مباحث مختلف طرح شده در این بخش است.
بخش بعدی شامل نامه علی حجتی کرمانی به امام موسی صدر و پاسخ امام صدر است. مرحوم حجتی کرمانی این نامه را در تابستان ۱۳۵۴ به امام صدر نوشت و در آن اشاره کرد که تکمیل کتابش درباره جنگ داخلی لبنان و نقش شیعیان نیازمند روشن شدن پارهای از مسائل مهم و بنیادی است. به همین منظور او ۱۹ سوال را از امام صدر مطرح کرد.
از جمله سوالات زندهیاد حجتی کرمانی این موارد است:
*عوامل جنگ داخلی لبنان؟
*چگونه فلسطینیها با توجه به امتناع قبلی به این جنگ کشیده شدند؟
*چرا سوریه دخالت کرد؟ آن هم در صف مسیحیان و بر ضد چپ گرایان و فلسطینیها
*موقعیت کمال جنبلاط با طرز تفکر و سوابق سیاسی وی؟ و آیا او سیاستمداری اصیل و غیروابسته است؟
*مشهور است که کمال جنبلاط در به قدرت رسانیدن رییس جمهور جنایتکار سلیمان فرنجیه دخیل بوده است. آیا صحیح است؟
*کدامیک از دو طرف، سوریه یا فلسطینیها نخست بر روی یکدیگر آتش گشودند؟
*مسئلهای که اینجا تصورش نمیرفت، این بود که حافظ اسد در نقش ملک حسین درآید و روی فتح آتش بگشاید. این را چگونه توجیه میکنید؟
*موضع شیعیان نسبت به مقاومت فلسطین، مسیحیان و چپ گرایان؟
*نقش مقام رهبری شیعه در این جنگ از زمان اعتکاف در مسجد تابحال؟
*سلاح زینت رجال است و چونان قرآن حملش واجب و آنگاه شیوههای به ظاهر محافظه کارانهای مانند تحصن در مسجد و اعتصاب غذا، چگونه قابل توجیه است؟
*موضع مقام رهبری شیعه در قبال رهبران فلسطین و بویژه زعمای فتح و بالاخص شخص ابوعمار (یاسر عرفات) چیست؟
*آیا امام موسی صدر در برپایی کنفرانس ریاض و سپس قاهره و بالاخره استقرار صلح نقشی را ایفا کرد؟
*آیا به راستی چپ، مقاومت فلسطین را تحت تاثیر قرار داده تا آنجا که از رهبران معتدل و اصیلی چون یاسر عرفا سلب اختیار شده است؟
*دیدگاه شخص یاسر عرفات نسبت به امام موسی صدر چیست؟
و...
پاسخهای امام موسی صدر به این سوالات حیرت انگیز است و ضمن اینکه ابعاد مختلف جنگ داخلی لبنان را برای مخاطبان باز میکند. ضمن اینکه امام صدر در این پاسخها از رخدادهای خونباری روایت میکند که شاید در طول تاریخ بیسابقه باشد. زعیم شیعیان لبنان در این جنگ از اقدامات خونین گارد ملی ریاست جمهوری لبنان که حتی با حمله به یک دارالمجانین دیوانگان و بیماران را سربریدند حکایت کرده و نقش کمال جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و از سیاستمداران دروزی در کشیدن پای فلسطینیها به جنگ را تشریح میکند.
مطلب بعدی کتاب «شیعیان در کام طوفان» از امام موسی صدر است. امام صدر در این مطلب ضمن اشاره مختصری به وضعیت شیعیان در لبنان مواجهات آنها با جریانهای چپ لبنانی و فلسطینی در جنگ داخلی را شرح میدهد.
تجزیه و تحلیل اخبار و اوضاع لبنان و نقش مهم شیعیان، به قلم شهید چمران مبحث بعدی کتاب را تشکیل میدهد. شهید چمران نیز ضمن اشاره به تاریخ شیعه در لبنان و همچنین چگونگی تشکیل مجلس اعلای شیعیان به رهبری امام موسی صدر، تاریخنگاری مهمی را از جنگ داخلی به مخاطبان ارائه میکند. نامه مرحوم حجتالاسلام سیدهادی خسروشاهی به امام صدر و پاسخ امام به او و همچنین نامههای شهید دکتر چمران به صادق طباطبایی بخشهای بعدی کتاب را تشکیل میدهد.
مطلب شهید چمران درباره توطئه ایجاد یک تشکل جعلی برای رهبری شیعیان لبنان به سال ۱۹۷۷ برای جلوگیری از نفوذ امام موسی صدر، بخش بعدی کتاب را تشکیل میدهد و در انتهای کتاب نیز مقاله دیگری از شهید چمران درباره سقوط نبعه (منطقه فقیر نشین بیروت که عموماً مامن شیعیان جنوب و بعلبک در دوران جنگ داخلی بود) در جنگ داخلی درج شده است.
کد خبر 5151801 محمد آسیابانیمنبع: مهر
کلیدواژه: امام موسی صدر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر شهید چمران لبنان اسرائیل تازه های نشر تجدید چاپ مقاومت فلسطین ترجمه پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب تازه های نشر کتاب رونمایی کتاب ویروس کرونا سید عباس صالحی انتشارات سوره مهر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد تاریخ معاصر مطبوعات ایران امام موسی صدر جنگ داخلی لبنان امام موسی صدر شیعیان لبنان حجتی کرمانی فلسطینی ها شهید چمران جنوب لبنان بعدی کتاب شهید دکتر امام صدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۵۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
گردهم آیی بزرگ شیعیان ترکیه با عنوان «راه آزادی قدس، وحدت مسلمین است» با حضور نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد.
به گزارش شفقنا، در سفر فرهنگی و معنوی به ترکیه، سید جواد شهرستانی، علاوه بر حضور اجتماع حمایت از فلسطین، با شخصیت ها و گره ها و مجامع مختلف شیعی، سنی و مسیحی ترکیه دیدار کرد. این سفر به منظور تقویت ارتباطات بین ادیان و مذاهب و دیدار با جامعه ی شیعیان ترکیه صورت گرفته است.
در گردهمایی بزرگ استانبول که با حضور چشم گیر و بی سابقه ی شیعیان و رهبران اهل تسنن و علویان و سرکنسول ایران و عراق و مسئولان شهری استانبول برگزار شد، حجت الاسلام رحمانی رييس موسسه آل البیت ترکیه در سخنان خود، ابتدا آیه سوم سوره مبارکه آل عمران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: آیه ی شریفه ی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا….»، به ما می آموزد، که باید قلب های ما با یکدیگر پیوند داشته و الفت داشته باشد. این کافی نیست که صرفا کنار هم بنشینیم، باید قلب های ما یکی باشد و در قلوب ما وحدت واقعی شکل گرفته باشد.
رحمانی ادامه داد: اگر این گونه نباشیم، در حقیقت خود را در آتش افکنده ایم و آن آتش از جمله همان فتنه ی شکاف و درگیری مذهبی است که مخالفان مکتب پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام، بین مسلمانان می اندازند. از آثار همین شکاف ها و دوگانگی ها است که شاهد هستیم، در حالی که در غزه ده ها هزار زن و کودک و انسان های بیگناه کشته شده اند، هنوزجوامع مسلمانان نتوانسته اند اقدام مهمی در حمایت از مظلومان غزه به انجام برسانند.
رئیس موسسه آل البیت ترکیه اظهار داشت: اگر وحدت داشته باشیم، وضعیت مسلمانان به گونه ای دیگر خواهد بود. مراجع بزرگوار ما، خود محور وحدت بوده و همواره بر انسجام صفوف مسلمین تاکید داشته اند و عملا در این راه مبارزه کرده اند. به یاد داریم که حضرت آیت الله سیستانی فرمودند «اهل سنت نه تنها برادران ما، بلکه جان ما هستند». باور داریم که این صفوف منسجم ذیل عنایت امام زمان (عج) است. این وحدت به برکت حضرت آیت الله سیستانی است. از این روی ما از استانبول به ایشان سلام می فرستیم که هم پدر ما و هم مرجع ما و هم پناهگاه مسلمانان است. ایشان نورچشم ما و روشن کننده مسیر ماست. همین گونه سلام می فرستم به رهبر انقلاب اسلامی که وجود ایشان نعمت است و چون کوه در برابر دشمنان اسلام ایستاده اند.
رحمانی خاطر نشان ساخت: من باید سپاس خود را از نجف اشرف و قم مقدسه که نقطه ی امید و وحدت بوده اند، اعلام کنم. می بینیم که در این جلسه تاریخی شیعیان ترکیه به استقبال حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده عالیقدر جهان تشیع آمده اند، تا تعلق خاطر خود را به همدلی و وحدت مسلمین نشان دهند. در حقیقت ویژگی های منحصر بفرد این رویداد بزرگ، موضوع فلسطین و حضور شخصیتی چون حجت الاسلام والسملین شهرستانی که خود از مبشران و عاملان به وحدت است، آن را نقطه ی عطف در تاریخ فعالیت های جامعه شیعی ترکیه قرار می دهد و باید از آن به عنوان یک گام مهم در جهت تقویت وحدت دینی و همدلی بین اقشار مختلف جامعه اسلامی به ویژه شیعیان یاد کنم.
حمایت از مظلومان غزه از ضرورت های انکار ناپذیر ملت های مسلمان استاز دیگر سخنرانان این مراسم، سر کنسول ایران و عراق و آقایان شیخ قدیر آکاراس (مدیرموسسه کوثر) و شیخ علی اکبر یورت سون ريیس مجمع علمای آل البیت بودند. ایشان موضوعات جاری جهان اسلام از جمله موضوع فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همدلی با مظلومان غزه، و حمایت معنوی و مادی از مسلمانان غزه را از ضرورت های انکار ناپذیر ملت های مسلمان بر شمردند و دولت ها و ملت های اسلامی را به پشتیبانی همه جانبه از ملت مظلوم فلسطین فراخواندند. همچنین، اهتمام به وحدت و همدلی دینی و تاکید بر گفت و گوی بین دینی و درون دینی در پیشبرد اهداف متعالی مکتب و تامین و تضمین مصالح عالیه مسلمانان مورد تاکید و تصریح قرار گرفت.
سخنرانان این مراسم بزرگ که از رهبران دینی و نخبگان تاثیر گذار جوامع مذهبی استانبول بودند، همچنین از نقش برجسته و مثبت شخصیت ها و رهبران مذهبی به ویژه حضرت آیت الله العظمی سیستانی و رهبر انقلاب اسلامی در ترویج این ارزشها و تقویت ارتباطات بین ادیان و مذاهب مختلف تجلیل کرده و نقش این رهبران دینی را در استحکام و هدفمندی و اعتدال جامعه شیعیان در نقاط مختلف جهان ستودند و اظهار امیدواری نمودند که این نوع تبادلات و گفت و گوهای دینی در آینده نیز ادامه داشته باشد.
یادآور می شود سفر فرهنگی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی به ترکیه از روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه آغاز شد.
دیداربا رهبران اهل تسنن، علویان و مسیحیان ارتدوکس استانبول و دیدار از کتابخانه ی بزرگ سلیمانیه و اهداء یک جلد از مصحف مشهد رضوی به این کتابخانه، دیدار با موسسه ی کوثر و جامعه المصطفی، از جمله برنامه های فشرده ی حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در استانبول بوده است.
شهرستانی که در سفرهای خود همواره بر گفت و گوی مذهبی و معرفی مکتب اهل بیت علیهم السلام به شیوه ی عملی و علمی تاکید داشته است در دیدارهای خود در استانبول نیز تلاش رهبران مذهبی شیعه و سنی و علوی و تعلق خاطر آنان به اهل بیت علیهم السلام را ستودند و همگان را به درک شرایط امروز جهان فراخوانده و یاد آور شدند که دین و معنویت نیاز واقعی و دائمی بشریت است.
نماینده آیت الله سیستانی اظهار داشتند: ماهیت معتدل، معنوی و امید بخش مکتب و دو ثقل قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام، تکیه گاهی روشن برای همه ما ماست و راه روشنی پیش روی انسان های حقیقت طلب قرار می دهد. اگر این روزها با دین گریزی در برخی حوامع مواجه هستیم، نتیجه ی کم کاری ها یا بی عملی ها و اشکالات برخی رهبران و موسسات جوامع دینی از یک سو، و خصومت و طرح های بیگانگان از سوی دیگر است. اگر ما رقابت ها را به همدلی و رفاقت تبدیل کنیم و سرمایه هایمان را در جهت صحیح به کار بندیم و دین پیامبر (ٌص) و مکتب اهل بیت علیهم السلام را همانگونه که در قٰرآن و سنت آمده است و به شیوه ی عقلانی و رحمانی و به دور از افراط و تفریط، پیش بگیریم و معرفی کنیم و در این مسیر جدیت و خلاقیت و اخلاص به خرج دهیم، بی تردید جوانان ما جز مکتب اهل بیت علیهم السلام، انتخاب دیگری نخواهند داشت. من در این سفر ظرفیت ها و توانمندی ها و اهتمام و اخلاصی دیدم که آینده را بسیار روشن و امید بخش نشان می دهد. ان شاء الله جامعه ی شیعیان ترکیه روز به روز نقشی کلیدی تر در این کشور یافته و با مشارکت موثر و سازنده در فرآیندهای فکری و فرهنگی و علمی، منزلتی روزافزون خواهد یافت.
کانال عصر ایران در تلگرام