Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان ورودی جدید دانشگاه به منظور سنجش آمادگی روانشناختی دانشجویان به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان ورودی جدید دانشگاه به منظور سنجش آمادگی روانشناختی دانشجویان به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سیاسری، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: دستور اجرای این برنامه پایش و غربالگری از سوی وزارت بهداشت صادر و ابلاغ شده و دانشجویان نیمسال اول و دوم ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ را در بر می‌گیرد. طبیعی است که وقوع برخی وقایع اجتماعی نظیر همه گیری‌ها از جمله بیماری کووید ۱۹، زلزله، آتش سوزی و سیل و ... امکان اثرگذاری عمیق روحی بر روان و رفتار افراد را دارند و در صورت رسیدگی نکردن و بی توجهی به درمان درست و دقیق، ممکن است این آثار برای همیشه پابرجا مانده و سبب ظهور اختلالات شدیدتر نیز در فرد باشیم.

سیاسری در ادامه با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: سلامت روان و شناخت شیوه‌های ارزیابی و ارتقای آن یکی از موضوعات مهم سلامت همگانی است؛ این در حالی است که ورود به دانشگاه و زندگی دانشجویی با تغییرات زیادی همراه بوده که نیازمند پایش مستمر سلامت جسمی و روانی دانشجویان و یادگیری مهارت‌ها و توانایی‌هایی برای مقابله کارآمد با این تغییرات است.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل تصریح کرد: با توجه به اپیدمی بیماری کرونا و لزوم رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی مبنی بر عدم حضور دانشجویان، اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت اقدام به راه اندازی سامانه آنلاین پایش سلامت روان دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت همزمان نموده است. کووید ۱۹ نیز با توجه به حواشی سنگین اجتماعی مانند بیم از ابتلای خود یا نزدیکان، استرس آلودگی بدن و لباس، قرنطینه و در خانه ماندن‌های طولانی، عدم امکان ارتباط با خویشاوندان که در پی داشت، می‌تواند سبب بروز اختلالات و تنش‌های متنوع روحی و روانی در سطوح مختلف شود.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه، هر ساله در راستای پیشگیری و ارتقا سلامت روان دانشجویان جدید اقدام به پایش سلامت روان آنان بر اساس طرح ملی غربالگری سلامت روان که ابلاغی وزارت بهداشت است، می‌کند. به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تصمیم گرفت تا با اجرای طرح غربالگری و پایش بهداشت روان دانشجویان دانشگاه‌های تابعه، شرایط روحی و روانی دانشجویان را بررسی کند.

سیاسری گفت: از آنجا که به دلیل شرایط کرونایی کشور و برای حفظ سلامت دانشجویان، فعالیت‌های تحصیلی غیرحضوری است؛ از این رو انجام این طرح نیز بصورت غیرحضوری خواهد بود. اطلاعات کسب شده از دانشجویان کاملا محرمانه بوده و نزد این اداره محفوظ خواهد ماند. از همه دانشجویان جدید (نیمسال اول و دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹) دعوت می‌شود تا جهت پاسخگویی به پرسشنامه غربالگری سلامت روان به لینک «سامانه آنلاین غربالگری سلامت روان» به نشانی https://ccsm.behdasht.gov.ir مراجعه کنند.


گفتنی است، طبق اعلام رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی زابل، کارشناسان این اداره با شماره‌های ۰۹۱۵۳۴۸۹۰۴۹ و ۰۵۴۳۲۲۳۵۸۳۸ آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات احتمالی دانشجویان به صورت تمام وقت و شبانه روزی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی زابل سلامت روان غربالگری غربالگری سلامت روان وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه

 معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه آئین بزرگداشت روز روانشناس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدمات سلامت، مشاوره و روانشناسی توسط دستگاه‌های مختلف در ستاد‌های مختلف در حال انجام است، اما موضوع این است که کفایت و جامعیت آنها به جایی نرسیده است که بتوانند به اندازه کافی در دسترس  مردم باشند و از این خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در این راستا وجود دارد تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی  است، افزود: همانگونه که در جریان هستید علیرغم اینکه تعرفه این خدمات بالا نیست و طبق مصوبه هیئت وزیران اعلام می‌شود، اما از آنجا که برای نتیجه گیری از موضوع مراجعه به روانشناس نیازمند این  هستیم که چندین جلسه  در برخی مواقع ۱۰ تا ۱۲ جلسه  مراجعه کنیم این رقمی که فرد باید بپردازد بالا است.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: بیمه خدمات مشاوره و روانشناسی یکی از درخواست‌هایی است که جامعه روانشناسی دارند و تلاش شده کار‌هایی انجام شود که متاسفانه اکنون بسیار محدود و قلیل است.


توکلی عنوان کرد: حتما نیاز است که نظام بیمه دقیق کامل و جامع همانگونه که در نظام بیمه‌ای سلامت جسم است در سلامت روح نیز اتفاق بیفتد.


وی با بیان اینکه اثر بخشی خدمات همواره مورد توجه بوده است، بیان کرد:  خدماتی که قرار است به آحاد مردم ارائه شود باید اثر بخش بوده و نیاز آنها را مرتفع کند در امر مشاوره اینکه فرد  بخواهد بهره کافی ببرد نیازمند  مداومت است.

توکلی عنوان کرد: مانند بیماری جسمی که مراجعه می‌کنید و  برای درمان تا مدتی باید تحت نظر باشید در مداخله خدمات روانشناختی هم  همین گونه است، متاسفانه مردم خیال می‌کنند با یک بار مراجعه به روانشناس به صورت کامل مشکلشان برطرف می‌شود در صورتی که مسئله بهداشت روان بسیار پیچیده‌تر از مسائل جسمی است  و می‌طلبد که به این موضوع دقیق‌تر فکر کنیم.

وی گفت:  باید برای افرادی که نیاز به مداخله روانشناختی دارند  و بضاعت پرداخت این هزینه را ندارند تدابیری اتخاذ شود.

مدیرکل دفتر مشاور و خدمات روان شناختی سازمان بهزیستی کشور، افزود: ما در سازمان بهزیستی خط مشاوره ۱۴۸۰ از ۸ صبح تا ۱۲شب خدمات رایگان مشاور تلفنی به آحاد مردم ارائه می‌دهد این خدمات بدون اینکه فرد بخواهد اسمش را اعلام کند و یا اطلاعاتی از خود ارائه بدهد انجام می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه خدمات دقیق و کامل مشاوره باید حضوری انجام شود، افزود:  بهزیستی برای مشاور حضوری نیز به اقشار نیازمند مشاوره رایگان ارائه می‌دهد.

وی اظهارکرد: سند خدمات جامع سلامت روان و  موضوعات مرتبط با آن در کشور از چندسالی که منقضی شده ابلاغ مجدد این سند که وظایف هر دستگاه در آن نوشته شده میتواند کمک  کند که‌همه دستگاه‌ها بینشان هم افزایی انجام شود و در کنار هم خدمات بهتری ارائه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه