Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مهدی رمضانی عصر شنبه در بازدید از کتابخانه‌های عمومی استان سمنان‌ افزود: دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با وجود کرونا به صورت گسترده در فضای مجازی برگزار شد.

وی وظیفه کتابداران را مقدس و فراتر از انجام وظایف معمول اداری دانست و ابراز داشت: در میان کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افراد شریفی حضور دارند که علم و هنر کتابداری را توأمان کسب کرده‌ اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجام وظیفه فرهنگی هیچ گاه تعطیل بردار نیست و تعامل پایدار و حقیقی بین کتابداران و کارکنان ستادی کتابخانه‌ها موجب موفقیت و ارائه خدمات بهتر به مراجعان می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: همان‌طور که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در دوران کرونا، به دلیل ارائه خدمات درمانی به مردم، مهم و سرنوشت ساز هستند، فعالیت کتابخانه‌ها نیز در این دوران بسیار مهم است و نقش کتابخانه‌های عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد آرامش، در دوران بحران بیش از دیگر زمان ها پر رنگ است.

رمضانی با اشاره به اینکه کتابداران نهاد، برنامه‌های فرهنگی خوب و مؤثری را در فضای مجازی برای مخاطبان برگزار می‌کنند گفت: کتابخانه‌ای پویا و فعال است که خدمات فرهنگی کتاب محور را در فضای مجازی نیز ارائه دهد و از فرصت‌های بی نظیری که این وسیله ارتباطی در اختیار اهالی فرهنگ می گذارد، غافل نماند.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر فضای مجازی فقط محدود به اطلاع‌رسانی نیست افزود: امروزه کارشناسان ارتباطات از تهدیدهای فضای مجازی و تبعات منفی آن می‌گویند؛ اگر چه فضای مجازی نمی‌تواند کاملا جای کتاب و کتابخانه را بگیرد، اما می تواند محل عرضه شایسته ای برای محتوای خوب باشد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه نقد آگاهانه و دلسوزانه موجب پیشرفت می‌شود افزود: مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از نقد سازنده و پیشنهادهای تخصصی همه مردم، کتابداران و کارکنان ستادی استقبال می‌کنند.

راه اندازی کمیته ایجاد کتابخانه‌ها با هدف شفاف‌سازی اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

رمضانی با اشاره به فعالیت انجمن‌های‌ خیران در استان‌ها گفت: باید از ظرفیت این انجمن‌ها، به عنوان حامیان مادی و معنوی فرهنگ و ابزار همبستگی میان مردم و کتابخانه، برای
توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بیش از پیش استفاده شود.

وی در ادامه نقش انجمن کتابخانه‌های عمومی را بسیار مهم خواند و گفت: انجمن ها یکی از مهمترین ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی برای کتابخانه‌های عمومی هستند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سال‌های اخیر انجمن کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها فعال‌تر ‌شد و تعامل خوبی با ادارات کل کتابخانه‌های عمومی دارند.

رمضانی از راه‌اندازی کمیته ایجاد کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: هدف از تأسیس این کمیته و نیز ایجاد سامانه فرهنگی و سامانه اهدای کتاب در سال های قبل، شفاف‌سازی و ساختارمند کردن اقدامات نهاد و برقراری رابطه عینی‌تر ستاد با استان ها و کتابداران بود که این اقدامات در ایجاد روندها و فرایندهای مؤثر، مفید و کارساز بود.

وی وضعیت کتابخانه مرکزی استان سمنان را مطلوب دانست و گفت: با استفاده از فضای فیزیکی و ظرفیت های دیگر موجود می‌توان این کتابخانه را به یک مرکز فرهنگی نمونه و مؤثر در استان و شهر سمنان تبدیل کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از راه رصد منابع ارسالی به استان ها و نیز ارتباط پیوسته کارشناسان ستاد مرکزی با استان ها، از کمبود برخی منابع کتابی، به ویژه منابع گروه سنی کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها با خبر است.

رمضانی گفت: در سال جاری چند نوبت ارسال منابع به کتابخانه‌ها، با تأکید بر رده‌های پرامانت در حال انجام است و کمبود این نوع منابع در برخی کتابخانه های استان سمنان برطرف می‌شود.

وی افزود: موضوع معیشت کتابداران همواره دغدغه اصلی و جدی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونان بوده و تاکنون تلاش‌ها و تعاملات بسیاری با دستگاه های مربوط برای افزایش دستمزد کتابداران انجام شد.

به گزارش ایرنا، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  به همراه مدیرکل تأمین منابع، مدیرکل امور کتابخانه‌ها و مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز شنبه با هدف بررسی وضعیت کتابخانه‌های استان سمنان از کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بازدید کردند.

برچسب‌ها سمنان نهاد كتابخانه های عمومی کشور کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی