Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@23:01:46 GMT

قیمت‌گذاری خودرو به بورس نرسید!

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۵۰۹۵

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، قرار بود که دوشنبه مورخ ۲۰ بهمن ۹۹   جلسه کارگروه رفع موانع تولید با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس به منظور  لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو برگزار شود.

که فردای آن روز دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس  از به تعویق افتادن آن خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای رقابت مخالف برگزاری جلسه ای درخصوص قیمت خودرو

همین امر سبب شد تا ما این مسئله را از مدیر روابط عمومی سازمان بورس جویا شویم که او علت به تعویق افتادن این امر را مخالفت رضا  شیوا رئیس شورای رقابت دانست.

خبرهای ضدو نقیضی که از صنعت خودرو در این هفته مطرح شد اثرش را کم و بیش بر سهم های خودرویی نیز گذاشت به گونه ای که ما را به سمتی سوق داد تا در رابطه با این موضوع با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو بنشینیم.

ورود صنعت خودرو به بورس سودده است؟

حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس  باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اتفاقات اخیری که در صنعت خودرو پیش آمد و سبب شد که بر سهام های خودرویی تاثیر بگذارد، اظهار کرد:  مشکل صنعت خودروی ما به عنوان یکی از صنایع بورس این است که آن ها نتوانستند برخلاف صنایع فولاد و پتروشیمی بخشی از محصولات خود را  در بورس کالا یا بورس انرژی به فروش برساند، نکته حائز اهمیت آن است که همین امر سبب شد تا دو صنعت مذکور به  همین دلیل با رشد چشمگیری در امر تولید مواجه شوند.

او تصریح کرد: صنعت خودروی ما در یک دهه گذشته با توجه به شرایط تحریمی حدود یک  1.5 میلیون  تولید داشته است، اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد ما در صنعت خودرو با بحث قیمت گذاری مواجه هستیم  تصمیمات این شورا سبب شده تا مازاد تقاضا ایجاد شود.

تصمیمات شورای رقابت عامل اصلی آسیب رساندن به بازار سرمایه 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تعویق انداختن جلسه ای که در روز دوشنبه با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  و رئیس سازمان بورس قرار بود تحت عنوان کارگروه رفع موانع به منظور حل معضلات قیمت گذاری خودرو برگزار شود اما توسط شورای رقابت به تعویق اُفتاد، علاوه بر آنکه در آینده سبب  آسیب زدن بر بخش عرضه و تقاضا می شود بر سهم های خودرویی حاضر در بازار سرمایه نیز لطمه وارد می کند.

محمودی اصل در رابطه با تاثیر صحبت های علیرضا رزم حسینی وزیر صمت که در برنامه پایش به تسهیل  واردات و صادرات و تسریع در ترخیص کالا از گمرکات تا پایان دوره و تاثیر آن ها بر سهم های خودرویی، گفت: اگر امور مذکور به درستی رخ دهد سبب کاهش هزینه های اضافی و افزایش تولید خواهد شد که همین مسئله بر ارزش سهام های خودرویی تاثیر می گذارد.

نهایی شدن بحث قیمت گذاری تا چه میزان بر سهم های خودرویی اثر گذار است؟

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس  باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر بحث قیمت گذاری هایی که اخیرا  برای صنعت خودرو مطرح شده بر سهم های حاضر در بازار سرمایه، گفت: اکنون تفاوت قیمت های خودرویی حاضر در کارخانه با بازار آزاد حدود ۵۰ درصد است امیدواریم هرچه سریع تر شورای رقابت نسبت به این امر ورود کند و بحث قیمت گذاری را نهایی کنند تا منافع حاصل از آن هرچه سریع تر به حساب سهامداران واریز شود.

او بیان کرد: اکنون مشکلی که برای تولیدکندگان صنعت خودرو  پیش آمده این است که محصولات خود را دارند با زیان به فروش می رسانند که این امر نه تنها به تولیدکنندگان بلکه به سهامداران عمده این صنعت در بازار سرمایه  نیز آسیب می زند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت باید با توجه به اینکه در چند ماه پایانی سال قرار دارد سعی کند که سود حاصل از فروش محصولات را  به حساب سهامداران بازگرداند در غیر این صورت بازار خودرو وارد یک ابهامی خواهد شد که این مسئله آسیب جدی وارد خواهد کرد.   

مجلس باید در رابطه با بحث خودرو تصمیمات جدی بگیرد!

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تاثیر خبر لغو قیمت گذاری دستوری بر سهام‌های خودرویی، گفت: بحث خودرو  و  انحصاری بودن آن یک قانون است، اینکه یک مصوبه در  جلسه هیئت مدیره بورس یا یک  اظهار نظر  وزیر بخواهد بر آن تاثیر بگذارد به طور حتم می‌توان گفت منطقی نیست مگر آنکه بخواهند در مجلس قانون آن را  بازنگری کنند.

او افزود: تصمیمات مذکور اعم از عرضه خودرو  در بورس کالا   تاثیر چندانی بر بدنه بازار سرمایه نمی‌گذارد به علت آنکه اکنون بازار دچار شوک‌های سیاسی اعم از داخلی و خارجی است.

در پایان باید گفت با توجه به آنکه  حدود یک ماه به پایان سال ۹۹ باقی مانده بهتر است هرچه سریع‌تر دولت از طریق شورای رقابت بحث قیمت گذاری را شفاف کند تا سهامداران آسیب نبینند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه بر سهم های خودرویی باشگاه خبرنگاران بحث قیمت گذاری شورای رقابت سازمان بورس صنعت خودرو سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۵۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها