Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@16:26:44 GMT

استقلال کانون وکلا به سود همه است

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۸۹۳۷۷

استقلال کانون وکلا به سود همه است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موج تنفری که نسبت به وکالت وجود داشته، در چند سال گذشته تعمیق شده و ناآگاهی مردم باعث می‌شود، آنان وکلا را طرف دعوای خود بدانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مزروعی امروز (یکشنبه) در یکصد و شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان روز گرامیداشت مهندس و وکیل را به این دو قشر تبریک گفت و اظهار کرد: در چهار سال گذشته روز وکیل را یادآوری کرده‌ام و امسال نیز این روز را به مردم ایران تبریک می‌گویم زیرا ذی‌نفع اصلی نهاد وکالت آنها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هنوز به‌طور کامل استقلال کانون وکلا را از این نهاد نگرفته‌اند که این موضوع را به نظام جمهوری اسلامی نیز تبریک می‌گویم زیرا ذی‌نفع اصلی این استقلال به سبب آنکه وکلا چشمان تیزبین جامعه در حفظ حقوق عامه هستند، نظام است.

عضو حقوقدان شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: روز وکیل و استقلال کانون وکلا را باید به وکلای دادگستری نیز تبریک گفت زیرا با وجود تجارب سختی که در این راه دارند، هنوز به وظایف خود عمل کرده و برای آنکه وکالت دارای نهادی مستقل باشد درحال جنگیدن هستند.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی، روانی و به تازگی جانی وکلا دچار خدشه شده است، تصریح کرد: رسانه‌ها و حتی فعالان مدنی و سیاسی به‌جای آگاهی بخشی درست درباره نهاد وکالت، حرکات هدفمند و مختلفی علیه جامعه وکلا انجام داده و وکیل را شیطان جلوه می‌دهند که این موضوع باعث کاهش پاداش اجتماعی این قشر شده است.

مزروعی افزود: هفته پیش یکی از همکاران ما در کرمانشاه توسط طرف دعوا به قتل رسید، در آبادان محل کار وکیل دادگستری دیگری به رگبار بسته می‌شود، موج تنفری که نسبت به این شغل وجود داشته، در چند سال گذشته تعمیق شده و ناآگاهی مردم باعث می‌شود، آنان وکلا را طرف دعوای خود بدانند.

وی ادامه داد: شاکله اصلی پروژه‌های مختلفی که علیه نهاد وکالت در جریان است را می‌توان در دو موضوع دانست؛ یکی آنکه وکالت را انحصارگرا تعریف می‌کند و دیگر اینکه به بهانه نظارت بر وکلای دادگستری، استقلال آن‌ها مخدوش می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید گفت هیچ انحصاری توسط کانون‌های وکلا وجود نداشته و امکان آن نیز وجود ندارد زیرا تعداد وکلایی که هرسال برای هر استانی انتخاب می‌شوند در هیئت متشکل از رؤسای کل دادگستری، دادگاه انقلاب و کانون وکلا تصمیم‌گیری می‌شود که این یک ترکیب دو به یک است بنابراین که اصلاً امکان انحصار پیش نمی‌آید.

وی اظهار کرد: منتقدان همچنین معتقدند کانون وکلا رها شده و هیچ نهاد ناظری بر آن‌ها نیست اما طبق لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، قانون نحوه صدور و اخذ پروانه وکالت، این موضوع مشخص است.

مزروعی گفت: براساس قانون جمهوری اسلامی، کانون وکالت نهاد خودبسنده و خودانتظام بوده و وکلا دائماً تحت نظارت داخلی کانون وکلای دادگستری هستند که ادعای رها بودن آنها در امر نظارت یک اتهام بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه مناسب نیست نمایندگان مجلس پروژه‌هایی که منجر به نقض استقلال وکیل می‌شود را پیش ببرند، ادامه داد: خودانتظامی لازمه حفظ استقلال کانون‌های دادگستری بوده و استقلال این کانون لازمه دادرسی عادلانه و حفظ حقوق ملت است بنابراین از همه افراد ذی‌نفوذ به‌ویژه نمایندگان مجلس می‌خواهم که به سوگند خود مبنی بر حفظ حقوق مردم پایبند باشند.

کد خبر 476641

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مهدی مزروعی شورای شهر اصفهان روز وکیل وکالت استقلال کانون وکلا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شورای اسلامی شهر اصفهان وکلای دادگستری استقلال کانون کانون وکلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۸۹۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج

عموما در ساختمان ها و آپارتمانها در خصوص مشاعات اختلاف ایجاد میشود لذا دانستن قوانین مشاعات آپارتمان الزامی است.

امروزه در شهرهای بزرگ اکثر ساختمانها تبدیل به آپارتمان شده است و در سبک آپارتمان نشینی که چندین واحد از مشاعات (حیاط، راه پله، سالن، باغچه، آسانسور و غیره) بهره می‌برند وجود قوانین برای برقراری نظم و زندگی مسالمت آمیز الزامی است. در این مقاله از دیدگاه بهترین وکیل ملکی کرج به بررسی مهمترین قوانین مشاعات آپارتمان می‌پردازیم.

منظور از مشاعات آپارتمان چیست؟

با توجه به قانون تملک آپارتمان ها هر بخشی از ساختمان که مالکیت آن بنام فرد خاصی ثبت نشده باشد، بعنوان مشاعات آپارتمان محسوب شده و تمامی افراد ساکن حق استفاده از آن را دارند. بنابراین مهمترین مشاعات یک ساختمان عبارتند از: حیاط، پله ها، آسانسور، لابی، باغچه، پشت بام، راهرو و غیره

از آنجا که حق استفاده از مشاعات به همه ساکنین تعلق دارد، هزینه های نگهداری، تعمیرات و نظافت این نواحی نیز برعهده تمامی همسایه ها است.

مهمترین قوانین مشاعات ساختمان

با توجه به اینکه عموما بر سر مشاعات بین ساکنین اختلاف بوجود می آید، دانستن قوانین مرتبط با مشاعات میتواند بسیار حائز اهمییت باشد. از جمله مهمترین این قوانین عبارتند از:

هیچ کدام از ساکنین حق استفاده اختصاصی از آب یا برق مشاع را ندارند. گذاشتن زباله، یا کسیه زباله در راهروی مشاغ ممنوع است. تمامی ساکنین میتوانند به اندازه معین از مشاعات استفاده کنند، به شکلی که مانعی برای استفاده سایرین ایجاد نشود. هیچیک از ساکنین نمیتواند بخشی از مشاعات را تصرف کند یا حق استفاده آن را به کس دیگری واگذار کند. (مگر اینکه بین تمامی اهالی ساختمان توافقی صورت گیرد) بدون گرفتن رضایت تمامی اهالی و بدون دریافت مجوزات لازم امکان تغییر در نقشه ساختمان وجود ندارد. حمل اثاث و یا مصالح ساختمانی بوسیله آسانسور ممنوع است. بعد از ساعت 12 شب برقراری سکوت در ساختمان الزامی است. خودروهای ساکنین نباید در قسمتی بجز قسمت مالک پارک گردند. ایجاد تغییر در نمای ساختمان بدون هماهنگی تمامی اهالی ممنوع است. راه پله بخش مشاع محسوب می‌شود بنابراین نمیتوان از آن بعنوان انباری استفاده کرد. هزینه مرتبط با مشاعات برعهده مستاجر است یا مالک؟

یکی دیگر از سوالاتی که از وکیل ملکی کرج پرسیده میشود این است که هزینه مشاعات با مالک است یا مستاجر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه ها را میتوان به دو بخش مصرفی و کلی تقسیم بندی کرد. در نتیجه بر اساس قانون هزینه مصرفی مرتبط با مشاعات مانند هزینه نظافت پله و راهرو بر عهده فردی است که در آنجا ساکن است. یعنی هزینه های مصرفی برعهده مستاجر است. اما هزینه های کلی مانند هزینه تعمیر موتورخانه، آسانسور، پمپ آب، لوله کشی ساختمان و سایر تاسیسات ساختمان برعهده مالک است.

قانون استفاده از پارکینگ مشاع

از آنجا که در بسیاری از ساختمان ها پارکینگ اختصاصی وجود ندارد و محوطه پارکینگ بصورت مشاع استفاده میگردد، معمولا باعث بروز اختلاف بین اهالی میگردد. از این رو توجه به قوانین زیر بسیار مهم است:

هر واحد تنها حق دارید یک خودرو را در پارکینگ مشاع پارک کند. همسایه ها حق وارد کردن خودروی مهمان به پارکینگ مشاع را ندراند. استفاده از فضای پارکینگ برای برگزاری مراسمات و جشنهایی که توسط اهالی برگزار می‌گردد مجاز است. هیچکسی حق ندارد حق استفاده از پارکینگ مشاع را به کس دیگری بفروشد یا اجاره دهد. منظور از مشاعات اختصاصی چیست؟

در برخی از ساختمان ها فضاهایی وجود دارد که بنوعی در لیست مشاعات قرار میگیرند اما امکان دسترسی به آنها تنها از طریق یک واحد خاص وجود دارد. برای مثال باغچه ای که توسط فضای خصوصی یک واحد محصور شده است و یا حیاط خلوت را واحد مربوطه میتواند مسقف کند و هزینه های نگهداری و تعمیرات آن را نیز خودش پرداخت کند.

قوانین مرتبط با خرید و فروش مشاعات

از نظر خرید و فروش مشاعات آپارتمان میتوان آنها را به دو بخش تقسیم بندی کرد:

بخش قابل واگذاری: افراد ساکن میتوانند مالکیت بخشی از مشاعات که در مالکیت یا رهن خودشان است را به همسایه دیگری بفروشند. بعنوان مثال اگر مالکی خودرو ندارد یا از انباری خود استفاده نمیکند میتواند حق استفاده از آن را به یک همسایه دیگر ساکن در ساختمان واگذار کند. بخش غیرقابل واگذاری: قسمت هایی از مشاعات آپارتمان قابل واگذاری یا فروش نیست. بعنوان مثال یک واحد نمیتواند به صرف اینکه از راه پله استفاده نمیکند، حق استفاده خود را به همسایه دیگری بدهد. یا اگر واحدی از آسانسور استفاده نکند امکان واگذاری حق خود را ندارد. مشاوره و رسیدگی به اختلافات مشاعات ساختمان و ملکی

اگر در خصوص مسائل مرتبط با مشاعات آپارتمان دچار مشکل شده اید میتوانید از مشاوره یک وکیل بهره مند شوید. همچنین اگر در خصوص سایر مسائل ملکی مانند خرید و فروش خانه، تخلیه ملک، تنظیم سند و یا تصرف عدوانی دچار مشکل هستید با بهترین وکیل ملکی کرج تماس بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به https://karajvakil.ir/melki مراجعه کنید، و یا با شماره 09128889189 تماس بگیرید.

کد خبر 749732

دیگر خبرها

  • بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج
  • جرم معلم بلاگرها چیست؟ + فیلم
  • واکنش وکیل زنجانی به نقض حکم اعدام موکلش
  • توضیحات وکیل بابک زنجانی از احتمال آزادی او
  • امکان آزادی مشروط بابک زنجانی با تایید رییس قوه قضاییه
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • آزادی مشروط در انتظار بابک زنجانی؟
  • بابک زنجانی آزاد هم می‌شود؟/ توضیحات وکیل
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود