Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@06:39:50 GMT

۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی با ارز صادراتی انجام شد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۷۸۴۳

۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی با ارز صادراتی انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد لاهوتی امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با بیان اینکه امسال برای مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران ۵۵ درخواست در سامانه ثبت شد که پس از فراخوان ۳۷ پرونده دریافت شد، اظهار داشت: هر ساله ۱۰ صادرکننده نمونه و همچنین ۵ صادرکننده شایسته تقدیر، انتخاب می‌شد که امسال با توجه به شرایط تحریم و مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور ۱۴ صادرکننده نمونه انتخاب شد و در نتیجه صادرکنندگان شایسته تقدیر را حذف و در صادرکننده نمونه ادغام کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در جلسه کارگروه صادرکنندگان نمونه که با حضور صادرکنندگان نمونه برگزار شد، اکثر این افراد اعلام کردند که با مشکل تعدد بخشنامه‌ها و سردرگمی‌های ایجاد شده روبرو هستند. صادرکنندگان کشور به دلیل تعدد بخشنامه‌ها و به دلیل تصمیم‌هایی که هر ماه و یا هر روزه با آن مواجهند، به جای تمرکز بر افزایش تولید و صادرات مجبور به تمرکز بر رفع موانع خودساخته داخلی هستند.

وی ادامه داد: مشکلات به وجود آمده به قدری عمیق بوده که تجارت کشور و مخصوصاً صادرات را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ این در حالیست که امروز صادرکنندگان در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند.

۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بود

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است و بازگشت این میزان ارز در شرایطی است که امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات نفت به کشور نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی انجام شده است که این مساله نشان می‌دهد علیرغم تمام مشکلات باز هم صادرکنندگان در صحنه بوده اند اما متأسفانه نگاه‌ها به صادرکنندگان خوشبینانه نبوده است.

لاهوتی همچنین در خصوص مشکلات رفع تعهد ارزی گفت: حدود ۱۱۳ روز از صدور و ابلاغ دستورالعمل ارزی دولت سپری شده است و بسیاری از مسائل از جمله استرداد مالیات بر ارزش افزوده و معافیت مالیاتی اجرایی نشده و رفع تعهد ارزی سال ۹۷ نیز هنوز بلاتکلیف است؛ این مسائل فضای کسب و کار را مه آلود می‌کند. امروز مسئولیت در دست وزارت صمت است و انتظار می‌رود این حوزه چابک تر عمل کند و مشکلات را برطرف کند.

وی افزود: با وجود اینکه سه ماه از پیش نویس ماده ۲ در جلسه بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت می‌گذرد اما هنوز وزیر نتوانسته کمیته ماده ۲ را قانع کند که این پیش نویس را امضا کند.

به گزارش مهر، کمیته ماده ۲ یا همان کمیته ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات در راستای مصوبه شورای عالی هماهنگی‌های اقتصادی تشکیل شده است.

کد خبر 5153548

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد لاهوتی صادرات غیرنفتی کالاهای اساسی رفع تعهد ارزی بازگشت ارز صادراتی اقتصاد مقاومتی بانک مرکزی ایران اقتصاد آمریکا ویروس کرونا وزارت جهاد کشاورزی قیمت دلار شاخص کل بورس قیمت نفت قیمت طلا ایالات متحده امریکا مرز دوغارون رمز ارز بازار سهام اسیا بورس تهران صادرکنندگان نمونه ارز حاصل از صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی وفایی نژاد بعدازظهر دوشنبه در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت آردسازی تصریح کرد: نگاه ویژه نظام به بخش اقتصاد، نشانگر این است که اقتصاد جز مباحث پردغدغه و پرچالش ماست و سعی بر این خواهد بود با استفاده از تمام ابزارهای موجود به سمتی حرکت کنیم که خودباوری و خوداتکایی را به عرصه ظهور برسانیم.

وی همچنین اظهار داشت: در هر زمینه‌ای که دولت با اراده قوی و متعهدانه حضور داشته باشد، بخش خصوصی نیز همراهی و حضوری موفق خواهد داشت.
وفایی نژاد افزود: دولت صرف نظر از همه کاستی‌ها و فشار تحریم‌ها همه تلاش و همیت خود را در جهت پویایی اقتصاد کشور انجام می‌دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه بخشی از کار ما حمایت و پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزان است، اظهار داشت: در سال گذشته با همراهی کارخانجات آرد استان بیش از ۱۱۸ هزار تن گندم از کشاورزان مناطق دشت و بالادست استان با شرایط خاص حمایتی خریداری شد، به نحوی که با تدابیر صورت گرفته حمایت مناسب کشاورزان را در بر داشته و با مدیریت صحیح و همراهی کارخانجات آرد استان، کیفیت آرد نیز تضمین شود.

وی افزود: در استان مازندران ۲۱ کارخانه آرد داریم که با بهسازی و نوسازی و توسعه انبارها، سیلو و تجهیزات آزمایشگاهی، تحول و به روزرسانی مناسبی را داشته و برای ارتقای کیفیت تولید آرد سرمایه گذاری می‌کند.

وفایی نژاد تصریح کرد: شیوه نامه درجه بندی کارخانجات در شرف نهایی شدن در کارگروه استان و رفع نواقص و چالش‌ها است و بزودی عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه درجه بندی، کارخانجات آرد با ارتقای تجهیزات و بروزرسانی امکانات، امتیاز و رتبه آنها افزایش خواهد یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم از انحصار واردات از طریق بنادر جنوبی کاسته شود و فعالیت‌های تجاری به سمت بنادر شمالی سوق داده شود، اظهار داشت: طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کالاهای اساسی گندم و روغن را از طریق بنادر استان مازندران وارد کشور کردیم اما در سال ۱۴۰۲ به دلیل کاهش ضرورت تأمین و دیگر موارد، تأمین کالاهای اساسی از طریق بنادر شمالی کشور متوقف شد.

وی با بیان این مطلب افزود: تمام تلاش دولت در حمایت از تولید کالاهای اساسی و خودکفایی در آن انجام خواهد شد اما به منظور تأمین ذخیره استراتژیک و حفظ امنیت غذایی در کشور، رایزنی‌های لازم انجام شد تا در سال جدید فاز اول گندم خریداری شده از کشورهای حاشیه دریای خزر بزودی از طریق بنادر مازندران وارد کشور شود

کد خبر 6092230

دیگر خبرها

  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود