درباره فیلم سرزمین آوارهها ساخته کلویی ژائو | یاد خوش سینمای جادهای
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۲۵۲۹
همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: فیلم «نبراسکا» ساخته الکساندر پین روایت بیکم و کاست حسرت سالهای آسودگی بود. «سرزمین آوارهها»ی کلویی ژائو نیز به تعبیری همین روایت را بازگو میکند اما قهرمان ماجرا زنی به نام فرن با بازی فرانسیس مکدورمند است. نام فیلم ژائو در بهترین معنی به فارسی عشایر ترجمه میشود اما «سرزمین آوارهها» احتمالا عنوانی دلنشینتر برای برگردان واژه Nomadland است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در «سرزمین آوارهها» قرار است زندگی یک نمونه از همین عشایر را ببینیم. یک روایت صحیح و سالم بدون هرگونه فیلتر و محافظه کاری. از دیدگاه بسیاری از شهروندان آمریکایی، مردمان اصطلاحا کوچنشین و یا عشایر زندگی جذاب و خوشی ندارند. فیلم کلویی ژائو خط قرمز پررنگی بر این ادعای باطل کشیده است. فرن زنی است که با مرگ همسر و تعطیلی محل کارش زندگی عادی آمریکایی را کنار گذاشته و به جاده میزند. کم کم با نوع زندگی عشایری خو گرفته و در مسیر خود مناطق مختلف ایالات متحده را طی میکند و آدمهای متفاوت میبیند که هرکدام جهانبینی خاص خود را از زندگی دارند. در این میان فرن از ابتدا تا انتها بر یک عقیده استوار است. او خودش را بی خانمان نمیداند. جمله محشر او در این فیلم این است: «من بی خانمان نیستم. البته شبها در ماشین میخوابم. من خانه بدوشم. فقط خانه ندارم! ». پیشتر، فرن در شهرک امپایر در نوادا زندگی خوشی داشت. در یک بازه زمانی ۶ ماهه کارخانه تولید گچ در حومه این شهرک تعطیل و امپایر در عرض مدت چند روز به مکانی متروکه تبدیل میگردد. شوهر فرن نیز در این گیرو دار میمیرد و فرن که دیگر چیزی برای از دست دادن در امپایر ندارد با ماشین ون خود به جاده میزند تا دنیایش را در جای جای مسیر روبرویش پیدا کند.
یکدستی بی نقص فرم و محتوا در «سرزمین آوارهها» در ذات مدیون اقتباس ناب فیلمنامه از رمان جسیکا برودر، کارگردانی ششدانگ کلویی ژائو، فیلمبرداری چشمنواز جاشوآ جیمز ریچاردز، موسیقی ناب لودویکو اناودی و و سرآخر بازی خیرهکننده فرانسیس مکدورمند است. در نظر داشته باشید که در این فیلم عمده مردمانی که با فرن روبرو و دمخور میشوند هنرپیشه حرفهای نیستند. در حقیقت آنها مصداق کامل عشایری هستند که در جادهها زندگی میکنند و در نقش واقعی خودشان در فیلم ظاهر شدهاند. رهبری و مدیریت فرانسیس مکدورمند در بازی گرفتن از آنها ستودنی است. در واقع آنچه خط سیر روایی و بصری فیلم را بوجود آورده همین بداههها در نهایت چشم نوازی و دلاویزی و کیفیت است.
کلویی ژائو و فرانسیس مکدورمند در پشت صحنه فیلمفرانسیس مکدورمند تاکنون شش بار نامزد جایزه اسکار شده و دو بار برای فیلمهای «فارگو» (۱۹۹۶) و «سه بیلبورد خارج ابینگ-میزوری» (۲۰۱۸) این جایزه را برده است اما او در این فیلم فراتر از فارگو و سه بیلبورد بیرون ابینگ میزوری ظاهر شده و علاوه بر تواناییهای قبلی، بازیگری بدون کلام را نیز به اوج میرساند. در نیمه اول فیلم چیزی از فرن دستگیرتان نمیشود. او کمحرف است و بیشتر شنونده اما در نیمه دوم غوغای مکدورمند کامل میشود. دیدار او با خواهرش (که زندگی شدیدا متفاوتی با هم دارند. فرن از بیابان پا به شهر گذاشته و خواهرش یک زن شهری تمامعیار است) و دیدار با مرد کهنسال آواره که پسرش را از دست داده (فرزندش نابگاه خودش را کشته و از منظر پیرمرد حتی با او خداحافظی هم نکرده)، هر دو آینه تمامنمای زندگی بشری و جهانبینی منحصربفرد هر آدمی است که در این کره خاکی نفس میکشد: یا به امید روزهای خوش آینده یا با حسرت روزهای خوش گذشته. فرقی نمیکند کوچنشین و عشایر و آواره باشید یا شهری و مبادی آداب با ظاهر امروزی. هر چه باشید آینه روزگار به این ۲ طریق از زندگی شما رونمایی میکند.
کد خبر 586425 برچسبها سینمای جهان مهدی تهرانیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای جهان مهدی تهرانی سرزمین آواره ها کلویی ژائو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فروش یا انتقال قرضی؛ منچسترسیتی علاقهای به حفظ ژائو کانسلو ندارد
به نظر میرسد بارسلونا برای حفظ کانسلو در فصل بعد مشکلی ندارد اما باید فرم ضعیف او در این هفتهها هم در نظر گرفته شود.
طرفداری | بارسلونا در پی تقویت خط دفاعی خود از طریق جذب مدافع منچسترسیتی گام بلندی برداشته است.
به گزارش موندو دپورتیوو، بارسلونا در تابستان ۲۰۲۳ با انجام چندین معامله پر ریسک، از جمله جذب دو بازیکن قرضی در روزهای پایانی، به دنبال تقویت تیم خود بود. این شامل به خدمت گرفتن ژائو فلیکس از اتلتیکو مادرید و ژائو کانسلو از منچسترسیتی بود. کاتالانها از مشکلات مربوط به رفتار و نگرش ظاهری هر دو بازیکن آگاه بودند، اما با توجه به نیاز شدید تیم به جایگزین در خط حمله و دفاع، چارهای جز این کار نداشتند.
با این حال، هیچ کدام از این دو بازیکن در طول فصل برای باشگاه دردسری ایجاد نکردهاند و تا حد زیادی جایگاه خود را در ترکیب فصل آینده هم تثبیت کردهاند البته اگر بارسلونا بتواند با اتلتیکو و سیتی در مورد نوعی معامله، دائمی یا غیره، به توافق برسد.
عملیات ژائو کانسلو در مسیر پیشرفتگزارش نشریه کاتالانی موندو دپورتیوو حاکی از آن است که منچسترسیتی علاقهای به حفظ کانسلو در فصل آینده در باشگاه خود ندارد. آنها آماده فروش یا فرستادن او به صورت قرضی هستند. ژرژ مندس، مدیر برنامههای او، اوایل این هفته برای لیگ قهرمانان اروپا با مقامات بارسلونا و بعداً با هیئت مدیره منچسترسیتی دیدار کرد. بارسلونا تمایل خود را برای حفظ کانسلو و فلیکس نشان داده است، اما بودجه لازم برای جذب دائمی آنها را در تابستان ندارد و قیمت آنها به ترتیب 30 تا 40 میلیون یوروست. البته همانطور که گفته شد خود منچسترسیتی هم رغبتی به حضور کانسلو در ترکیب فصل آینده خود ندارد و از این رو کاتالانها میتوانند به حضور او در فصل آینده امیدوار باشند.
در نتیجه، آبیاناریها به دنبال قرض گرفتن این دو بازیکن با تقسیم دستمزد بهتر و گزینه تبدیل هر دو خرید به دائمی در پایان دوره حضور قرضی هستند. با توجه به اینکه سیتی به نظر میرسد حتی به قرض دادن مدافع پرتغالیاش هم تمایل دارد، بارسا حداقل برای یک فصل دیگر میتواند او را در باشگاه نگه دارد. همچنین ممکن است در زمان باز شدن پنجره نقل و انتقالات، مذاکراتی بین تیم منچستری و بارسلونا برای جذب برناردو سیلوا با بند آزادسازی 58 میلیون یورویی برای این تابستان انجام شود.
افت ژائو کانسلودر حالی که کانسلو در این فصل یکی از ثباتترین بازیکنان بارسلونا بوده است، عملکرد او در ماه گذشته یا بیشتر نگرانکننده بوده است. این بازیکن پرتغالی در هر دو دیدار رفت و برگشت مقابل پاری سن ژرمن عملکرد ضعیفی داشت و یک پنالتی به عثمان دمبله داد و تا حدی مسئول گل دیگر این تیم فرانسوی هم بود. عملکرد او در مقابل رئال مادرید نیز به نوعی دردسرساز بود، جایی که لوکاس وازکز با یک گل و یک پاس گل او را مغلوب کرد.
فرم نسبتا ضعیف کانسلو در هفتههای اخیر باید توسط بارسلونا در نظر گرفته شود اگر آنها مایل به ادامه حضور او به صورت دائمی در تیم باشند.
از دست ندهید ????????????????????????
درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش میماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!