Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه عراق و همتای سعودی‌اش درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه‌ای رایزنی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی‌اش درباره اوضاع منطقه‌ای و بازتاب‌ها و تاثیرات آن رایزنی کردند.

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: فواد حسین که به دعوت بن فرحان به ریاض سفر کرده است درخصوص مناسبات دوجانبه و راهکارهای توسعه و تقویت آن در راستای منافع مشترک، حمایت از سرمایه‌گذاری و مبادله تجاری و تقویت روندهای همکاری توسعه‌محور گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو طرف همچنین درباره اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و بازتاب آن بر کشورهای منطقه و لزوم برخورداری از دیدگاهی مشترک برای تقویت ثبات و حمایت ار راهکارهای جمعی به منظور تحقق توسعه مطلوب به تبادل نظر پرداختند.

پیش از این نیز در روز گذشته «عثمان الغانمی»، وزیر کشور عراق وارد عربستان شده بود.

وزیر کشور عراق در سفر به عربستان بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک میان بغداد و ریاض تاکید کرد.

الغانمی که روز گذشته در راس هیئتی بلندپایه از وزارت کشور عراق به ریاض سفر کرده و در فرودگاه بین‌المللی ملک خالد مورد استقبال «عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز»، همتای سعودی‌اش قرار گرفت، امروز به همراه «ناصر الداوود»، معاون وزیر کشور عربستان در امور امور مبارزه با مواد مخدر از اداره کل مرزبانی و مرکز ملی عملیات امنیتی دیدن کرد.

الغانمی در این بازدید در جریان فناوری‌های مورد استفاده این دو نهاد قرار گرفت و از تجربیات گسترده عربستان در زمینه مبارزه با تروریسم و جنایت و بکارگیری دستگاه‌های هوشمند تمجید کرد.

وزیر کشور عراق همچنین در حاشیه بازدید از مرکز عملیات امنیتی بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک میان بغداد و ریاض و تبادل تجربیات دو کشور هم‌مرز تاکید کرد و افزود: عراق بسیار علاقه‌مند است که تلاش‌های مشترک با کشورهای همسایه برای نابودسازی تروریسم و جنایت را تقویت کند.

الغانمی همچنین از اقدامات نیروهای مرزبانی عربستان و فناوری‌های مورد استفاده این نهاد و مراکز شناسایی مواد منفجره و آزمایشگاه‌های تسلیحاتی اطلاع یافت.

همچنین به گزارش العربی الجدید، دفتر نخست‌وزیری عراق هم اطلاعاتی از دلیل سفر تقریبا همزمان دو وزیر عراقی به ریاض ارائه نکرد اما مقامی آگاه در دفتر الکاظمی گفت: سفر حسین و الغانمی در چارچوب امور مربوط به کمیته هماهنگی مشترک عراق انجام شده است؛ کمیته‌ای که با هدف تقویت مناسبات دو کشور تشکیل شده است.

اما عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید تصریح کرد که سفر وزیر کشور و بعد از آن، وزیر امور خارجه عراق به ریاض پس از آن صورت گرفت عربستان تماس‌هایی با عراق در رابطه با پرونده مرزهای دو کشور برقرار کرد.

این نماینده پارلمان عراق که نخواست نامش ذکر شود، گفت: مذاکرات دو وزیر عراق در ارتباط با پرونده تامین امنیت مرزها با عربستان است به ویژه که اخیرا گزارش‌هایی درباره فعالیت‌ گروه‌های مسلح در مناطق جنوبی عراق و نزدیک به مرزهای عربستان و نیز فعالیت خصمانه علیه ریاض از خاک عراق منتشر شده است.

«علی الغانمی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان در گفت‌وگو با العالم الجدید تصریح کرد: سفر وزیر کشور به عربستان در راستای سلسله سفرهای متقابل انجام می‌شود؛ پرونده مشترک زیادی میان دو کشور وجود دارد از جمله پرونده زندانیان تروریست سعودی، تامین امنیت مرزها از طریق کمربند امنیتی مشترک و تامین امنیت کامل گذرگاه مرزی عرعر.

از سوی دیگر، «احمد الحمدانی»، کارشناس امور سیاسی عراق پرونده امنیتی میان عراق و عربستان را غیر واضح توصیف کرد و گفت: عربستان نگرانی‌های پررنگ و فزاینده‌ای نسبت به ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد به ویژه که اخیرا گروه‌های مسلحی در این مناطق مستقر شده‌اند.

الحمدانی افزود: در مقابل، دولت عراق در اعمال کنترل بر این مناطق با ضعف‌هایی رو به رو است اما مقامات سعودی از رسانه‌ای کردن این موضوع خودداری می‌کنند همانطور که عامدانه تهدیدات اخیر گروه‌های مسلح را نادیده گرفتند.

این کارشناس عراقی در پایان اظهار کرد: اگر سفر دو وزیر عراقی به عربستان درخصوص گفت‌وگو بر سر پرونده مرزی یا هر پرونده امنیتی دیگری باشد، توافقات یا تفاهمات به دست آمده از سوی گروه‌های سیاسی و مسلح مخالفِ همگرایی بغداد و ریاض در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عراق عربستان امور خارجه عراق کشور عراق وزیر کشور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد

یک رسانه عبری زبان فاش کرد سفر بلینکن به عربستان برای فراهم کردن زمینه سازش ریاض تل‌آویو انجام شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، یک رسانه عبری زبان فاش کرد، حضور بلینکن در ریاض برای سازش عربستان انجام گرفته است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در شماره امروز دوشنبه خود در گزارشی در رابطه با حضور وزیر خارجه آمریکا در ریاض اعلام کرد، بلینکن تلاش زیادی برای پیشبرد روند سازش در بخش عربستانی آن دارد.

به نوشته این رسانه توافق سازش با عربستان در نقاط پایانی خود قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه سبفر خود را به خاور میانه آغاز کرد، این سفر در شرایط بسیار سرنوشت سازی انجام می‌شود که در آن امکان تحقق گشایش در روند توافق مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس بسیار پررنگ شده است.

او صبح امروز به عربستان سعودی رسید و با مسئولین عالی رتبه کشورهای عربی و اروپایی برنامه‌های روز بعد از پایان جنگ در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد و در عین حال تلاش‌‌هایی را برای پیشبرد ابتکار آمریکا برای توافقنامه سازش بین ریاض و تل‌آویو را هم ادامه داد، وزیر خارجه آمریکا در این زمینه اعلام کرد، توافق در آستانه به نتیجه رسیده است اما در حال حاضر نیازمند موافقت اسرائیل با راه حل دو کشوری هستیم.

واکنش تند حماس به ادعاهای بلینکن درباره مذاکرات آتش‌بس

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض