Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@00:51:53 GMT

تولید دارو در فضا آزمایش می شود

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۵۹۱۴

تولید دارو در فضا آزمایش می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، آخرین کپسول تأمین ذخایری که به سمت ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد، حاوی یک محموله خاص از قرص‌های دارویی بود. این محموله که به دانشگاه آدلاید در استرالیا تعلق دارد، بخشی از پروژه‌ای جهت توسعه روش‌های ساخت دارو در فضا در مأموریت‌های طولانی مدت است.

در نخستین سفرهای فضایی انجام شده، فضانوردان داروهایی را همراه خود می‌بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محموله شامل آنتی بیوتیک ها و مسکن‌های مختلف بود که در مواقع اضطراری کمک حال آنان بود.

این درحالی است که امروزه ایستگاه فضایی بین المللی ذخیره دارویی کامل دارد و به طور مرتب تجدید می‌شود. اما تمایل انسان برای سفر به اعماق منظومه شمسی یک چالش در این زمینه به وجود می‌آورد. بسیاری از داروها زمان انقضا دارند و شرایط سخت سفر فضایی سبب می‌شود داروها بسیار سریع‌تر از روی زمین فاسد شوند. این بدان معنا است که برای مأموریت به مریخ که حدود سه سال طول می‌کشد باید راهکاری دارویی پیدا کرد.

برای این منظور گروهی از محققان به رهبری پروفسور «ولکر هسل» از دانشگاه آدلاید بسته‌هایی حاوی ۶۰ قرص به ایستگاه فضایی ارسال کردند. آنها شبیه داروهای عادی به نظر می رسند، اما در واقع ترکیب بندی آنها به گونه‌ای است که گویی در فضا تولید شده‌اند.

عناصر فعال این قرص‌ها ایبوپروفن و ویتامین سی هستند اما عناصر تثبیت کننده مواد مختلفی مانند سیلیکا، سیلیکات منیزیم و فسفات کلسیم هستند که در ماه نیز وجود دارند. این قرص‌ها در پلتفرم MISSE خارج ایستگاه فضایی بین المللی قرار می‌گیرند. به این ترتیب قرص‌های مذکور در معرض خلأ، دمای بالا، بی وزنی و تابش شدید اشعه‌های فضایی قرار می‌گیرند.

قرار است ۶ ماه بعد قرص‌ها به زمین ارسال شوند تا محققان دانشگاه آدلاید علائم ویرانی و عدم تثبیت را در آنها بررسی کنند. هدف این پژوهش استفاده از اطلاعات به دست آمده برای توسعه روش‌هایی است که فضانوردان در آینده بتوانند داروهای خود را بسازند.

کد خبر 5153233 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری فضایی ایستگاه فضایی بین المللی فضانوردان داروسازی تحقیقات علمی ویروس کرونا تحقیقات علمی نوآوری ایرانسل همراه اول فناوری فضایی فیس بوک تبیان حاکمیت سایبری هکرها موبایل مریخ گوگل شبکه ملی اطلاعات ایستگاه فضایی قرص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۵۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی ساعت ۷ صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با عنوان "پویش سلامتی را قدم بزن" و باشعار "سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی" برگزار شد.

بیشتر بخوانید

برگزاری همایش پیاده روی کارکنان سپاه قمربنی هاشم(ع) در شهرکرد

این همایش با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، از ستاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد واقع در بلوار کاشانی برگزار شد.

برپایی ایستگاه سلامت غربالگری فشارخون و دیابت، ایستگاه نقاشی ویژه کودکان، ایستگاه مشاوره سلامت روان و جوانی جمعیت، تجلیل از خانواده ها، اجرای حرکات نمایشی باحضور ورزشکاران حرفه ای، اجرای موسیقی زنده، ورزش صبحگاهی، قرعه کشی و اهدای جوایز از برنامه‌های جانبی این همایش بود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران