Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی و همچنین برجام پرداخت.

عراقچی در این گفت‌وگو در خصوص بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام عنوان کرد: بایدن و تیم ایشان قبل از انتخاب شدن یکی از شعارهای انتخاباتی‌شان این بود به بسیاری از توافقات بین‌المللی از جمله برجام برخواهند گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برجام یکی از دستاوردهای دموکرات‌هاست. طبیعی است انگیزه بازگشت به برجام در آنها وجود داشته باشد. به خصوص این دیدگاه که سیاست فشار حداکثری ترامپ موفق نبوده و نتوانسته به اهدافش دست یابد.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: با این شعار و منطق جلو آمدند و انتخابات را برنده و مستقر شدند ولی تصور می‌کنم بعد از ورود آنها به کاخ سفید مشخص شد کار به آسانی که فکر می‌کردند، نیست. برجام مخالفان جدی در کنگره، داخل آمریکا و منطقه دارد. نیروهای مختلف بعد ا ۲۰ ژانویه و استقرار بایدن در کاخ سفید شروع به کار کردن کرد و معلوم بود یک بحث داخلی در بین آنها می‌گذرد و بعضا در رسانه‌ها انعکاس یافت که یک بحثی در داخل تیم بایدن وجود دارد که آیا از ابزارهایی که ترامپ علیه ایران ایجاد کرده باید کماکان استفاده کنند یا خیر.

وی خاطرنشان کرد:  مجموعه شواهد نشان می‌دهد نتوانستند به یک جمع بندی کامل برسند. هنوز نتوانستند به سیاست جایگزین فشار حداکثری برسند. با اظهار شب گذشته بایدن برای مذاکره با ایران در قالب ۱+۵ اعلام آمادگی و حرف‌های گذشته را مطرح کرد. به نظر می‌رسد هنوز نتوانستند به تنش‌های داخلی خود غالب و به سیاست واحد برای چگونگی بازگشت به برجام برسند.

به گزارش فارس، عراقچی درباره گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران نیز بیان کرد: هیچ کسی حسن نیت ایران را در موضوع برجام نمی‌تواند زیر سؤال ببرد. ایران به صورت کامل به تعهداتش پایبند بود و عمل کرد و حتی بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال در برجام باقی ماندیم و هنوز هم باقی ماندیم. ۱۵ گزارش آژانس پایبندی ایران به تعهداتش را تایید می‌کند. اروپا بعد از خروج آمریکا وارد صحنه شدند و از ما خواستند در برجام بمانیم تا آنها نبودن آمریکا را جبران کنند و راه‌حل‌های عملی پیدا کنند.

وی ادامه داد: آن یک سالی که صبر کردیم فرصت دادن به اروپا برای عمل به تعهداتشان و دیپلماسی بود. متاسفانه اروپا در عمل به تعهداتشان و ۱۱ تعهد ناتوان بودند. البته برخی دیدگاه‌ها وجود دارد که اساسا اراده نداشتند. بعد از یک سال فرصت تمام شده بود و امکان ادامه مسیر وجود نداشت.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: ما براساس حق خود در برجام مندرج در پارگراف‌های ۲۶ و ۳۶ از حق خود استفاده کردیم. 

وی افزود: ما تعهدات خود را پله پله کاهش دادیم برای اینکه به دیپلماسی فرصت دهیم و به جایی رسیدیم که تمام تعهدات عملیاتی خود در برجام را کنار گذاشتیم و وارد قسمت نظارت‌ها نشدیم.هدف این بود که تعادلی که در برجام وجود داشت و در اثر خروج آمریکا به هم خورده بود برقرار کرده و متوازن سازیم.

عراقچی گفت: ما از حق خود در برجام استفاده کردیم و اقدامات ما اقدامات جبرانی در مقابل اقدامات اروپا و آمریکا بود و همواره گفته ایم اقدامات ما برگشت پذیر است.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: اقدامات ایران برای فرصت دادن به دیپلماسی و جبران اقدامات آنها بود و منجر به از بین رفتن برجام نشده است.

 

 

این خبر در حال تکمیل است..

منبع: فارس

کلیدواژه: عباس عراقچی برجام معاون سیاسی وزیر امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۸۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که آمریکا هنوز در حال تصمیم‌گیری برای محدود کردن کمک‌های نظامی خود به یکی از این ۵ یگان نظامی است که ناقض حقوق بشر تشیخص داده شده‌اند.

به گزارش فارس، با وجود این، آمریکا تلاش کرده با دلیل‌تراشی از انجام اقدامات عملی علیه این یگان‌ها خودداری کند. وانت پاتل روز دوشنبه گفت که از میان این یگان‌ها ۴ یگان «اقدامات خودشان را به نحو موثری اصلاح کرده‌اند.»

وی علاوه بر این مدعی شده که تمامی اقدامات ناقض حقوق بشر قبل از ۷ اکتبر انجام شده‌اند و این یگان‌ها در غزه حقوق بشر را نقض نکرده‌اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این گفته که کاخ سفید در حال تماس و رایزنی با اسرائیل است.

تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا در طول جنگ غزه به جای انجام اقدامات تنبیهی علیه اسرائیل به انجام اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه این رژیم روی آورده است.

در بیش از ۲۰۰ روزی که از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد آمریکا اصلی‌ترین حامی اسرائیل بوده و با جلوگیری از آتش‌بس، ارسال سلاح و تلاش‌های دیپلماتیک از اتمام این جنگ جلوگیری کرده است.

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • اقدامات پلیس آمریکا نمی‌تواند صدای دانشجویان معترض را خاموش کند
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد
  • همیلتون: تمام عمرم منتظر قهرمانی آرسنال بودم
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!