Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب لشکری روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنوز کار علمی و پژوهشی در زمینه تاثیر ماهیان در کاهش کیفیت آب سد شیرین دره انجام نشده است، اگر این تاثیرگذاری به تایید علمی برسد ما هم در زمینه برداشت این آبزیان همکاری می کنیم.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای استان مدعی است تراکم ماهیان در سد شیرین دره بالا است و این امر سبب کاهش کیفیت آب این دریاچه شده است، ما هم مدعی هستیم ماهیان زردپر هیچ تاثیری در کاهش کیفیت آب ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار داشت: در صورتی که با انجام کار علمی و پژوهش، تاثیر ماهیان بر کاهش کیفیت آب به تایید برسد، اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم در زمینه دادن مجوزهای لازم و همکاری برای کاهش تراکم این آبزیان اقدام می کند.

لشکری خاطرنشان کرد: پیش از این هم مجوز برای برداشت ماهی زردپر از سد شیرین دره داده شد و پیمانکار نتوانست ماهی چندانی صید کند. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: اکنون و با پایان مهلت مجوز برداشت، صید ماهی از این سد متوقف شده و از نظر ما ادامه کار برداشت برای کاهش تراکم آبزیان، منتفی است. 

وی افزود: بررسی های کارشناسی نشان می دهد، ماهیان زردپر نمی توانند سبب کاهش کیفیت آب شوند و بر عکس، این آبزیان به عنوان تصفیه کننده آب که از میکروارگانیسم ها و موجودات ریز آب تغذیه می کنند، سبب افزایش کیفیت آب می شوند.  

وی افزود: این گونه را می توان به عنوان یک پیش مرگ در صورت آلودگی آب توسط مواد شیمیایی در نظر گرفت که در مواقع بحرانی قبل از اینکه آب به مصرف آشامیدنی برسد می تواند به عنوان نشانگر طبیعی کیفیت آب تلقی شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده های گونه های آسیب پذیر قرار دارد و یگان حفاظت محیط زیست استان با هر گونه صید ماهی غیر مجاز برخورد قانونی خواهد کرد.  

تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مسوولان شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بدون نتیجه ماند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای پیش از این گفته بود که تراکم ماهیان در سد شیرین دره زیاد است و این امر سبب کاهش کیفیت آب این دریاچه شده است.

سیدعقیل مرتضوی اظهار کرده بود: ما بر این عقیده هستیم که تراکم آبزیان باید کاسته شود و بر این اساس برداشت ماهیان بزرگ جثه باید در دستور کار قرار گیرد.

پراکنش ماهی زردپر در حوزه خز، رودخانه ها و تالاب ها از اترک تا ارس است، اندازه آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر و گاهی وزن آن بیش از پنج کیلوگرم می رسد.

ماهی زردپر تا هشت سال عمر دارد و زادآوری آن بسته به مهاجرت در بهار یا پاییز، در تابستان همان سال و یا بهار یا تابستان سال بعد انجام می‌شود.

برچسب‌ها بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ماهی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مانه وسملقان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ماهی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مانه وسملقان اخبار کنکور اداره کل حفاظت محیط زیست شرکت آب منطقه ای کاهش کیفیت آب خراسان شمالی سد شیرین دره ماهی زردپر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۴۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد.

به گزارش تسنیم، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است