Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریات دانشجویی به دلیل چاپ فیزیکی خود و ارتباط مستقیم با دانشجویان، در زمان منقطع شدن ارتباط با بدنه‌ی دانشجویی وارد چالشی جدید شد. چالشی که  منجر به انقلابی در صورت، فرم و محتوای نشریات دانشجویی شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یک سالگی کرونا در ایران و تعطیلی دانشگاه‌ها زمان مناسبی است که عملکرد یکی از مهم ترین عرصه فعالیت دانشجویی را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرصه ای که بیش از هر عملکرد دیگر، در جنبش دانشجویی تحت تاثیر قرار گرفت. نشریات دانشجویی به دلیل چاپ فیزیکی خود و ارتباط مستقیم با دانشجویان، در زمان منقطع شدن ارتباط با بدنه‌ی دانشجویی وارد چالشی جدید شد. چالشی که منجر به انقلابی در صورت، فرم و محتوای نشریات دانشجویی شده است.

برای تشریح شرایط فعلی نشریات دانشجویی و بررسی عملکرد آن در قسمت اول این سلسله گزارش، پای حرف دوتن از فعالین با سابقه‌ی نشریات دانشجویی نشسته‌ایم و نوع نگاه آنها به این بستر فعال دانشجویی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. مهمانان این گفتگوی کوتاه، سبحان فلاح، فعال نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، صالح سلطانی، دبیر انجمن‌اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف، بودند.

آیا تعطیلی دانشگاه‌ها تاثیری روی روند فعالیت نشریات دانشجویی داشته است؟
صالح سلطانی: بنده معتقدم که شاید آمار استقبال از نشریات دانشجویی کاهش پیدا کرده باشد، زیرا دانشجویان در حال حاضر با انبوهی از نشریات در فضای مجازی مواجه اند. انبوهی از کانال‌ها و صفحات مجازی نشریات دانشجویی را به صورت الکترونیکی منتشر می‌کنند، مطالعه این نشریات در قاب گوشی و در قالب pdf سخت است.

تفاوت است با زمانی که در اوقات فراغت دانشجویان در سطح دانشگاه، در سلف، مسجد و خوابگاه، نشریه‌ای را انتخاب و مطالعه می‌کردند. اصلا ماهیت استقبال از نشریات دانشجویی به دلیل شکل گیری یک صحن عمومی در داخل دانشگاه‌ها بوده است هنگام توزیع آن که به تبادل نظر، تفکر، بحق و گفتگو درباره مطالب نشریه و تبادر نظر ختم می‌شد. این رفت و آمدها، گعده‌های دانشجویی و گفتگو‌ها خود منجر به خواندن نشریات دانشجویی می‌شد؛ متاسفانه در حال حاضر در چنین موقعیتی نیستیم. حال تنها ابزار ارتباط مستمر فعالین نشریات دانشجویی با دانشجویان، شبکه‌های اجتماعی است.


سبحان فلاح: فضای مجازی مملو از محتوا‌های کوتاه، مختصر و البته جذاب است. نشریات دانشجویی به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و عدم چاپ نشریات به صورت فیزیکی، دچار انتشار در بستر مجازی با قالب الکترونیکی است. نشریات دانشجویی هنوز در قالب سنتی خود غرق است و از فضای مجازی عقب؛ چون دیر وارد این فضا شده است. تازه باید خودشان را وفق بدهند با این فضای رقابتی و همسان سازی از لحاظ فرم و نوع محتوا را در بستر الکترونیکی صورت دهند.

باید کمی صبر کرد تا نتیجه کلی به نسبت عملکرد نشریات دانشجویی در فضای الکترونیکی گرفت. قائدتا یک سال زمان کوتاهی برای تحولی ثمر بخش است. باید به جز به جز این شرایط نگاه کرد و تحلیلی درست از فعالیت‌های نشریات در این فضا ارائه داد.

به نظر شما دوره رسانه‌های مکتوب به پایان رسیده است؟
صالح سلطانی: من معتقد به این نیستم که دوره رسانه‌های مکتوب تمام شده است. درسته رسانه‌های مکتوب و نشریات در دانشگاه‌ها معلق هستند، ولی ماهیت همین نشریات دانشجویی که الکترونیکی منتشر می‌شوند، نشریات مکتوب است. رسانه‌های مکتوب کارکرد تخصصی خودش را دارد؛ چند ماه یا چند سال که شرایط عادی شود، رسانه‌های مکتوب در دانشگاه‌ها دوباره شروع به فعالیت و تاثیر گذاری می‌کنند. در رسانه‌های کشوری، در همین یک سال اخیر با شرایط کرونا، مجلات، روزنامه‌ها و نشریات سراسری شروع به فعالیت کرده اند و تازه تاسیس اند. رسانه‌های مکتوب، ابزار انتقال اندیشه است، نمی‌توان گفت که ابزار اتقال تفکر و اندیشه منسوخ می‌شود.

سبجان فلاح: یکی از قابلیت‌های رسانه‌های مکتوب، ماندگاری است؛ به نسبت دیگر رسانه‌های دیگر. رسانه‌های مکتوب محل رجوع هستند، تاریخ را روایت می‌کنند و قابل استناد اند. این در حالی است که در ممورد رسانه‌های دیگر کمتر پیش می‌آید که محل استناد و رجوع پس از سال‌های گذشته باشد. مخاطب اصلی مجلات، نشریات و مکتوبات در جامعه، نخبگان جامعه اند.


نسبت فعالین نشریات دانشجویی با فعالین رسانه‌ای کشور چیست؟
صالح سلطانی: نسبت نشریات دانشجویی با رسانه‌های کشور، نسبت تیم فوتبال امید به تیم ملی ایران است. یعنی یک فرصت و محلی خوب برای کادر سازی و تربیت نیرو است.

سبحان فلاح: کسانی که فضای نشریات دانشجویی را به خوبی دنبال کردند، فعالیت مستمر داشتند و به عنوان یک مهره کاربلد در تحریریه نشریات قلم زدند؛ به شرایط علاقه و استمرار و ایجاد بستر محتوایی خوب، می‌توانند وارد فضای مکتوبات جمعی شوند و به عنوان یک فعال رسانه‌ای شناخته شوند.

مهمترین چالش حال حاضر نشریات دانشجویی از نگاه شما چیست؟
صالح سلطانی: چالش بزرگ فعلی نشریات دانشجویی، شرایط حال حاضر است که باید بتوانند با محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی دانشگاه‌ها و در دسترس نبودن مخاطب، به خوبی شماره‌های نشریه خود را توزیع کنند. یک چالش بزرگتر و قدیمی‌تر در بستر فضای نشریات دانشجویی، تولید محتوای خوب، جذاب، مناسب برای مخاطب، تربیت نسل جوان و جدید نشریاتی و ایجاد علاقه بین دانشجویان نسل جدید است.

دلایل عدم عکس العمل سریع و به موقع نشریات دانشجویی چیست؟
سبحان فلاح: اینکه یک دانشجو بتواند تحلیل سریع و به موقع داشته باشد مزیت آن محسوب می‌شود و این موضوع وقتی در نشریات در نظر گرفته می‌شود دانشجویان را می‌تواند به آن دورانی که در مواقع حساس به نشریات دانشگاه مراجعه می‌کردند، باز گرداند که ببینند تحلیل نشریه دانشگاه درباره یک حادثه یا اتفاق چیست.

برای مثال سال ۹۶ در واکنش به اعتراضات دی ماه نشریه‌ای با تیتر چپم نیستی در دانشگاه تهران منتشر شد که هنوز به این تیتر معروف است و بر سر زبان‌ها می‌چرخد و دیگر شبیه این نشریه در دو سه سال اخیر منتشر نشد.

وقتی نشریات عکس العمل سریع، به موقع و تحلیل درست و به موقع ندارند ناخودآگاه به سمت انتشار حرف‌های تند و بدون پشتوانه می‌روند برای اینکه با این کار می‌توانند دیده شوند. مهمترین کاری که در حال حاضر در نشریات دانشجویی باید انجام شود این است که تشکل‌ها حداقل وقت را برای نشریات دانشجویی بگذراند چرا که این نشریات از بین نمی‌روند و دست به دست می‌شوند و برای سال‌های بعد نیز باقی خواهند ماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نشریات دانشجویی کرونا دانشگاه نشریات دانشجویی به دلیل نشریات دانشجویی تعطیلی دانشگاه ها رسانه های مکتوب حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۸۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای اجرای طرح هفته فرهنگی دانشگاه و آشنایی دانشجویان با وظایف و فعالیت‌های مختلف اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و همفکری و تعامل بیشتر با نهاد‌های فرهنگی سطح شهر نشستی برخی از دبیران فعال کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با حجت‌الاسلام جواد فراهانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست، طرفین بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر بین فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه و تبلیغات اسلامی در زمینه‌های مختلف، از جمله حمایت و ارتقا فعالیت‌های فرهنگی در حوزه رسانه، زنان، امید بخشی و ایجاد نشاط به جامعه  تأکید کردند.

در حاشیه این جلسه که به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، دبیران کانون‌های دانشجویی دانشگاه، توضیحات مبسوطی درباره کانون‌های دانشجویی و حوزه فعالیت‌های خود ارائه کردند و حجت‌الاسلام جواد فراهانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با پاسخ به پرسش برخی دانشجویان توضیحاتی درباره فعالیت‌های سازمان بیان و با اعلام خرسندی از این جلسه بر استمرار این نشست‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خیزشی برای همبستگی با مردم غزه
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان