Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@17:06:08 GMT

مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تبریز

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۸۴۶۵

مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اداره کل دامپزشکی استان با صدور اطلاعیه‌ای رعایت نکات بهداشتی در مرغداری ها را خواستار شد و هشدار داد: با توجه به شناسایی نخستین مورد مثبت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ٩٩ در طیور بومی اطراف تبریز ، ضروری است تمامی موارد بهداشتی قرنطینه‌ای به دقت رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه بهداد مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان است که علاوه بر طیور ، انسان را نیز می تواند درگیر‌ کند.

وی افزود: خوشبختانه با رصد و پایشی که همکاران اداره کل دامپزشکی استان انجام می دهند تا کنون در هیچ کدام از مرغداری های استان موردی از این بیماری مشاهده نشده است، این بیماری می تواند  از پرندگان وحشی و آزاد پرواز بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جا به جا کنند.

بهداد تاکید کرد: با توجه به اینکه ویروس این بیماری در دنیا و در کشور ما نیز وجود دارد و در حال چرخش است لذا مرغداران باید بسیار مراقب باشند تا این ویروس به مرغ های پرورشی منتقل نشود، اولین اقدام در مواجه با این بیماری این است که در صورت مشاهده اولین تلفات در سالنهای پرورشی، سریعا اداره کل دامپزشکی را در جریان بگذارند.

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به این بیماری هستند و علائم در طیور به صورت بیماری فوق حاد تنفسی خود را نشان می دهد که به شدت تلفات می دهد و سیانوزه شدن تاج و ریش و پاهای طیور از دیگر علائم این بیماری می باشد که باید با مشاهده هرکدام از این موارد به کارشناسان این اداره کل گزارش داده شود.

انتهای پیام/60001

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری آذربایجان شرقی تبریز پرندگان مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی امیرحسین بهداد خبرگزاری فارس فارس تبریز مرغ طیور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فوق حاد پرندگان کل دامپزشکی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۸۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: کشتار غیر مجاز دام در معابر و منازل ضمن گسترش آلودگی و ایجاد رعب و وحشت در افراد علی الخصوص کودکان، باعث انتشار بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بروسلوز وسیاه زخم می‌ شود
وی افزود: با توجه به اینکه دام ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو فاقد هر گونه علائم بالینی است، آگاهی افراد جامعه از راه‌های انتقال این بیماری (گزش کنه، له کردن کنه‌ها با دست، تماس با خون و ترشحات دام آلوده، تهیه گوشت قرمز از مراکز غیر معتبر، کشتار خانگی، مصرف گوشت و جگر خام و نیم پز) و روش‌های پیشگیری مانند سم پاشی دام و جایگاه نگهداری دام، استفاده از تجهیزات فردی در زمان مراجعه به دامداری ها، نگهداری گوشت تازه گرم در بسته بندی بدون نشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، تهیه گوشت قرمز صرفا از مراکز عرضه معتبر و دارای مهر و لیبل دامپزشکی نقش موثری در کنترل این بیماری در جوامع انسانی دارد.

دیگر خبرها

  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد