Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@11:39:33 GMT

نسخه‌ تجرد جوانان

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۵۵۷۷

نسخه‌ تجرد جوانان

مسئله این است که چرا حدود دو میلیون نفر از جمعیت دهه شصتی‌ها مجرد هستند و رکورددار تجرد قطعی شده‌اند؟ آیا راهکار‌هایی برای پیشگیری از تجرد قطعی در آینده وجود دارد؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حناسادات مطلبی؛ تغییر ارزش‌های اجتماعی یکی از مشکلات دهه شصتی‌ها بود. از عوامل مهم برای تجرد دهه شصتی‌ها این بود که در آن زمان زندگی تجملی مورد استقبال قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با استقبال از تجمل گرایی، جوانان به سمت کسب مقام و ثروت و تحصیلات رفته و تشکیل خانواده به آینده موکول شد. علاوه برآن کسب مدارج علمی و تحصیلات عالیه سبب افزایش توقع خانواده و خود شخص شده بود.

در دهه شصت ارتباط‌های خویشاوندی کاهش یافته و در ادامه باعث کاهش میزان ازدواج جوانان شد؛ چرا که در گذشته رفت و آمد‌ها سبب آشنایی و معرفی جوانان به خانواده‌ها و یکدیگر می‌شد و وصلت شکل می‌گرفت؛ اما برای دهه شصتی‌ها براثر تجمل گرایی، مهاجرت و... بین اقوام فاصله افتاد و از طرفی جوانان دهه شصتی و خانواده‌هایشان، چون از نظرسواد دانشگاهی از دهه‌های قبل جلوتر بودند، دچار غرور علمی شدند و نصیحت‌های مشفقانه ریش سفیدان را به نوعی دخالت می‌دانستند؛ بنابراین نسبت به نسل‌های قبل، خواستگاران کمتری برای دختران می‌آمد.

رسانه نیز تاثیربسیاری بر معیا‌رهای جوانان دهه شصتی برای تشکیل خانواده گذاشت و جوانان از سلبریتی‌ها و بازیگران هالیوود الگو برداری کردند. به اصطلاح زن خوب و مرد خوب برای زندگی، آن چیزی است که رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند.

مشکلات اجتماعی واقتصادی میانبری برای رسیدن به بحران تجرد قطعی
امروزه ۹۰ درصد از جوانان براین باورند که تا شغل مناسب نباشد، تشکیل خانواده روا نیست. افزون برآن زمانی یک پسر شهامت تشکیل خانواده را بدست می‌آورد که موقعیت اجتماعی مناسبی داشته‌ باشد و این امر از راه کسب‌وکار مناسب بدست می‌آید. مصداق این امر در گذشته مشهود است؛ زمانی که نرخ بیکاری در نازل‌ترین حد خود بوده و میانگین سن ازدواج جوانان نسبت به گذشته کمتر بوده‌است. در سال ۱۳۹۵ نرخ بیکاری در کشور ۴.۱۲ و میانگین سن ازدواج پسران ۲۷.۴ بوده است. این آمار نسبت به سرشماری سال‌های قبل افزایش داشته است.

۳۵ سالگی سقف باروری بانوان!
یکی دیگر از عواملی که موجب تجرد دختران دهه شصتی می‌شود، ترس از عدم باروری خانم‌های بالای ۳۵ سال است. درحالی که این باوری غلط است و سزاوار است که رسانه‌ها، سریال‌ها یا طب سنتی یا...، اینکه بانوان با مراقبت‌هایی تا حدود سن ۴۸ سالگی قادر به فرزندآوری هستند را انتشاردهند تا عوام بابت فرزندآوری نگرانی نداشته باشند.

اهدای وام ازدواج بیشتر به دختران زیر ۲۳ سال داغ دل دختران دهه شصتی را بیشتر می‌کند. اهدای تسهیلات برای ازدواج در سنین پایین نه تن‌ها بد نیست؛ بلکه راهگشا هم هست؛ اما امروزه ما با معضلی به نام تجرد دختران دهه شصتی دست و پنجه نرم می‌کنیم که این معضل نسبت به ازدواج درسنین پایین ارجح‌تر است؛ بنابراین باید تسهیلاتی هم مخصوص به دختران دهه شصتی درنظر گرفت. از جمله نهاد‌هایی که متولی این تسهیلات هست وزارت ورزش و جوانان می باشد که فعالیت قابل توجهی در زمینه ازدواج و خانواده نداشته، اما به ظاهر این وزارت برای جوانان است.

کلید حل معضل؛ اشتغال
ازآنجا که اشتغال از اساسی‌ترین مشکلات جوانان است، باید برای حل آن تدابیری اندیشید. به‌گفته کارشناسان این حوزه، به دلیل تغییرات روزافزون جامعه کسب مهارت‌های نو برای جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه براین معتقدند میدان‌دهی به جوانان تاثیربسزایی در موفقیت آنان دارد.

قوانینی که راه حل‌های درستی نیستن!
در پرتو تلاش برای تسهیل ازدواج قوانینی تصویب گردید. مانند قانون ۱۵ ساله‌ی خاک‌ خورده تسهیل ازدواج جوانان که درآن تسهیلات بسیارمهم و چاره سازی مطرح شده است. به نظرمی‌رسد قانون تسهیل ازدواج با تصویب قانون جوانی جمعیت، به‌ حاشیه رانده‌شود و این در حالی است که قانون جوانی جمعیت بسیاری از وجوه ازدواج را نادیده گرفته‌ است. افزون برآن این قانون (طرح جوانی) به زمان طولانی نیاز دارد و نسخه مناسبی برای رهایی از بحران تجرد دهه شصتی‌ها نیست؛ به خصوص که عمر بلندمدت این قانون ۵ سال است. سزاوار است مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی درباره تسهیل ازدواج جوانان برخورد قاطع داشته باشند. در این زمینه تلاش برای اصلاح و بازنگری قانون تسهیل ازدواج جوانان از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست تا بتوان گامی موثر درجهت آسان سازی ازدواج جوانان برداشت.

بنا بر نظرات کارشناسان حوزه‌ جوانان و خانواده برای عبور از این موانع علاوه براصلاح قوانین موجود؛ دربرنامه‌ریزی برای جوانان باید از تجربیات سایر کشور‌ها در این زمینه بهره برد. همچنین تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را نباید نادیده‌ گرفت. همچنین بهتر است در ارائه تسهیلات برای آسان‌سازی ازدواج به همه‌ افراد توجه شود. برای این منظور می‌توان علاوه‌ بر ارائه‌ تسهیلات به زوجین جوان، امتیازات و حمایت‌هایی را برای ازدواج در سنین بالا درنظر گرفت؛ مراقبت‌های ویژه از خانم‌های باردار بالای ۳۵ سال با هزینه‌ کمتر یکی از تسهیلاتی است که می‌توان برای این قشر لحاظ کرد.

 

حناسادات مطلبی - کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جوانان ازدواج یادداشت دانشجویی دختران دهه شصتی تشکیل خانواده ازدواج جوانان تسهیل ازدواج دهه شصتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۵۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت۷۰ مهد قرآنی در مساجد آذربایجان غربی با هدف حمایت از مادران

به گزارش خبرنگار مهر، رقیه موسویان صبح دوشنبه در نشست هم‌اندیشی با محوریت سیاست‌های ابلاغی در حوزه جوانی جمعیت که در ارومیه برگزار شد، گفت: مساجد در این زمینه می‌توانند به خوبی نقش‌آفرین باشند.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از مادران شاغل در محلات ۷۰ مهدقرآنی در مساجد استان فعالیت می‌کنند، گفت: اجرای طرح مادر کتابخوان و فرزند آگاه، برپایی موکب فرزند و مادری با محوریت تبیین ویژگی‌های حضرت زهرا (س) در فضاهای فرهنگی، برگزاری نشست تخصصی طلیعه کوثر با حضور مسئولین سمن‌های فعال سبک زندگی فاطمی، برپایی نمایشگاه من و کودکم از جمله اقداماتی است که در زمینه افزایش جمعیت در حال انجام است.

برگزاری پویش مهر فاطمی در آذربایجان غربی

وی برپایی کافه گفتگو و اعزام راوی به مدارس دخترانه برای بهبود دیدگان نسل جوان نسبت به موضوع‌های خانواده، برپایی جشن روز مادر در مهدهای قرآنی مساجد، برگزاری پویش مهر فاطمی، اهتمام برای آزادسازی مادران جرایم مالی غیرعمد به ویژه مادران باردار و دارای فرزند کودک، تجلیل از مادران شاغل به ویژه افراد فعال در حوزه جمعیت، برپایی نمایشگاه مشاغل خانگی و توانمندی بانوان سرپرست خانوار از دیگر فعالیت‌های سازمان جامعه زنان سپاه استان است.

وی توزیع بسته‌های فرهنگی و آموزشی بین مادران، تجلیل از پزشکان، پرستاران و بهیاران فعال در حوزه جمعیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج آسان، اهدای جهیزیه به نوعروسان بی‌بضاعت، راه‌اندازی گروه‌های واسطه‌گری ازدواج، راه‌اندازی غرفه کودکان با بهره‌گیری از مشاوران جوان و اسلامی در حاشیه کارگاه‌ها، برپایی پویش بوسه بر دستان مادر، توزیع بسته‌های بهداشتی و فرهنگی در محلات، برگزاری اردوهای تفریحی، تجلیل از پایور خواهر دارای ۵ فرزند از دیگر برنامه‌های جوانی جمعیت جامعه زنان سپاه به شمار می‌رود.

برگزاری جشن وصال گروهی برای ۴۴ زوج با هدف ترویج ازدواج آسان

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه شهدای آذربایجان غربی برگزاری جشن وصال گروهی برای ۴۴ زوج با هدف ترویج ازدواج آسان، برگزاری کارگاه‌های جوانی جمعیت به صورت متناوب در طول سال، ارتباط مستمر با سمن‌های فعال در حوزه خانواده و فرزند، تهیه پوسترهای سرمایه‌های زندگی و توزیع در مکان‌های عمومی، تعامل با شهرداری ارومیه و الصاق پوسترها در ناوگان عمومی، برگزاری نشست‌های تخصصی جوانی جمعیت به صورت حضوری و مجازی برای نخبگان و تجلیل از مادر بسیجی دارای خانواده خوش جمعیت در حاشیه نشست‌ها، انتشار ویژه‌نامه جمعیت و تعامل با گروه‌های درون سازمانی و برپایی جشن ازدواج آسان برای زوج‌های روستایی را از جمله فعالیت‌های این حوزه عنوان کرد.

موسویان تهیه جهیزیه و مسکن برای زوج‌های کم‌برخوردار، توزیع کتاب با موضوع جمعیت و خانواده و فرزندآوری، راه‌اندازی پویش دیوارنویسی، برگزاری نشست‌های مجازی با هدف آموزش، پویاسازی شبکه‌های کنشگری در حوزه جمعیت و خانواده، دیدار با مادران خوش جمعیت، حمایت چهره به چهره از مادران کم‌برخوردار و پخش مستند «خونریزی» در پایگاه‌ها با هدف آشنا شدن مادران از عوارض مخرب سقط جنین را از دیگر برنامه‌های جامعه زنان سپاه در حوزه جمعیت عنوان کرد.

کد خبر 6098024

دیگر خبرها

  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • این دهه‌شصتی خبرساز طراح لایحه حجاب است؛ سمت‌های او چه بوده است؟
  • فعالیت۷۰ مهد قرآنی در مساجد آذربایجان غربی با هدف حمایت از مادران
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری