Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@02:02:43 GMT

توقف طرح غیرکارشناسی انتقال آب بن-بروجن

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۲۵۲۵

توقف طرح غیرکارشناسی انتقال آب بن-بروجن

حسین محمدرضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین اظهار داشت: در نهایت پیگیری ها و شکایات تشکل های مردم نهاد، مانند نظام صنفی کشاورزی استان و شهرستان اصفهان و تشکل های محیط زیستی و اعتراض های مردمی نتیجه داد، و علی نوریان، قاضی کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی استان اصفهان رأی به توقف عملیات غیرقانونی و غیر کارشناسی انتقال آب بن – بروجن را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صدور این حکم علاوه بر خوشحالی کشاورزان استان اصفهان موجب سرور تمام دوستداران اصفهان و زاینده رود مبارکه اصفهان را فراهم کرد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: طبق این حکم و ابلاغ آن سوی قاضی کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی استان اصفهان، وزارت نیرو مکلف شد تا هرگونه تخصیص و برداشت آب در حوزه زاینده‌رود مانند عملیات پروژه بن- بروجن و همچنین طرح های آب بر را تا زمان تأمین منابع آبی جدید، متوقف سازد.

وی اضافه کرد: طبق بند ۲ مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب که در تاریخ ۰۳/۱۰/۱۳۹۲ به ثبت رسیده، بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص های هر استان و شفاف سازی مصارف آب در حوضه ممنوع است و وزارت نیرو با همکاری استاندار اصفهان مسئول اجرای این مصوبه هستند.

محمدرضایی بیان داشت:جای سوال است، که چرا انتقال بین حوضه ای آب از حوضه بحران زده و دچار کمبود شدید آب همچون زاینده رود باید انجام گیرد؟ در صورتی که حوضه کارون پرآب و دارای آب مازاد بر مصارف که سالانه ده ها میلیارد متر مکعب آب مازاد بر مصرف آنها وارد خلیج فارس شود، انجام نمی گیرد، وی افزود: جای تعجب است که چرا این چنین طرح ها و پروژه هایی که مغایر با منطق کارشناسی، و مصالح ملی و اصول و مبانی مدیریت منابع آب و اقتصاد مهندسی است تایید می شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: اجرای پروژه بن - بروجن به مفهوم آن است که آبهایی که با هزینه سنگین هزاران میلیاری تومانی از حوضه کارون به حوضه زاینده رود منتقل شده اند با صرف هزینه سنگین به حوضه مبدأ یعنی حوضه کارون باز گردانده شوند.

وی بیان داشت: هیچ منطق کارشناسی و مدیریت اصولی منابع آب چنین اقدامی را موجه نمی شناسد. چراکه پروژه بن - بروجن به دلیل ۵۴۵ متر ارتفاع پمپاژ در سه مرحله و همچنین بالغ بر ۲۵۵ کیلومتر خطوط انتقال اصلی و فرعی پروژه ای غیر اقتصادی و غیر کارشناسی است.

محمدرضایی گفت: پروژه بن - بروجن به دلیل بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود مغایر با مصالح عمومی کشور است، این پروژه پیامدهای اجتماعی، سیاسی، امنیتی و زیست محیطی گسترده دارد و فاقد توجیه است اما جای بسی خوشحالیست که بعداز چندین دهه توسط یک قاضی شجاع تصمیمی درست و کارشناسی شده برای جلوگیری از خشکی کامل زاینده رود گرفته شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

46

کد خبر 1489200

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: زاینده رود استان اصفهان محیط زیست کشاورزی زاینده رود پروژه بن منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسافت اصفهان – دهاقان نزدیک‌تر می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنج شنبه، افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های عمرانی در سطح شهرستان دهاقان با حضور مصطفی خضری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان و مسئولان و شهرستانی برگزار شد.

در این مراسم پروژه مشارکتی احداث محور ارتباطی روستاهای شمال شهرستان دهاقان به مهیار به طول ۲۳ کیلومتر با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان کلنگ زنی شد.

این محور ارتباطی سبب کاهش ۲۰ دقیقه‌ای مسافت به اصفهان می‌شود و این نزدیکی از مطالبات مردم دهاقان جهت نزدیکی مسافت و راحتی در رفت و آمد به اصفهان بود.

در ادامه آئین بهره‌برداری از پروژه برق رسانی به منطقه آستانه، بودجان به طول ۱۰ کیلومتر با اعتباری حدود ۱۵۰ میلیارد ریال و کلنگ زنی برق رسانی به فاز ۲ این منطقه به طول ۵ کیلومتر بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شد.

هم‌چنین گلخانه فلفل دلمه‌ای در روستای دزج و واحد تولیدی طراحی و ساخت بخاری‌های گلخانه‌ای و مرغداری در شهرک صنعتی دهاقان با مساحت ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع و هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 6095464

دیگر خبرها

  • مسافت اصفهان – دهاقان نزدیک‌تر می‌شود
  • انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • پیشرفت ۵۰ درصدی طرح انتقال آب به اصفهان/ اتفاقات خوشایند حوزه تولید ثمره همدلی مردم است
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی 
  • لایحه «امنیت شغلی» قانونی مضاعف و غیرکارشناسی
  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری