دشواریهای تامین آب شرب در روستای جهانآباد خرامه
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۲۴۷۸
به گزارش خبرگزاری فارس از خرامه، پیرو مطالبه مردمی روستای جهانآباد خرامه مبنی بر رسیدگی به مشکلاتی که در زمینه شبکه آبرسانی، پوشش اینترنت، توجه به اثر تاریخی و... در این روستا وجود دارد، خبرنگار فارس به گفتگو با یکی از اعضای شورای روستا پرداخت.
هاشم قوهستانی با اشاره به وجود مشکلات عدیده در روستای جهانآباد، ابتدا به کمبود آب شرب اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۲ مردم روستا برای تأمین آب شرب مجبور بودند از آبهای روان از جمله رودخانه و چاههای همجوار استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در سال ۹۲ علیرغم مشکلات و معارضات، یک حلقه چاه در جوار روستای کوه خیاره حفر شد که علاوه بر تأمین آب شرب آن روستا، آب شرب روستای ما هم تأمین میشد که البته جوابگوی نیازها نیست.
عضو شورای اسلامی روستای جهانآباد خرامه به معیوب بودن دستگاه فلوتر(تنظیم ساعت آبدهی) اشاره کرد و بیان داشت: جمعیت روستای کوه خیاره پنج برابر روستای ما است که این آب فقط کفاف جمعیت آن روستا را میدهد و بهرهبرداری ما از آن، فقط در ساعتی محدود است که با اعتراض مردم روستا روبرو هستیم.
یکی دیگر از مشکلات عمده این روستا بهسازی است که قوهستانی به آن اشاره کرد و گفت: با کمک فرماندار پیشین، اقداماتی جهت زیرسازی صورت گرفت اما به علت انجام آسفالتریزی، همان زیرسازی هم تخریب شده که در این رابطه هم مکاتبات متعدد صورت گرفته و متولیان تنها جوابی که تحویل میدهند این است که اعتبار مالی نداریم.
وی افزود: کاروانسرای قدیمی در مسیر جاده نی ریز قرار دارد که از جمله آثار مهم تاریخی خرامه است و در جوار روستای ما واقع شده که چنان چه بخواهیم گردشگران را دعوت کنیم با توجه به مشکلات روستا و عدم امکانات کافی، میسر نیست.
قوهستانی به تخریب پوشش گیاهی و آتش زدن مراتع توسط فردی ساکن شهر خرامه اشاره کرد و افزود: فردی با اجیر کردن افرادی در منطقه در مقاطع زمانی مختلف اقدام تخریب محدوده وسیعی از مراتع چرای دامهای سه روستای کوه خیاره، جهانآباد و هلال آباد کرده است که در این رابطه استشهاد محلی هم صورت گرفته و به متولیان ذیربط ارسال شده اما متأسفانه در این زمینه هیچ اقدام بازدارندهای صورت نگرفته است.
وی افزود: به گفته ساکنان منطقه این فرد اذعان داشته که قصد راهاندازی معدن شن و ماسه را دارد، در صورتیکه منطقه مذکور جزو محدوده این سه روستا هست و مسئولان هم از این موضوع ابراز بیاطلاعی میکنند.
عضو شورای اسلامی روستای جهانآباد درخواستی در رابطه با اشتغال جوانان روستا داشت و بیان کرد: با توجه به نامگذاری سال به عنوان سال جهش تولید و پتانسیل جغرافیایی منطقه برای کاشت درختان انجیر دیم، چنان چه مسئولان اراضی محدوده روستا را به جوانان واگذار کنند قطعاً جوانان ما که باانگیزه هستند، استقبال خواهند کرد.
مشکلات اینترنت هم از دیگر درخواستهای اهالی این روستا است که عضو شورا راجع به آن گفت: مردم روستا به ویژه دانش آموزان برای استفاده از اینترنت مشکل دارند چرا که سرعت نت ضعیف است و هم 3G و 4G نشان میدهد اما کاذب است.
رئیس اداره امور آبفا شهرستان خرامه در پاسخ به بیان مشکلات آب شرب روستای جهان آباد گفت: جهان آباد جزء روستاهایی است که یک مخزن هوایی ۱۵ مترمکعبی دارد اما هماکنون در حال ساخت یک مخزن هوایی ۵۰۰ مترمکعبی با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم که با این اقدام مشکل تأمین آب این روستا بهصورت کامل رفع خواهد شد.
لزوم تسریع در تعویض دستگاه فلوتر
محسن کیانی در رابطه با معیوب بودن دستگاه فلوتر گفت: متأسفانه این دستگاه وارداتی است که ما ضمن درخواست، تأمین اعتبار کردهایم و به صورت مکرر در حال پیگیری هستیم تا جایگزین دستگاه معیوب کنیم.
او خاطرنشان کرد: با اینحال یک نگهبان هم بهصورت دائم در محل مذکور اقامت دارد و به محض سرریز شدن مخزن، دستگاه را قطع میکند.
کیانی به تعویض ۵۰ درصد از شبکه انتقال فرسوده روستا اشاره کرد و گفت: هرچند با کاهش اعتبار روبرو هستیم اما با رایزنیهای صورت گرفته با بنیاد برکت و اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار از این بنیاد ۵۰ درصد باقیمانده هم تعویض خواهد شد.
انتهای پیام/س
منبع: فارس
کلیدواژه: روستای جهان اباد آبرسانی روستای جهان آباد آب شرب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۲۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
اَنجدان از روستاهای قدیم اراک، مرکز تجدید حیات فرهنگی و تبلیغی و جایگاه امامان اسماعیلی نزاری پس از سقوط الموت بوده است و امروزه از مقاصد و جاذبههای گردشگری استان مرکزی محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، در قسمت مرکزی اراک در دهستان مشکآباد روستای دیدنی به اسم انجدان وجود دارد. این روستا در منطقهای کوهستانی است و دو کوه برف شاه و کوه چشمه در پیرامون آن قرار گرفتهاند و غارهای زیادی نیز در مجاورت این روستا قرار دارد.
آب و هوای خوب و مطبوع و وجود چشمهسارها، این روستا را به مکانی دلپذیر برای تفریح و استراحت تبدیل کرده است، به نحوی که بسیاری از شهرهای اطراف آخر هفته را در این روستای خوش آب و هوا میگذرانند.
فاصله انجدان تا شرق اراک ۳۷ کیلومتر است و ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا بعد از قرن ۹ قمری خاستگاه نویسندهها و ادیبان زیادی بوده است که تعدادی از آنها از جمله شاه طاهر دکنی، میرزا ابوتراب بیک فرقتی و ملأ داعی انجدانی هستند.
روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد، اما با وجود این جمعیت کم در سراسر روستا حسینیهها و مساجد زیادی دیده میشود که نشان میدهد فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی دارد. تعدادی از این مساجد همچون مسجد جامع که قدمت آن به قرنهای آغازین اسلام بازمیگردد و از آثار تاریخی این روستا به شمار میرود.
از دیگر آثار تاریخی روستای انجدان بقعههای زیبای آن است که از میراث ارزشمند به جای مانده دوره صفوی محسوب میشود.
واژه «انجدان» معرب واژه «انگدان» است و قدمت این روستا به بیش از هزار سال پیش بازمیگردد. در متون تاریخی از آن به عنوان «انکوره» و «انغوزه» نیز نام برده شده است.
نام این روستا برگرفته از نام گیاه انگدان است که صمغ آن در این روستا تولید میشود و برای صادرات به کشورهای دیگر نیز استفاده میشود. نام انجدان در منابع قدیمی بهصورتهای انکوان و انکدان نیز آمده است.
چنانکه از منابع برمیآید، استفاده از واژه انجدان پس از اقامت امامان اسماعیلی در این محل رواج یافته است، از پیشینه کهن انجدان تا سده هشت قمری، ۱۴ میلادی آگاهی دقیقی به جز سنگ قبرهای یافت شده و اطلاعات محلی در دست نیست.
ناحیهای که امروزه انجدان در آن قرار دارد، در سدههای نخستین اسلامی (احتمالاً) جزو کوره دوراخور قم بوده است، اما در هیچیک از منابعی که از دوراخور نام بردهاند، به انجدان یا نامی مشابه آن اشاره نشده است.
این روستا ۱۰ سال است که به روستای برگزیده هدف گردشگری استان مرکزی تبدیل شده و در طول این مدت بسیاری از بناهای تاریخی آن مرمت و بازسازی شده است، از زمانی که روستای انجدان به روستای هدف گردشگری تبدیل شده قیمت زمینهای آن افزایش پیدا کرده است و عدهای از جوانان نیز به این روستا مهاجرت کردهاند.
بیشتر اهالی روستا کشاورز و دامپرور هستند و محصولاتی از جمله گردو، بادام و انگور به عمل میآوردند. صنایع دستی پر رونق این روستا گلیمبافی، قالیبافی و منبتکاری است که حتی میتوانید آنها را به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید.
یکی از آئینهای سنتی این روستا چغچغهزنی است که در ایام محرم رواج دارد و حتی در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است. ایام محرم در این روستا بسیار پر شور برگزار میشود و بسیاری از شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم ویژه خود را به این روستا میرسانند.
غارهای بزرگ و کوچک زیادی در روستای انجدان وجود دارد که علاقهمندان به غارنوردی از آنها دیدن کنند. غار گیوهکش، غار کبوتر، غار آسیلی و غار طاق رجه از غارهای معروف این روستا است.
چشمههای زیادی در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که طراوت و شادابی خاصی را به باغها و کوچههای روستا داده است. در بسیاری از کوه باغها مسیری از جریان آب وجود دارد که جذابیت باغهای اطراف را دوچندان کرده است.
این روستا موزه مردمشناسی نیز دارد و علاقهمندان میتوانند برای بازدید و تماشای اشیای تاریخی و فرهنگی که با سبک زندگی و فرهنگ مردم مرتبط است، به این موزه بروند. بر اساس نقل قولهای گوناگون روستا در حمله مغولها به ایران به شدت آسیب دید و مردم برای فرار از گزند مغولها در زیر روستا نقب حفر کردند و در زیر زمین مشغول به کار شدند.
قدمت این روستا را بیش از هزار سال تخمین زدهاند. سنگ قبری نیز در یکی از قبرستانهای این روستا به دست آمده که متعلق به نوه سلمان فارسی است. در این سنگ اشاره به انجدان اصفهان شده است.
شهر اراک قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و در گذشته زیر نظر اصفهان اداره میشده است و در منطقه روستای دیگری به این نام وجود ندارد. این احتمال است که سلمان فارسی زاده این روستا بوده و از اهالی این روستا محسوب میشده است؛ این سنگ قبر هماکنون در موزه حمام چهار فصل اراک نگهداری میشود.
با در نظر گرفتن این واقعیت، احتمالاً قدمت این روستا به قبل از اسلام باز میگردد.
کد خبر 747295