Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ دانشگاه باقرالعلوم(ع) به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های حوزوی مطرح کشور، همکاری‌های بین‌المللی آموزشی خود را با حوزه‌های علمیه خارج از کشور آغاز کرد. - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس الله مریجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: مرحله جدیدی از همکاری‌های  بیشتر این دانشگاه، با حوزه علمیه نجف و موسسه نورالبصائر تحت اشراف دفتر مقام معظم رهبری در عراق با محوریت کتاب "جهان‌های اجتماعی" از استاد حمید پارسانیا برای آموزش فضلای درس خارج و سطوح عالی حوزه‌های علمیه عرب‌زبان در کشورهای عربی از‌جمله عراق، لبنان، بحرین و پاکستان با همکاری روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی تهیه و تولیدشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این کتاب شامل 42 فصل است که هر فصل آن در قالب یک فیلم آموزشی بین 20 تا 40 دقیقه‌‌ای به زبان عربی توسط هادی ساجدی از استادان و رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌باقرالعلوم(ع) تدریس و در سامانه‌های آموزشی موسسه نورالبصائر با عنوان "العوالم‌الاجتماعیه"  از سوی موسسه دارالمعارف‌الحکمیه لبنان ترجمه و منتشرشده است.

دانشگاه مجازی آبزی‌پروری برکت آغاز به‌کار کردهمکاری علمی دانشگاه‌های خراسان شمالی و افغانستان آغاز می‌شودسقف سنی داوطلبان کنکور برای دانشگاه فرهنگیان 24 سال مصوب شده است

مریجی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام آمادگی برای همکاری بیشتر آموزشی با حوزه‌های علمیه کشورهای خارجی تصریح کرد: تعامل دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حوزه‌های علمیه در عرصه بین‌المللی درواقع ادامه راهی است که حوزه‌های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته و تلاش کرده‌اند به سمت علم مدرن رفته و بازخوانی انتقادی در حوزه علوم انسانی داشته باشند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهمی که این دانشگاه‌ می‌تواند با حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه‌های علمیه کشور عراق تعامل داشته باشد، همکاری بیشتر با مراکز علمی حوزوی این کشور در راستای ارتقاء مباحث جدید علمی رایج در دنیای معاصر شوند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی سالها است در حوزه علمیه قم رخ‌داده، این است که رشته‌هایی که درگذشته در حوزه‌های علمیه به آن‌ها پرداخته می‌شده و به دلیل سیطره علم غربی و فشارهای سیاسی قبل از انقلاب به حاشیه رفته‌اند، بار دیگر در زمره دروس اصلی و به‌عنوان رشته‌های فراگیر موردتوجه و اهتمام ویژه قرارگرفته‌اند که ازجمله این موارد می‌توان به علوم طبیعی، نجوم، طب، علوم مرتبط با پزشکی در قالب فقه‌های مضاف و فلسفه‌های مضاف اشاره کرد.

سید هادی ساجدی رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  قم ، اظهار داشت: کمکی که این دانشگاه به حوزه‌های علمیه می‌تواند داشته باشد، این است که این مراکز علمی حوزوی بیش‌ازپیش با فضای علم مدرن و جدید همانند جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، علوم انسانی و طبیعی آشنا شوند.

وی افزود: همچنین اداره بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) با ظرفیت‌های علمی موجود آماده است، به حوزه‌های علمیه خارج از کشور کمک کند تا دیدگاه‌های جدید را با نگاه انتقادی دنبال کرده و خروجی علمی متناسب با آن تولید، کنند.

رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین به همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حوزه نجف اشاره کرد و گفت: همکاری این دانشگاه با موسسه نورالبصایر نجف، که تحت اشراف دفتر مقام معظم رهبری در عراق فعالیت می‌کند، این است که کمک شود تا به طلاب دروس خارج و سطح عالی حوزه‌های علمیه نجف، رشته‌ها و دروس علوم انسانی جدید ارائه و آن‌ها نیز با فضای علمی معاصر دنیا بیش‌ازپیش آشنا شوند.

ساجدی همچنین به فعالیت‌های علمی برخی از حوزه‌های علمیه همانند لبنان و برخی حوزه‌های علمیه شمال آفریقا نیز اشاره کرد و افزود: این مراکز علمی با توجه به اینکه مواجهه بیشتری با جهان مدرن داشتند به سمت علوم مدرن رفته‌اند، اما آن‌ها نیز درخطر فرو غلتیدن در ادبیات دنیای مدرن هستند که از این نظر، ارتباط حوزه علمیه قم و دانشگاه‌باقرالعلوم(ع) با این حوزه‌های علمیه که در تعامل با علم مدرن هستند، می‌تواند برای جلوگیری از اینکه به اندیشه‌های مدرن، نسبی‌گرایی و یا روشنفکری‌های متفاوت و دور از اسلامی گرفتار شوند کمک ‌کند.

وی تصریح کرد: این دانشگاه به‌عنوان یکی از مراکز علمی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی، نگاه ویژه‌ای  به آموزش‌های علوم مدرن در عرصه‌های مختلف دارد و می‌تواند در عرصه آموزشی همکاری مناسب با مراکز مختلف علمی خارج از کشور به‌ویژه حوزه‌های علمیه داشته باشد.

انتهای پیام/459/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه های علمیه خارج از کشور علوم انسانی مراکز علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۷۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جشنواره شهید مطهری به صورت متمرکز، ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران و پس از آن در قطب‌های کلان منطقه ۹ آموزشی برگزار می‌شود و مشارکت دانشجویان در حوزه اجرایی و پنل‌های آموزشی، یکی از رویداد‌های جدید آموزشی در این دوره از جشنواره شهید مطهری است.   دکتر حمیدرضا کیانی فر افزود: هفت پنل و رویداد آموزشی توسط دانشجویان اجرایی می‌شود که محوریت آنها بر مبنای حضور دانشجو در حوزه آموزش به عنوان دستیار یا کمک کننده آموزش است.   وی با بیان اینکه توانمندی دانشجویان در حوزه هوش مصنوعی، آموزش رباتیک و واقعیت افزوده، مثال زدنی است، اظهار داشت: بر این اساس هفت پنل آموزشی توسط این دانشجویان ارائه می‌شود و در مجموع ۲۹ رویداد آموزشی برای هفدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در نظر گرفته شده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این پنل‌ها به مشکلات آموزشی کلان منطقه ۹ و راهکار‌های آن پرداخته می‌شود، گفت: علاوه بر این سه مسابقه در زمینه یادگیری و آموزش برگزار می‌شود که مسابقه اتاق فرار آموزشی یکی از رخداد‌های جذاب این دوره برای دانشجویان خواهد بود.   دکتر کیانی فر با اشاره به اینکه یک مسابقه علمی نیز در افتتاحیه برای دانشجویان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این جشنواره از تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان برتر قدردانی می‌شود و از فرایند‌هایی که طی سال گذشته ارائه و داوری شده نیز قدردانی به عمل می‌آید.   وی ادامه داد: جایزه تداوم آموزشی نیز به کسانی تعلق می‌گیرد که در طی پنج سال یا بیشتر، اقدام نوآورانه و مورد تایید آموزش را به طور مستمر انجام داده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: برای اولین بار از استاد و دانشجویان پایان نامه‌های برتر در حوزه آموزش علوم پزشکی قدردانی می‌شود.   وی با بیان اینکه در این جشنواره غرفه‌های در اختیار دانشگاه‌های کلان منطقه ۹ قرار می‌گیرد و به غرفه برتر جایزه ویژه اهدا می‌شود، تصریح کرد: در مجموع بیشتر از ۱۰۰ نفر در هفدهمین جشنواره مطهری قدردانی خواهند شد.   دکتر کیانی فر ابراز کرد: افتتاحیه این جشنواره با حضور موثر دانشجویان و اختتامیه با حضور دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز