Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:38:33 GMT

مقابله با فساد در شهرداری گرگان؛ از شعار تا عمل

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۶۶۴۷

مقابله با فساد در شهرداری گرگان؛ از شعار تا عمل

به گزارش ایرنا؛ مدیران شهرداری گرگان نیز بویژه طی ماههای اخیر از عزم و اراده خود برای مبارزه و ریشه کنی برخی تخلفات و فساد در این نهاد سخن گفته‌اند؛ موضوعی که حتی در صورت کوچک و کم حجم بودن هم می‌تواند تبعات مخرب اجتماعی بویژه از حیث بی‌اعتمادی عمومی داشته باشد.

اعتبار چند صد میلیارد تومانی در کنار امکان برخورداری از رانت‌ اطلاعاتی و ارتباطی، گستردگی فعالیت شهرداری، تعداد زیاد بخش نامه‌ها و آیین نامه ها، حجم بالای مراودات مالی و تجاری در حوزه های عمرانی، فرهنگی و ده‌ها موضوع دیگر سبب می شود شهرداری های بزرگی از جمله گرگان همواره نگران بروز تخلفات و فسادهای فردی و جمعی با محوریت و سردمداری نیروهای داخلی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق در برخی شهرها رخ داد و به تازگی تعدادی از پرسنل شهرداری، اعضای شورای و حتی مدیران شهرداری به اتهام تخلفات دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

همه این موارد در کنار اتفاقاتی مانند دستگیری سه نفر از عوامل شهرداری گرگان به اتهام فساد در سال گذشته و یا شناسایی تعدادی از معاملات شهرداری که از منظر ملاحظات حقوقی دارای نقص بودند سبب شد سالم سازی محیط اداری شهرداری و افزایش شفافیت و ارتقای نظارت بر عملکرد مدیران و مدیریت شهری و هوشمند سازی خدمات در دستور کار مدیران این نهاد قرار گیرد.

با گذشت بیش از سه سال از فعالیت شورای پنجم شهر گرگان برخی از اعضای پارلمان شهری بر این اعتقادند که پاسخ گویی مناسبی از سوی مدیران شهری برای اجرای نظارت بر عملکرد این مجموعه صورت نمی گیرد.

این افراد نگرانند بی‌توجهی یا کم توجهی برخی از مدیران میانی شهرداری به پی‌گیری اعضای شورای شهر در نهایت موجب تضییع حقوق شهروندان و دستاویزی برای سوء استفاده‌ مالی شود.

یکی از اعضای شورای شهر گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از مدیران زیرمجموعه شهرداری رغبتی برای پاسخگویی به شکایات و مطالبات مطرح شده در کمیسیون‌های شورا ندارند.

سعید رحیمی افزود : پاسخگو نبودن به شکایت‌ها و کم توجهی به مطالبات مردمی تبعات بسیاری را بدنبال دارد و موجب می‌شود بستر رواج کارهای خلاف و دور زدن قانون مانند پرداخت رشوه و زد و بند افزایش یابد.

رحیمی عضو شورای شهر: دستگیری تعدادی از پرسنل شهرداری گرگان ارتباطی با ایفای نقش نظارتی شورا ندارد

وی با یادآوری دستگیری سال قبل تعدادی از پرسنل شهرداری گرگان به دلیل تخلفات مالی اظهار داشت: این موضوع از طریق نهادهای نظارتی صورت گرفته و ارتباطی با ایفای نقش نظارتی اعضای شورای شهر نسبت به اتفاقات مجموعه شهرداری گرگان ندارد.

رییس شورای شهر گرگان بر این عقیده است که پاسخگویی شهرداری به مطالبات و گزارش‌های مردمی قابل قبول است و شورای شهر نیز نظارت کافی بر عملکرد شهرداری دارد.

سید محمد مرتضوی به اعمال نظارت بر همه حوزه‌های شهرداری توسط شورای شهر اشاره کرد و گفت: بیشترین شکایت ها در خصوص کارهای عمرانی است.

مرتضوی رییس شورای شهر: نظارت بر عملکرد شهرداری گرگان به صورت مستمر در حال انجام است

  مرتضوی تاکید کرد: روند نظارت بر عملکرد شهرداری مستمر و دائمی انجام می‌شود اما آمار دقیقی در خصوص تعداد شکایت‌ها و گزارش‌های وارده به شورای شهر گرگان گردآوری نشده است.

در همین ارتباط حسین ربیعی از اعضای شورای شهر گرگان به ایرنا گفت: میدان دادن به مدیران جوان، الکترونیکی کردن فعالیت‌ها، کاهش ارتباط کارکنان و ارباب رجوع، تقویت حراست شهرداری و همچنین تامین معیشتی پرسنل و بهبود پرداختی ها به ویژه برای افراد با مشاغل حساس از جمله اقدامات شهرداری برای مقابله با فساد احتمالی است.

ربیعی عضو شورای شهر: تامین معیشتی پرسنل از جمله اقدامات شهرداری گرگان برای مقابله با فساد است.

عبدالرضا دادبود شهردار گرگان هم گفت: تلاش می‌کنیم با شکل دهی سامانه‌های شهرسازی اخبار مورد نیاز در اختیار همگان قرار گیرد و از رانتی شدن اطلاعات جلوگیری شود.

فائزه عبداللهی یکی دیگر از اعضای شورای شهر گرگان نیز گفت: علاوه بر اعضای شورای شهر، نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هم بر عملکرد شهرداری نظارت دارند.

فائزه عبداللهی عضو شورای شهر گرگان: یکی از روش‌های کاهش تخلفات در شهرداری، هوشمند سازی خدمات است

وی بیان کرد: یکی از روش‌های کاهش تخلفات در شهرداری، هوشمند سازی خدمات ارائه شده به مردم است که از طریق آن احتمال بروز فساد کاهش خواهد یافت.

حمیدرضا آقاملایی رییس سال گذشته شورای شهر گرگان که دستگیری تعدادی از کارمندان شهرداری به جرم فساد مالی در دوره ریاست وی اتفاق افتاد از پاسخ گویی به خبرنگار ایرنا در این باره خودداری کرد.

از سوی دیگر رییس شورای نظارت و رییس حراست شهرداری گرگان در خصوص اقدامات مقابله با فساد در این مجموعه به خبرنگار ایرنا گفت: بودجه ۶ هزار میلیارد ریالی این نهاد و فعالیت چند هزار کارمند در بخش های مختلف و اجرای پروژه های متعدد عمرانی ضرورت نظارت به این مجموعه را بیشتر می کند.

سیدکمال‌الدین محب‌حسینی اظهار داشت: علاه بر وجود چند بازرس و حراست در شهرداری و فعالیت شورای نظارت بر عملکرد، اعضای شورای شهر نیز باید به وظیفه نظارتی خود بر بخش های مختلف شهرداری گرگان متعهد بوده و در صورت مشاهده هر گونه تخطی یا تخلف مراتب را از راهکارهای قانونی پیگیری کنند.

وی بیان کرد: گستردگی خدمات ارائه شده و حجم بالای مبادلات و عوارض دریافتی از مردم در شهرداری سبب شده تا امکان وقوع بزه در شهرداری ها بیشتر از سایر نهادها باشد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۸ گلوگاه و نقطه فسادخیز در شهرداری گرگان شناسایی و برای جلوگیری از امکان بروز فساد در این بخش ها راهکاری مناسب اتخاذ شده است.

وی گفت: از جمله گلوگاه‌هایی که احتمال وقوع بزه در آن بیشتر وجود دارد، بخش فعالیت های عمرانی شهرداری، مناقصات و مزایده ها و عوارض حوزه ساختمان سازی در شهرداری بود که تلاش کردیم با شبکه سازی و هوشمند سازی فرآیندها، نقش آفرینی افراد و پرسنل را در تعیین این وجوه کاهش دهیم.

رییس حراست شهرداری گرگان اظهار داشت: شفاف سازی اطلاعات و ارائه اطلاعات مناقصه‌ها و مزایده‌ها در بستر وب برای دسترسی همگانی به آن، راه اندازی شماره تلفن چهار رقمی اخبار و گلایه‌ها و شکایات، استقرار مسوولان نظارتی سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، نظارت اعضای شورای شهر و رصد مستمر فعالیت‌ها توسط حراست از جمله روش‌های مقابله با فساد در شهرداری گرگان است.

محب حسینی گفت: در ۱۵ سال گذشته مدیریت بخش های مختلف شهرداری گرگان بین تعدادی از افراد محدود جابجا می شد اما با اعتماد به نیروهای جوان علاوه بر تربیت مدیران آینده دار، امکان خدمت برای نیروهای بیشتر فراهم شده است.

وی با اشاره به دستگیری تعدادی از کارکنان شهرداری گرگان به اتهام فساد مالی در سال گذشته اظهار داشت: اجازه شکل گیری فساد سیستماتیک و ریشه ای را در شهرداری گرگان نمی‌دهیم.

به‌ گفته وی این افراد با جعل سند، اراضی مردم را تحت عنوان یکی از دستگاه های حاکمیتی فروخته و قصد کلاه برداری از شهرداری و مردم را داشتند که با دستگیری آنان جلو ضررهای میلیاردی به شهرداری گرگان و پول مردم گرفته شد.

بروز فساد توسط چند نفر در شهرداری و تعمیم آن به کل مجموعه، روند خدمت رسانی و مدیریت شهری را با اخلال مواجه خواهد کرد اما ترسیم راهکارهای قانونی برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال و تشدید نظارت در شهرداری گرگان باعث افزایش رضایت مردم از این دستگاه خدمات رسان می شود.

اظهارات مسوولان شهری گرگان اعم از شورا و شهرداری نشان دهنده عزم و اراده آنها بر ریشه کنی فساد است که برای عیارسنجی موفقیت آن به زمان بیشتری نیاز است.

برچسب‌ها گرگان فساد شهرداری گرگان گلستان سازمان حراست کل کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرگان فساد شهرداری گرگان گرگان فساد شهرداری گرگان گلستان سازمان حراست کل کشور اخبار کنکور بر عملکرد شهرداری شهرداری گرگان شهرداری گرگان اعضای شورای شهر شورای شهر گرگان نظارت بر عملکرد مقابله با فساد هوشمند سازی شورای شهر سال گذشته بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۶۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری گرگان در لبنان ناکام ماند

تیم شهرداری گرگان در نخستین دیدار دومین دوره سوپر لیگ غرب آسیا پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه دربیروت مقابل تیم الریاضی لبنان به میدان رفت که در پایان، تیم الریاضی لبنان موفق شد شهرداری گرگان را با نتیجه ۹۰ بر ۶۵ شکست دهد تا گام اول را محکم بردارد.

تیم شهرداری گرگان پیش از این دیدار، هر ۸ بازی خود در سوپر لیگ غرب آسیا را با پیروزی پشت سر گذاشته بود.

شاگردان مصطفی هاشمی هر چهار کوارتر این بازی را به ترتیب با نتایج ۲۳-۲۲، ۲۲-۱۰، ۲۶-۱۸ و ۲۴-۱۰ واگذار کردند.

فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به صورت دو از سه برگزار می‌شود و هر تیمی که دو بار حریف خود را شکست دهد، قهرمان سوپر لیگ غرب آسیا می‌شود. دومین دیدار تیم‌های شهرداری گرگان و الریاضی لبنان در فینال سوپر لیگ غرب آسیا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱:۱۵ در تهران و فینال سوم (در صورت نیاز) این رقابت‌ها روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ در بیروت برگزار خواهد شد. 

دیگر خبرها

  • راننده خودرو سبب مرگ پاکبان شد
  • مسئولان از فساد دوری کنند تا بتوانند با آن مقابله کنند
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از فساد جلوگیری می‌کند
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب باعث جلوگیری از فساد می‌شود
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور
  • شهرداری گرگان در لبنان ناکام ماند
  • مقابله فناورانه با چالش‌های استارت‌آپی/ کسب‌وکارهای نو در رشته‌های روانشناسی و مامایی ایجاد شد
  • جزئیات تکان‌دهنده از عملیات پلیس در زیرپوست شهر؛ از انهدام خانه‌های فساد تا مقابله باقاچاق زنان
  • صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب