Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@17:05:12 GMT

نقش ژنتیک در تولید واکسن موثر کرونا چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۵۸۱۴

نقش ژنتیک در تولید واکسن موثر کرونا چیست؟

یک متخصص ژنتیک پزشکی گفت: برای ساخت موثرترین واکسن کرونا باید نسبت به ساختار ژنتیکی ویروس شناخت کافی داشت؛ بعضی از ساختارهای ژنتیکی، RNA و بعضی دیگر DNA هستند.

مجید خیر الهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: میزان جهش‌های جدید در ویروس‌ها بسیار زیاد است و بر اساس شناخت ژنتیکی و بررسی‌های مولکولی می‌توان این جهش‌ها را شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس این جهش‌ها، انواع جدیدی از ویروس‌ها شناسایی شده و می‌توان بهترین نوع درمان‌هایی را که بر مبنای ساخت واکسن انجام می‌شود، پیاده سازی کرد.

این متخصص ژنتیک پزشکی با بیان اینکه مراحل طراحی برای ساخت واکسن اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: تولید واکسن ممکن است بر اساس ساختار ژنتیکی یا پروتئینی ویروس انجام شود و یا واکسن بر مبنای ویروس ضعیف شده یا کشته شده ساخته شود و اثر بخشی واکسن را تحت تأثیر قرار دهد.

روش تولید واکسن برای تعیین میزان اثربخشی آن بسیار اهمیت دارد

خیرالهی تصریح کرد: یکی از خصوصیات مهم ویروس‌ها، تغییرات مداوم آنها است که به عنوان جهش در ژنوم شناخته می‌شود و بر همین اساس کار ساخت واکسن برای ویروس‌ها سخت و پیچیده است. احتمال دارد بعضی مواقع این واکسن‌ها بدون اثر شود و مجبور به ساخت واکسن‌های جدیدی شویم که نوع جدید ویروس را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است واکسنی که برای مبارزه با ویروس در دست ساخت داریم، با چه روشی تهیه می‌شود، زیرا روش تولید تعیین می‌کند که واکسن تا چه اندازه توانایی لازم در مقابل جهش‌های مختلف و به عبارتی خنثی کردن اثر ویروس را دارد.

این متخصص ژنتیک پزشکی اضافه کرد: زمانی که ساختار ژنوم ویروس تغییر می‌کند، تغییراتی در سطح پروتئین‌ها و آنتی ژن‌هایی که در سطح ویروس است، ایجاد می‌شود و در واقع منشأ تغییر آنتی ژن‌ها، همان تغییرات و جهش‌ها در ژنوم ویروس است.

خیرالهی ادامه داد: گیرنده‌ها و پروتئین‌هایی که در سطح ویروس وجود دارد یا حتی پوشش ویروس، می‌تواند تحت تأثیر تغییرات داخل ژنوم ویروس قرار گیرد.

وی یادآور شد: ساخته شدن پروتئین‌ها در بدن ما انسان‌ها و همچنین در ویروس‌ها و ارگانیسم‌های دیگر، می‌تواند تحت تأثیر ساختار ژنتیکی قرار گیرد و زمانی که ساختار ژنتیکی موجب تغییر در ساختار پروتئین شود، این تغییر می‌تواند به ایجاد نوع جدیدی از ارگانیسم منجر شود و نوع جدیدی از ویروس را ایجاد کند.

این متخصص ژنتیک پزشکی افزود: چنانچه این تغییر در بدن ما انسان‌ها اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث ایجاد بیماری یا "فنوتیپ" (Phenotype) جدید شود، اما تغییر ژنوم در ویروس‌ها یا میکروارگانیسم‌ها به شکل گیری انواع جدیدی از آنها منجر شده و تنوع زیادی را در گونه‌های ویروس ایجاد می‌کند.

بهتر است ساخت واکسن بر مبنای قسمت‌های ثابت ویروس باشد

خیرالهی تاکید کرد: سعی می‌شود تا جای ممکن مناطقی از ویروس برای ساخت واکسن و ایجاد ایمنی در نظر گرفته شود که دچار تغییرات کمتری می‌شود و ثابت‌تر است؛ این مهمترین ملاکی است که برای ساخت واکسن می‌توان در نظر گرفت، زیرا چنانچه نوع جدیدی از ویروس بر اثر جهش و نوترکیبی ایجاد شود، واکسن در مقابل قسمت‌های ثابت و نه قسمت‌های جهش یافته، ایمنی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قسمت‌های ثابت در همه انواع ویروس‌ها ثابت است و می‌تواند ایمنی مورد انتظار را در برابر ویروس ایجاد کند، اظهار کرد: قسمت‌های ثابت در واکسن‌های مختلف و ویروس‌های مختلف، متفاوت است، اما به طور کلی پوشش ویروس جزء بسیار مهمی است که برای ساخت واکسن مورد توجه قرار می‌گیرد.

این متخصص ژنتیک پزشکی به میزان اثربخشی واکسن‌های مختلف در برابر ویروس کرونا، اشاره و خاطرنشان کرد: هرکدام از واکسن‌هایی که در حال حاضر برای کرونا طراحی شده است، ویژگی‌های مثبت و منفی دارد. بعضی از این واکسن‌ها بر پایه ژنوم ویروس ساخته شده و ساخت بعضی دیگر بر پایه پوشش یا پروتئین ویروس بوده است.

خیرالهی با تاکید بر اینکه هرکدام از واکسن‌ها در کنار خصوصیات مثبت، ویژگی‌های منفی نیز دارد، اضافه کرد: تعدادی از این واکسن‌ها، ایمن‌زایی بهتری دارد و بعضی دیگر ممکن است اثرات جانبی بیشتری داشته یا محدودیت سنی داشته باشد.

وی به ایجاد انواع جدیدی از ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: بعضی افراد معتقد هستند واکسن چینی کرونا که بر اساس تکنولوژی‌های قدیمی‌تر (ویروس ضعیف شده) ساخته شده، ممکن است در این شرایط عملکرد بهتری داشته باشد، اما با توجه به اینکه دانش ما هنوز نسبت به تغییرات کرونا ویروس و ژنوم آن کامل نیست و این ویروس تغییرات زیادی داشته است، اظهار نظر درباره تعیین بهترین واکسن دشوار است.

کد خبر 476952

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علم و فناوری واکسن کرونا واکسن کرونا ویروس جهش ويروس کرونا جهش ویروس کووید ۱۹ ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارزیابی ژنتیکی ژنوم پروتئین کرونا ویروس چیست آزمایش DNA تولید واکسن موثر کرونا آخرین اخبار ویروس کرونا آخرین اخبار کرونا آخرین اخبار واکسن کرونا تولید واکسن کرونا روند توليد واکسن کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برای ساخت واکسن جدیدی از ویروس ساختار ژنتیکی قسمت های ثابت ژنوم ویروس ویروس ها واکسن ها بر اساس جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • نمایشگاه دست ساخت‌های دانش آموزی در سنندج
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد