Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک با اشاره به رصد ۳۷.۵ درصدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری در مقایسه با سال ۱۳۹۹، گفت: بیشترین میزان هزینه شهرداری به میزان ۴ هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال در حوزه خدمات مدیریت صرف می‌شود.

ایرج رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جزئیات بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک که  روز گذشته به تصویب اعضای شورای پنجم رسید، با اشاره به عملکرد بودجه‌ای شهرداری در چهار سال اخیر بیان کرد: عملکرد قطعی شهرداری اراک در سال ۱۳۹۶ برابر با ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است که این عملکرد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز به ترتیب ۳۵۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیارد و ۳۸۲.۸ میلیارد تومان برآورد شد.

وی با بیان اینکه درآمد 9 ماهه شهرداری در سال ۹۹ به مبلغ ۵۴۲.۸ میلیارد تومان رسیده است، پیش‌بینی عملکرد این مجموعه در سال جاری را ۷۰۰ میلیارد تومان دانست.

رضایی با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شهرداری اراک در دو مقطع توسط شهرداری در موعد قانونی که نهایتا 15 بهمن ماه است، تهیه و به شورا واصل شد، افزود: بودجه اولیه با رقم ۱۲ هزار میلیارد ریال در هفتم اسفندماه و بودجه ثانویه پس از بررسی بودجه اولیه و اصلاح شده با رقم ۱۱ هزار میلیارد ریال به دست شورا جهت بررسی و تصویب رسید که پس از ۵۰ ساعت بررسی، در نهایت بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک چهارم اسفندماه با رای موافق ۸ نفر از اعضای شورا با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال مصوب شد.

وی منابع مالی پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک برای جبران خدمات کارکنان را ۷۲۰/۱۴۲ میلیارد تومان، اعتبارات هزینه ای را ۲۱۰/۲۴۹ میلیارد تومان، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) را ۰۷۰/۷۰۱ میلیارد تومان و تعهدات قطعی شده سنواتی را ۳۰ میلیارد تومان برشمرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری اراک افزود: در بودجه پیشنهادی ۱۲ هزار میلیارد ریالی مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان در دو قالب ۲۵۰ میلیارد تومان فروش اموال غیر منقول شهرداری و ۴۰ میلیارد تومان تهاتر پروژه آفتاب در نظر گرفته شده بود، همچنین اخذ تسهیلات بانکی(وام) به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان و انتشار اوراق مشارکت به میزان ۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که با چکش کاری اعضای شورا فروش اموال غیر منقول شهرداری از رقم ۲۵۰ میلیارد تومان به ۱۳۰ میلیارد تومان کاهش یافت و اخذ تسهیلات (وام) به صورت کامل حذف شد.

وی اظهار کرد: با کارشناسی انجام شده در بودجه پیشنهادی، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید اتوبوس تایید و ۲۰ میلیارد تومان برای تامین و نوسازی ۵۱ دستگاه اتوبوس فرسوده شهرداری که عمدتاً اقشار آسیب پذیر جامعه از آن ها استفاده می‌کنند، به لایحه اضافه شد و در صورتی که در اعتبارات سال آتی افزایش بوجود آمد سقف اعتبارات مذکور تا ۲۰ میلیارد تومان در متمم بودجه لحاظ می‌شود.

رضایی با بیان اینکه مبلغ ۵ میلیارد تومان به یارانه بلیط در بودجه پیشنهادی اضافه شد، گفت: از نکات مهم که می‌توان در بودجه ۱۴۰۰ به آن اشاره کرد این است که در دریف‌های درآمدی و هزینه‌ای برنامه راهبردی که برشی از برنامه ۵ ساله است مورد توجه قرار گرفته و بودجه برنامه‌محور بررسی و تقدیم صحن رسمی شد.

وی با اشاره به اینکه بودجه مربوط به هزینه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی از رقم ۶۵۰/۲ میلیارد تومان شهرداری به رقم ۴۵۰/۵ میلیارد تومان افزایش داده شد، تصریح کرد: بودجه تایید شده در کمیسیون به مبلغ ۲۳۰/۱۱ هزار میلیارد ریال نسبت به متمم بودجه ۴/۸۱۶  میلیارد تومان سال جاری ۵/۳۷ درصد افزایش داشته و در اعتبارات هزینه‌ای، متمم بودجه سال ۹۹ از رقم ۴/۳۰۷ میلیارد تومان به رقم ۹۳۰/۳۹۱ میلیارد تومان(۲۷.۵ درصد) افزایش داده شده است، همچنین در اعتبارات عمرانی رقم ۹۲۳/۴۷۸ میلیارد تومان به مبلغ ۰۷۰/۷۰۱ میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۴/۴۶ درصدی است.

رضایی با بیان اینکه درخصوص هزینه جبران خدمات کارکنان، شامل کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی، کارگر رسمی و کارکنان طرف قرارداد شرکت های خدماتی، تمامی پیشنهادات شهرداری مورد موافقت شورای اسلامی شهر قرار گرفت و با وجود اینکه بودجه باید انقباضی بسته می‌شد، در بعضی آیتم‌ها نیز افزایش داده شد، گفت: درآمدهای مصوب شده شهرداری در سال ۱۴۰۰ شامل کد ۱۱۰۰۰۰ مربوط به درآمدهای ناشی از عوارض عمومی به مبلغ هفت هزار و ۳۹۹ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال(۶۵.۸۸ درصد از کل بودجه)، کد ۱۲۰۰۰۰ مربوط به درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی شهرداری به میزان ۳۰۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال(۲.۷۴ درصد از کل بودجه)، کد۱۳۰۰۰۰ مربوط به بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری با مبلغ ۱۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال(۱.۱ درصد از کل بودجه) می‌شود.

وی اضافه کرد: کد۱۴۰۰۰۰ مربوط به درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری به مبلغ ۴۱۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال(۳.۶۵ درصد از کل بودجه)، کد ۱۵۰۰۰۰ مربوط به کمک های اعطائی دولت و سازمان های دولتی به میزان۶۵ میلیارد ریال(۰.۶ درصد از کل بودجه)، کد۱۶۰۰۰۰ مربوط به اعانات، کمک‌های اهدایی و دارایی‌ها بالغ بر ۹۶۹ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال(۸.۶ درصد از کل بودجه) از دیگر آیتم‌های درآمدی شهرداری هستند که براساس کد ۱۰۰۰۰۰، جمع کل درآمد ها برابر با ۹ هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال خواهد بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک با بیان اینکه طبق کد ۲۰۰۰۰۰ جمع کل منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه ای بالغ بر هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال خواهد بود که ۱۱.۹۶ درصد از کل بودجه را به خود اختصاص می دهد، گفت: کد ۳۰۰۰۰۰ جمع کل منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی نیز ۶۰۰ میلیارد ریال خواهد بود که برابر با ۵.۳ درصد از کل بودجه است که در کل، مجموع بودجه شهرداری را به رقم ۱۱ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ می‌رساند.

رضایی هزینه‌های مصوب شده در بودجه سال آتی شهرداری اراک را شامل ۹۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه کالبدی و شهرسازی، ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در حوزه محیط زیست و خدمات شهری، ۲۵۶ میلیارد ریال در حوزه ایمنی و مدیریت بحران، ۲ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال در حوزه حمل و نقل و ترافیک، ۴ هزار و ۴۵۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در حوزه خدمات مدیریت، ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حوزه اجتماعی و فرهنگی، ۱۰ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال ماموریت‌ها و ۳۰۰ میلیارد ریال تبصره پرداخت بدهی قطعی شده سنواتی برشمرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بودجه شهرداری بودجه سال 1400 اراك استانی اقتصادی استان مرکزی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک میلیارد ریال در حوزه هزار میلیارد ریال میلیارد تومان درصد از کل بودجه بودجه پیشنهادی میلیون ریال ۸ میلیارد ۱۱ هزار ۲ هزار ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۷۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی

بر اساس گزارش جدیدی که روز دوشنبه توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم یا SIPRI منتشر شد، مجموع هزینه‌های نظامی کشور‌ها در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲.۴۴۳ تریلیون دلار رسید.

به گزارش جماران؛ اندیکشده آمریکایی Responsible Statecraft در گزارشی در این باره نوشت: هزینه‌های نظامی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶.۸ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۹ است. همه مناطق شاهد افزایش بود، اما اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بیشترین رشد را داشتند.

به گفته نان تیان، نویسنده ارشد این گزارش، «افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی پاسخی مستقیم به وخامت وضعیت صلح و امنیت جهانی است. دولت‌ها قدرت نظامی را در اولویت قرار می‌دهند، این کار خطر یک مارپیچ اقدام- واکنش را در چشم‌انداز ژئوپلیتیک و امنیتی جهان ایجاد می‌کند.»

مانند همه این سالها، ایالات متحده با ۹۱۶ میلیارد دلار در صدر فهرست هزینه‌های نظامی قرار گرفت. پس از آن چین با ۲۹۶ میلیارد دلار، روسیه با تخمینی ۱۰۹ میلیارد دلار و هند با ۸۳.۶ میلیارد دلار قرار دارند.

عربستان سعودی، یک خریدار عمده تسلیحات، با ارزش تخمینی ۷۵.۸ میلیارد دلار، در جایگاه پنجم قرار گرفت و بریتانیا (۷۴.۹ میلیارد دلار)، آلمان (۶۶.۸ میلیارد دلار)، اوکراین (۶۴.۸ میلیارد دلار) بدون احتساب ۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به این کشور و سرانجام فرانسه (۶۱.۳ میلیارد دلار) در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی جهانی یا تولید ناخالص داخلی، در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی ۲.۳ درصد ۲۰۲۳ افزایش یافت و هزینه‌های نظامی جهان برای هر نفر بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ بود.

مجموع نزدیک به ۲.۵ تریلیون دلار هزینه نظامی تقریباً دو برابر مبلغی بود که جهان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی متعهد شده است.

بر اساس گزارشی که اواخر سال گذشته توسط ابتکار سیاست آب و هوا منتشر شد، تامین مالی جهانی مرتبط با آب و هوا در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار از یک تریلیون دلار گذشته و به نزدیک به ۱.۳ تریلیون دلار رسید.

بر اساس گزارش جدید SIPRI، هزینه‌های نظامی ۳۱ کشور عضو ناتو در مجموع ۱.۳۱ تریلیون دلار یا ۵۵ درصد از هزینه‌های نظامی جهانی را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده بیش از دو سوم (۶۸ ٪) از کل بودجه نظامی ناتو را تشکیل می‌دهد، در حالی که اعضای اروپایی ناتو ۲۸ ٪ اضافی را تشکیل می‌دهند که بالاترین درصد در دهه گذشته است. ترکیه و کانادا ۴ درصد باقی مانده را تشکیل دادند.

بر اساس این گزارش، یک دهه پس از آن که اعضای ناتو متعهد شدند حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای ارتش خود هزینه کنند، ۱۱ کشور در سال ۲۰۲۳ به این هدف دست یافتند یا از آن فراتر رفتند.

به گفته یکی از محققان، لورنزو اسکارازاتو، «جنگ دو سال گذشته در اوکراین اساساً دیدگاه امنیتی بسیاری از کشور‌های اروپایی عضو ناتو را تغییر داده است». بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳، هزینه‌های نظامی روسیه ۲۴ درصد افزایش یافت که از سال ۲۰۱۴، زمانی که مسکو کریمه را ضمیمه کرد، ۵۷ درصد افزایش محسوب می‌شود.

بودجه نظامی ۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اوکراین ۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش کرده است، البته بدون احتساب کمک‌های خارجی که دریافت کرده است. اگر این کمک‌ها در نظر گرفته شود، کل مبلغ اختصاص یافته به ارتش اوکراین به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یا ۹۱ درصد از بودجه نظامی مسکو می‌رسد.

بر اساس این گزارش، چین با بودجه نظامی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار، نیمی از کل هزینه‌های نظامی در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۲ و بیست و نهمین سال متوالی افزایش بودجه نظامی پکن، ۶ درصد افزایش داشته است.

این گزارش خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد چندین همسایه چین هزینه‌های نظامی خود را با چین تطبیق می‌دهند. ژاپن که دهمین مخارج نظامی بزرگ جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده بود، بودجه خود را با ۱۱ درصد افزایش به ۵۰.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رساند. تایوان هزینه‌های نظامی خود را به ۱۶.۶ میلیارد دلار افزایش داد که ۱۱ درصد افزایش محسوب می‌شود.

در مورد خاورمیانه، کل هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ به طور کلی ۹ درصد افزایش یافت و به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید که بالاترین نرخ رشد سالانه منطقه در دهه گذشته است.

رژیم اسراییل در نتیجه جنگ غزه بودجه خود را ۲۴ درصد افزایش داد و به ۲۷.۵ میلیارد دلار رساند که آن را به پانزدهمین هزینه نظامی بزرگ جهان، درست جلوتر از کانادا و بسیار جلوتر از سومین خرج کننده بزرگ منطقه، یعنی ترکیه با بودجه نظامی، نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار تبدیل کرد.

بر اساس این گزارش، هزینه‌های نظامی نیز در قاره آمریکا افزایش یافته است، به ویژه در آمریکای مرکزی و مکزیک که دولت‌های آن‌ها در دهه گذشته تلاش کرده‌اند نیرو‌های امنیتی خود را در برابر جنایات سازمان‌یافته تقویت کنند. در این گزارش آمده است که بودجه نظامی از سال ۲۰۱۴ در این کشور‌ها حدود ۵۵ درصد رشد داشته است.

برزیل هزینه‌های نظامی خود را در سال گذشته ۳.۱ درصد افزایش داد و به نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار رساند، زیرا کنگره این کشور اصلاحیه قانون اساسی را ارائه کرده است که بودجه نظامی را به حداقل سالانه ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • اختصاص هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی ویژه منطقه ۳ اراک
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد
  • سرانه ۱۰ میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم
  • بررسی لایحه کمک‌هزینه شهرداری شیراز برای کرایه سفر
  • سهم ۶۴ درصدی طرحهای عمرانی از بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اشنویه
  • تصویب ۱۸۹۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوشهر