Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@02:22:10 GMT

بازگشت ۲۲ میلیارد دلار ارز صادراتی در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۴۵۹۱

بازگشت ۲۲ میلیارد دلار ارز صادراتی در سال ۹۹

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: امسال 22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است آن هم در شرایطی که ارز حاصل از نفت به حداقل میزان خود رسیده است. 70 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته، در حالیکه متاسفانه نگاه‌ها به صادرکنندگان با خوش‌بینی همراه نبوده است.

محمد لاهوتی در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر در اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: امسال چهارمین سالی است که اتاق تهران فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد که دستگاه‌های حاکمیتی به این نتیجه رسیده‌اند که این بخش‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند. امسال شاهد این بودیم که انتخاب صادرکننده ملی نیز به اتاق تهران واگذار شد.

وی ادامه داد: 55 درخواست در سامانه ثبت شده بود که 37 پرونده از بین آنها تشکیل شد. امسال با توجه به شرایط، 14 صادرکننده نمونه انتخاب می‌شود ولی صادرکننده شایسته تقدیر انتخاب نمی‌شود و این بخش با صادرکنندگان نمونه ادغام می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان تصریح کرد: بیشتر صادرکنندگان از تعدد بخشنامه‌ها و سردرگمی حاصل از آن گلایه‌مند هستند. صادرکنندگان در بازارهای جهانی با رقبایی در حال رقابت هستند که شرایط آنها نرمال و طبیعی بوده و این کار را سخت کرده است. صادرکنندگان عملا به خاطر تعدد بخشنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به جای تمرکز بر افزایش صادرات تمرکز خود را روی کنار زدن موانع خودساخته گذاشته‌اند.

لاهوتی در ادامه افزود: امسال 22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است آن هم در شرایطی که ارز حاصل از نفت به حداقل میزان خود رسیده است. 70 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. متاسفانه نگاه‌ها به صادرکنندگان با خوش‌بینی همراه نبوده است.

وی با اشاره به مشکلات حاصل از تعهدات ارزی گفت: این حق برای حاکمیت وجود دارد که اگر صادراتی انجام می‌شود منافع آن به کشور بازگردد اما در این شرایط فعلی که جنگ اقتصادی تعبیر می‌شود انتظار داریم حاکمیت نیز شرایط را درک کرده و صادرات را تسهیل کند. صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود انواع راه‌ها را باید بپیمایند در حالی که خود دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت با مشکل مواجه است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین افزود: با وجود ابلاغیه 177 معاون رئیس جمهور که به تایید رئیس جمهور نیز رسیده، مشکلات پرابهام همچنان در این حوزه وجود دارند. با سپری شدن سال 99 ما هنوز مشکلات مروبط به 97 را تعیین تکلیف نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم به این آرزوی دیرینه که تامین ارز کلاهای اساسی و مایحتاج عمومی از طریق صادرات و بسته شدن چاه‌های نفت برسیم، جز اعتماد به صادرکنندگان راه دیگری نداریم. صادرکنندگان تحریم‌های خارجی را دور می‌زنند اما مشکل آنها بیشتر مربوط به موانع خودساخته و تحریم‌های داخلی است./ایلنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۴۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه

اداره آمار ترکیه اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۶ درصدی به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست 2024 به یک میلیارد و 364 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 16 درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و 635 میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته 934 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت 41 درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به 547 میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 817 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل 701 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود .

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال 2023 به 5 میلیارد و 490 میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال 3 میلیارد و 310 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 2 میلیارد و 180 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم