Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت رئیسه کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قانون گذرنامه در زمینه منوط کردن خروج زنان از کشور به اذن شوهر مبتنی بر الزامات قانون مدنی و مبانی فقهی در زمینه ضرورت تمکین زوجه از زوج و ضرورت دارا بودن اذن از زوج برای خروج از منزل برای انجام امور غیر واجب است.

سید مهدی حجتی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص اذن شوهر برای خروج زنان ورزشکار و نخبه، اظهار کرد: سابقه این موضوع به قبل از انقلاب و زمان تصویب قانون گذرنامه در سال ۱۳۵۱ باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه، یکی از موارد محدودیت صدور گذرنامه را ناظر بر زنان شوهردار دانسته و صدور گذرنامه برای این دسته از شهروندان را منوط به اجازه کتبی شوهر کرده است و در ماده ۱۹ همان قانون نیز مقرر شده است چنانچه کسانی که صدور گذرنامه برای ایشان موکول به اجازه دیگری است با عدول از اذن وی مواجه شوند، از خروج آنها جلوگیری و گذرنامه ایشان تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه این محدودیت مطلق نیست و در مواردی قانونگذار تعدیلاتی در این زمینه مقرر کرده است، افزود: در موارد اضطراری زن می‌تواند با اجازه دادستان از کشور خارج شود. همچنین زنانی که با شوهر خود در خارج از کشور اقامت دارند و زنانی‌ که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی‌ مانده‌ باشند نیز برای خروج از کشور نیازی به اذن همسر ندارند و شوهر نمی‌تواند از خروج ایشان از کشور ممانعت کند.

حجتی گفت: قانون گذرنامه در زمینه منوط کردن خروج زنان از کشور به اذن شوهر مبتنی بر الزمات قانون مدنی و مبانی فقهی در زمینه ضرورت تمکین زوجه از زوج و ضرورت اذن زوجه از زوج برای خروج از منزل برای انجام امور غیر واجب است و قانون مدنی، زنی را که بدون اذن شوهر از منزل خارج شود را ناشزه محسوب می کند ولذا از نظر مبانی فقهی در این خصوص، وقتی که زن بدون اذن شوهر حق خروج از منزل را ندارد به طریق اولی نمی‌تواند بدون اذن شوهر از کشور خارج شود.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری با اشاره به اینکه قانون گذرنامه در این زمینه با توجه به مسائل مستحدثه و تغییر شرایط زندگی اجتماعی قابل اصلاح است گفت: امروز زنان بر خلاف گذشته‌های دور، پابه پای مردان در امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشارکت دارند و نمی‌توان وضعیت زندگی امروز زنان را با گذشته مقایسه کرد و در این موارد حقوقی مساوی با مردان برای ایشان در نظر نگرفت ولذا با توجه به پویایی فقه امامیه، فتاوای فقها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد و این موضوع را در کشور حل و فصل نماید.

حجتی گفت: در شرایط فعلی و مادامی که قانون گذرنامه مورد اصلاح قرار نگرفته است بهتر است زنانی که به لحاظ اشتغالاتی مانند مسابقات ورزشی یا تحصیل مجبور به حضور در خارج از کشور هستند، در زمان ازدواج و هنگام انعقاد عقد نکاح، با پیش بینی شرط ضمن عقد، این حق را برای خروج از کشور بدون اذن شوهر مورد پیش‌بینی و اشتراط قرار دهند.

لینک کوتاه: asriran.com/003Em7

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قانون گذرنامه بدون اذن شوهر برای خروج خروج زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

با امضای لایحه فروش یا ممنوعیت تیک‌تاک توسط رئیس‌جمهور آمریکا، حالا مالک این شبکه اجتماعی ۹ ماه وقت دارد تا یا آن را به یک شرکت آمریکایی بفروشد یا برای همیشه در ایالات متحده فیلتر شود.

به گزارش فارس، لایحه‌ای که شرکت چینی بایت‌دنس را مجبور می‌کند یا تیک‌تاک را بفروشد یا به‌طور کامل فیلتر شود، با امضاء توسط جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به قانون اجرایی تبدیل شد. این لایحه بعد از بررسی و تأیید در کنگره آمریکا، روز سه‌شنبه توسط مجلس سنا تصویب شده بود.

کنگره اعلام کرده این لایحه را به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناشی از ارتباط تیک‌تاک با چین تصویب کرده است. آن‌ها می‌گویند ریسک‌های امنیتی وجود دارد که دولت چین بتواند از ByteDance برای دسترسی به داده‌های حساس متعلق به ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی آن یا برای انتشار تبلیغات استفاده کند. این قانون به تیک‌تاک اجازه می‌دهد در صورتی که ByteDance آن را ظرف ۲۷۰ روز، یعنی حدود ۹ ماه، بفروشد، به فعالیت خود در ایالات متحده ادامه دهد. این ضرب‌الاجل توسط رئیس‌جمهور قابل تمدید به یک سال است.

سنای آمریکا روز سه شنبه، قانونی را تصویب کرد که به شرکت چینی بایت دنس ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌دهد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی محبوب روبرو خواهد شد.

به احتمال زیاد این اقدام با چالش‌های حقوقی و همچنین مقاومت احتمالی پکن مواجه خواهد شد، که می‌تواند فروش یا صادرات این فناوری را مسدود کند. همچنین مشخص نیست چه کسی منابع لازم برای خرید تیک‌تاک را دارد، چرا که قیمت این پلتفرم بسیار گران خواهد بود. انوپام چاندر، پژوهشگر در مؤسسه بازآفرینی رسانه‌های اجتماعی در هاروارد و متخصص در زمینه تنظیم مقررات جهانی فناوری‌های نوین، می‌گوید: «این موضوع به یک آشفتگی کامل تبدیل خواهد شد.» تیک‌تاک، اما به کاربران آمریکایی خود قول داده است که این قانون را به چالش بکشد. «شو چئو» مدیرعامل این شرکت، در ویدیویی که در این پلتفرم منتشر کرد، گفت: «مطمئن باشید، ما جایی نمی‌رویم. ما مطمئن هستیم و برای حقوق شما در دادگاه‌ها مبارزه خواهیم کرد.»

گفتنی است ۱۷۰ میلیون آمریکایی در حال حاضر از تیک‌تاک استفاده می‌کنند و این پلفترم ویدئومحور یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در ایالات متحده است. طبق آمار‌ها این برنامه در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در صدر لیست دانلود کاربران این کشور بوده است.

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • ماجرای شبکه اجتماعی تیک تاک و ممنوعیت در آمریکا به کجا رسید؟
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد