Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید صفاری نیا، سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در همایش مجازی کانون‌های همیار سلامت روان اظهار کرد: اعضای کانون‌های سلامت روان دانشجویان نوعدوست و مسئولیت پذیری هستند که همدلی بالایی با دانشجویان آسیب پذیر دارند و می‌توانند از دید دانشجویان دیگر به مسائل و مشکلات نگاه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفاری نیا افزود: برای کاهش آسیب‌های موج چهارم کرونا برای دانشجویان، طرح نوروز کرونایی با محوریت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها و همکاری کانون‌های همیار سلامت روان از ۲۵ اسفند اجرایی می‌شود.

او با توجه به گستردگی و اهمیت فعالیت کانون‌های همیار سلامت روان در دانشگاه‌ها گفت: شیوه نامه حمایت از این کانون‌ها در حال تدوین است و به زودی به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

صفاری نیا با اشاره به شرایط کرونا در کشور و افزایش ۳۰ درصدی فعالیت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها نسبت به گذشته گفت: بخش مهمی از این اقدامات با همکاری کانون‌های همیار سلامت روان انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و استاد تمام روان شناسی اجتماعی گفت: با توجه به اینکه هم اکنون اغلب دانشجویان عضو کانون‌های همیار سلامت روان از رشته‌های تحصیلی گروه علوم انسانی و غالبا علوم اجتماعی و رفتاری هستند نیاز است اعضای کانون‌ها با دانشجویان رشته‌های علوم فنی و علوم پایه هم ارتباط بگیرند و از آن‌ها هم عضوگیری شود.

نقش کانون‌های همیار سلامت روان در کاهش آسیب‌های روانی 

در ادامه محمد رضا علم، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: کانون‌های همیار سلامت روان از طریق آگاهی رسانی و آموزش‌های حضوری و مجازی نقشی مهمی در کاهش آسیب‌های روانی دارند.

او افزود: علاوه بر تلاش کانون‌های همیار سلامت در ارئه آموزش‌های مجازی از طریق انتشار کتابچه‌ها و نشریات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های مشاوره‌ای، کانون‌ها از طریق نقش واسطه‌ای خود بین مراکز مشاوره و دانشجویان در کاهش انواع آسیب‌های روانی ایفای نقش می‌کنند.

علم تاکید کرد: مراکز مشاوره، وضعیت سلامت روانی دانشجویان را رصد می‌کنند، ولی اعضای کانون‌های همیار سلامت، چون از جنس دانشجویان هستند و تجربه زیستی مشترک با دانشجویان دارند، می‌توانند گزارش‌های دقیق تری از سلامت روانی دانشجویان و آسیب‌های موجود در هر خوابگاه و دانشگاه ارائه کنند.

او  یادآوری کرد: شکل گیری کانون‌های همیار سلامت روان در دانشگاه‌ها ایده خلاقانه‌ای بود که با استقبال بدنه دانشجویی مواجه شد و روند روبه رشدی را از حیث تعداد کانون‌ها و توسعه فعالیت‌ها تجربه کرد. طبق آمار تعداد کانون‌ها از ۴۳۳ کانون در سال ۸۸ به ۴۸۸ کانون افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان امور دانشجویان ویروس کرونا سلامت روان کانون های همیار سلامت روان مراکز مشاوره دانشگاه ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است

فرمانده انتظامی استان اصفهان مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری‌ها طی سال گذشته را حاصل تلاش متعهدانه و دلسوزانه ۹۰ روانشناس شاغل در مجموعه این فرماندهی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حمید علینقیان پور ضمن تبریک روز جهانی روانشناس و مشاور به جامعه روانشناسان و مشاوران کشور اظهار کرد: در عصر پرتلاطم حاضر که انسان‌ها هر روز با مشکلات و چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع سلامت روح و روان از اهمیت بیسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: امروز همگان دریافتند جامعه‌ای که از نظر روحی و روانی دچار آسیب باشد نمی‌تواند پیشرفت کند و به اهداف عالیه‌ای که برای خود در نظر گرفته دست یابد و بر همین اساس نقش روانشناسان و مشاوران بسیار حائز اهمیت و وجود این افراد برای هر جامعه‌ای لازم و ضروری است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان از روانشناس و مشاور به عنوان سنگ صبور، محرم اسرار مردم و مرهم دل‌های رنجور یاد و تصریح کرد: با توجه به نقش مفید و مؤثری که روانشناسان و مشاوران در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به بزه آسیب دیدگان جامعه دارند، استخدام و بهره‌گیری از این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت و امروز که بیش از دو دهه از فعالیت این افراد می‌گذرد، منشأ اثرات خیر برای مجموعه سازمان انتظامی کشور و عموم مردم بودند.

سردار علینقیان پور گفت: هم اکنون ۹۰ روانشناس و مشاور و مددکار اجتماعی در مجموعه فرماندهی انتظامی استان اصفهان مشغول فعالیت هستند که بیشتر آنها تحصیلات عالیه دارند و به گره گشودن از مشکلات مردم و تأمین آرامش روانی جامعه تلاش می‌کنند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۸۶ هزار و ۲۰۷ نفر به مرکز مشاوره آرامش و واحدهای مشاوره و مددکاری مستقر در کلانتری‌های استان مراجعه کردند که بالغ بر ۷۰ درصد از پرونده‌های ارجاعی به آنان منجر به صلح و سازش و از ورود این پرونده‌ها به دستگاه قضائی جلوگیری شده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان برگزاری ۳۳۰۸ جلسه در قالب طرح مشاوره فعال، برگزاری ۲۴ جلسه مشاوره گروهی، تألیف یک جلد کتاب در حوزه روانشناسی خانواده و هزار و ۷۲۴ مورد تعامل و همکاری با سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در جهت ارائه خدمت رسانی بهتر به مردم را از جمله مهمترین اقدامات مرکز مشاوره آرامش این فرماندهی در سال گذشته برشمرد و ادامه داد: از ۱۱۰ کلانتری در سطح استان، ۷۹ کلانتری دارای واحد مشاوره و مددکاری هستند و حداقل یک روانشناس در آنجا به مراجعان خدمت رسانی می‌کند و تقویت و تجهیز کلانتری‌های بدون واحد مشاوره و مددکاری به این واحد و استفاده از کارشناسان مشاوره در دست اقدام است.

سردار علینقیان پور با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات روانشناسان و مشاوران که سلامت و آرامش روحی و روانی را به مردم هدیه می‌دهند، گفت: بی‌شک این افراد نقش بزرگی در امنیت روانی جامعه دارند و پلیس همواره این تلاش را ارج می‌نهد و به عنوان حافظ امنیت جامعه از دانش و تخصص آنان برای آرامش و آسایش هرچه بیشتر جامعه بهره می‌برد.

کد خبر 749112

دیگر خبرها

  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • آئین بزرگداشت روز روانشناسی در بوشهر برگزار شد
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است
  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره