Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون های مساجد با جریان سازی فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت های مردمی گامی موثر برای مقابله با کرونا در یکسال گذشته برداشتند و همچنین با کمک رسانی به نیازمندان نشان دادند که در کنار کار فرهنگی، اهتمام ویژه به گره گشایی اقتصادی دارند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ کانون های فرهنگی هنری مساجد در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت اله العظمی خامنه ای (مدظله) به منظور ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر اسلام و تحقق اهداف و انگیزه های فرهنگی در راستای ترویج و اشاعة فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) در 18 اسفندماه 1371 تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای تشکیل این کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از نقاط پررنگ و ارزشمند نظام جمهوری اسلامی بود که اهدافی همچون تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روحبخش اسلام و تاکید بر آرمانها و ارزشهای معنوی و فرهنگ اسلامی، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری ، اجتماعی، علمی و غیره، همگانی و عمومی نمودن تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و تحقق آزادی مناسبتهای فرهنگی مردمی، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترویج فرهنگ بسیجی، ارائه و عرضه فعالیت های فرهنگی، هنری بر اساس موازین و ضوابط اسلامی و ایجاد جاذبه های فرهنگی هنری و کانون های پرتحرک و فعال مذهبی، اجتماعی و مردمی در مقابله با تهاجم فرهنگی مبتذل استکبار و کفر جهانی را دنبال می کرد و امروزه نه تنها در این اهداف دست یافته است؛ بلکه بسیار فراتر از آن اقدام کرده است و اکنون بسیاری از گره‌گشایی ها از طریق کانون های مساجد انجام می شود.

با شیوع ویروس کرونا ارائه خدمات و برنامه های مختلف فرهنگی و هنری به صورت مجازی در کانون‌های فرهنگی مساجد رونق گرفت و در این بین کانون های فرهنگی هنری مسجد با محوریت امام جماعت و همراهی هیئت امنا و سایر تشکل های مسجد و محله با رویکردهای شبکه سازی و جریان سازی با استفاده از ظرفیت های مردمی وفعالان فرهنگی، اجتماعی محله گامی موثر برای مقابله با کرونا، فرهنگ سازی در راستای جلوگیری از شیوع این ویروس و همچنین کمک رسانی به نیازمندان و گره گشایی های مختلف اقتصادی برداشتند.

 

کانون های مساجد و دستگیری از نیازمندان

کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر در شرق استان مازندران یکی از نمونه های بارز کانون های مساجد در دستگیری از نیازمندان و گره گشایی است که از تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند تا توجه به بیماران کم برخوردار و تهیه مایحتاج برای خانوارهای کم درآمد و توزیع بسته های معیشتی در خط اول کمک رسانی است.

 

« عقیل قلندری» می گوید: کرونا که آمد و فعالیت های مساجد به نوعی تعطیل شد؛ در روزهای اول شاید ما هم به بن بست فکری رسیدیم که چه کنیم تا بیکار نمانیم؛ اما با توجه به اینکه کانون های مساجد همواره کانونی برای حل و فصل مشکلات بودند، بیکار ننشستیم و با برنامه ریزی وارد کار شدیم.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر به خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران گفت: پیچیده‌ترین مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی در قالب کانون های مساجد و همفکری و همکاری مردمی مورد حل و فصل قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه محوریت کانون مساجد همواره با روحانیون و هیات امنای مساجد و بزرگان خوشنام محلات بوده است؛ گره‌های بزرگی از جامعه به لطف الهی و هدایت اثرگذاران باز شده است.

وی خاطر نشان کرد: کانون شهدای مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر، همواره در کنار مردم بوده است و از تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند تا توجه به بیماران کم برخوردار و تهیه مایحتاج برای خانوارهای کم درآمد دوران کرونا علاوه بر این موارد مهم که در دستور کار بود؛ با ضدعفونی کردن مساجد و محلات،  تولید ماسک، توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی و آموزش برای مقابله با کرونا کمک کار افراد بوده است و در توزیع بسته های معیشتی در راستای کمک های مومنانه مد نظر رهبری در خط اول کمک رسانی است.

 

قلندری گفت: کانون های مساجد به عنوان  کانون انقلابی و اسلامی همواره در مسیر گره گشایی از امورات شهروندان خود بوده است و امیدواریم در ادامه راه هم با توسل به اهل بیت(ع) قدم‌های بزرگ و قابل تاملی برای رفع مشکلات برداریم.

 

مدیر مسئول کانون شهدای مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر تصریح کرد: رشد و پرورش استعدادهای بالقوه اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد، تقویت بنیه ایمان، همدلی، کار و ایثار در محیط مسجد، خانواده و محله و استفاده از ظرفیت‌های خودجوش و داوطلبانه مردمی به عنوان هدف مهم مجموعه با محوریت کانون مسجد ازجمله اهدافی است که دنبال می شود تا همه با هم برای اعتلای نظام گام برداریم.

 

تقویت برنامه های فرهنگی در دوران کرونا، با بهره گیری از ظرفیت های انقلابی و اسلامی کانون مساجد

«مجتبی چادرنشین » هم با اشاره به شیوع بیماری کرونا و فعالیت های کانون مساجد در این دوران گفت: با وجود همه محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، مساجد و فعالیت های کانون مساجد با رعایت دستور العمل های بهداشتی همچنان فعال است و به عنوان مراکز خدمات فرهنگی هنری فعالیت های گسترده ای در این دوران انجام شده است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) نکا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تاکید بر تقویت برنامه های فرهنگی در دوران کرونا، با بهره گیری از ظرفیت های انقلابی و اسلامی کانون مساجد اظهار کرد: سه شنبه های تکریم و شنبه های با کتاب، از برنامه های مهم در طول سال کانون مساجد است که در دوران کرونا هم با قوت در راستای نهادینه کردن ارزش ها در جامعه به صورت مجازی و غیرمجازی برگزار می شودو دستگیری از نیازمندان و تهیه مایحتاج زندگی و بسته های معیشتی با قوت اجرایی می شود.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی و تکریم خانواده معظم شهدا، ایثارگران، چهره‌های ماندگار، نخبگان و نوجوانان و جوانان ممتاز و ... در عرصه‌های فرهنگی هنری، اجتماعی، دینی و علمی محله از اهداف برگزاری طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» است تا ضمن الگوسازی برای نسل جوان و نوجوان در تقویت و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و مقاومت تلاش شود.

 

چادرنشین با بیان اینکه نقش کانون های مساجد در تربیت جامعه فرهنگی و هنری متعهد، کانون های مساجد افرادی اثرگذار که در جامعه دینی و اسلامی و انقلابی ما نقش آفرینی کنند؛ برخیزند که باید در این راستا با تولید برنامه های پرمحتوا و توجه به برنامه های ارزشی در تربیت چنین نیروهایی تلاش شود.

 

مدیر مسئول کانون امام علی(ع) نکا با بیان اینکه کانون های مساجد با استفاده از ظرفیت های مردمی تا کنون کارهای اثرگذار بسیاری انجام داده اند؛ یادآور شد: باید با افزایش انگیزه در بین جوانان و نوجوانان مسجدی و گسترش برنامه های فرهنگی و هنری افراد را به سمت مساجد سوق داد و تلاش برای آموزش در بخش های مختلف با قوت دنبال شود.

 

اهتمام جدی به آموزش در کانون مساجد

«محمدعلی باقری» هم با تاکید بر آموزش در کانون های مساجد گفت: بچه های مسجد در طول دوران فعالیت های خود، در توسعه همه جانبه مسائل و امور فرهنگی ، اجتماعی و دینی اهتمام ویژه داشته اند و اکنون هم با اهتمام ویژه ای در بستر فضای مجازی در دوران کرونا فعالیت دارند؛ اما آموزش نیاز لازم در همه بخش ها و به خصوص در کانون های مساجد است که نباید نادیده گرفته شود.

 

مدیرمسئول کانون زینبیه نکا در گفت و گو با خبرنگار شبستان افزود: با شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده، توسعه فعالیت ها در حوزه مجازی موجب شد تا تا حدودی به سمت فعالیت های مجازی حرکت کنیم که برای تولید محتوا در این بخش نیازمند آموزشهای لازم هستیم.

وی یادآور شد: برنامه های کانون مساجد همواره در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی اثرگذار بوده و هست و اکنون با توجه به گستره کار تولیدات کانون های مساجد در فضای مجازی باید به توسعه آموزش در این بخش اهتمام شود.

 

به گفته باقری، برگزاری مراسم های معنوی و ملی و دینی در بستر فضای مجازی و استفاده از فضای مجازی در اجرای برنامه های مختلفی همچون اعیاد شعبانیه، ماه محرم و مناسبت های مختلف نشان داد که  این فضا در حالی که می تواند مخرب باشد؛ آثار و فواید بسیاری را هم به دنبال دارد؛ که می توان با تکیه بر آموزش های لازم و توجه به سواد رسانه ای در فضای مجازی به برنامه ها و تولیدات با محتوای بیشتری دست یافت.

 

به گزارش شبستان، کانون های مساجد با جریان سازی  فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت های مردمی گامی موثر برای مقابله با کرونا در یکسال گذشته برداشتند و همچنین با کمک رسانی به نیازمندان و گره گشایی های مختلف اقتصادی نشان دادند که در کنار کار فرهنگی، اهتمام ویژه به گره گشایی اقتصادی دارند و در ادامه راه هم باید با تقویت برنامه ها، توجه به آموزش ها و اهتمام به این امور با محکم کردن کمربندهای همت برای گره‌گشایی از امور مهم جامعه ایرانی- اسلامی تلاش کنند.

پایان پیام/175

منبع: شبستان

کلیدواژه: فرهنگ سازی در کانون مساجد گره گشایی از مشکلات مردم مازندران استفاده از ظرفیت های مردمی مسجد امام جعفر صادق ع برای مقابله با کرونا کانون فرهنگی هنری کانون های فرهنگی مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری کانون های مساجد دوران کرونا فرهنگی و هنری کانون مساجد اهتمام ویژه فضای مجازی فعالیت ها برنامه ها کمک رسانی گره گشایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

در استقبال از حضور کانون در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کارگاه‌های هنری کتاب‌محور در مرکز فرهنگی و هنری مجتمع کانون استان قزوین برپا شده است.

در این کارگاه‌ها به سفارش مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آثار هنری سرامیکی با نقش‌هایی براساس محتوای کتاب‌های کانون برای اهدا به بازدیدکنندگان کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهیه می‌شود.

تولید این آثار هنری مبتنی بر اساس محتوای کتاب‌های کانون با هدف استفاده از ظرفیت هنر برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی و انس با کتاب انجام می‌شود

کانون پرورش فکری با هزار عنوان کتاب و ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری از جمله رونمایی کتاب‌های جدید در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌کند.

انتشارات کانون بیش از ۵۷ سال سابقه فعالیت دارد و در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز با کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ مناسب برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) حضور دارد.

کانون پرورش فکری در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از کتاب‌های گروه سنی مثبت صفر (کودکان بدو تولد تا ۳ سال) نیز رونمایی خواهد کرد.

همچنین برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید کانون از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • برنامه «یه اردوی خاص» برگزار می‌شود
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • میزبانی ویژه‌برنامه «یه اردوی خاص» از معلمان
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • شوراها در گره‌گشایی از مردم پیشتاز باشند