Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:14:09 GMT

کردستان در تورم ماهانه، استان بیست و یکم کشور شد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۴۴۲۶

کردستان در تورم ماهانه، استان بیست و یکم کشور شد

بهرام نصراللهی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: میانگین تورم ماهانه کشور در بهمن ماه نسبت به ماه قبل۰.۷ درصد افزایش یافته، اما تورم ماهانه کردستان در بهمن ماه نسبت به تورم ماهانه دی ماه ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: کردستان در دی ۱۳۹۹ با تورم ماهانه ۶.۱ درصد در جایگاه شانزدهم کشور قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کردستان استان نخست در تورم نقطه به نقطه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: درصد تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) استان از ۵۵.۸ درصد در دی ماه ۱۳۹۹ به ۵۸.۳درصد در بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است.

نصراللهی زاده افزود:  تورم نقطه به نقطه کشور در دی و بهمن ۱۳۹۹ به ترتیب ۴۶.۲ درصد و ۴۸.۲ درصد بوده است.

وی افزود: کردستان در دی ماه، همانند ماه قبل در جایگاه نخست استانهای کشور از لحاظ تورم نقطه به نقطه قرار گرفته است.

استان هفتم  کشور در تغییرات شاخص ۱۲ ماهه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: تغییرات شاخص ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل در استان کردستان و کشور (اسفند ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۳۹۹ نسبت به اسفند ۱۳۹۷ تا بهمن ۱۳۹۸) به ترتیب ۳۵.۷درصد و ۳۴.۲درصد بوده که کردستان در جایگاه هفتم استان های کشور قرار دارد ضمن اینکه کردستان در ماه گذشته در جایگاه دوازدهم قرار داشت.

نصراللهی زاده گفت:  این تغییرات شاخص در دی ماه ۱۳۹۹ در کردستان و کشور به ترتیب ۳۲.۵ درصد و ۳۲.۲ درصد بود.

 وی تاکید کرد: تغییرات شاخص دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، در استان و کشور افزایشی بوده به طوری که تورم ۱۲ ماهه در بهمن ماه ۱۳۹۹ نسبت به دی ماه ۱۳۹۹ در کردستان ۲.۳ درصد و در کشور ۲ درصد افزایش داشته است.

استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ با ۴۰۲ هزار و ۳۵۴ خانوار دارای یک میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۴۵ نفر بوده و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب کرمانشاه و شرق به همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹شهر، ۳۱بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه است.

برچسب‌ها کردستان توسعه اقتصادی اقتصادی تورم نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان توسعه اقتصادی اقتصادی کردستان توسعه اقتصادی اقتصادی تورم نرخ تورم اخبار کنکور تورم نقطه به نقطه تغییرات شاخص تورم ماهانه بهمن ماه ماه ۱۳۹۹ دی ماه ۲ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد.  

دیگر خبرها

  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه به کانال ۲۹ رسید
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه ‌به کانال ۲۹ رسید
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟