Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام این خبر به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: تمامی اقساط صکوک اجاره آموزش و پرورش و مبلغ اصل اوراق با هماهنگی صورت گرفته بین وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور در مواعد مقرر پرداخت شده و دوشنبه ۴ اسفند پس از طی تشریفات قانونی مالکیت اردوگاه شهید باهنر با همکاری معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر مراجع ذی صلاح به وزارت آموزش و پرورش انتقال یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامرضا ابوترابی در مورد صکوک اجاره آموزش و پرورش توضیح داد: در راستای اجرای مصوبه شماره ۹۹۷۳۸/ت۵۳۶۶۴ هـ مورخ ۱۲ آبان ۱۳۹۵ هیأت وزیران در خصوص تأمین منابع مالی لازم جهت پرداخت بدهی‌های برخی دستگاه‌های اجرایی و مطابق ردیف ۲ جدول شماره ۳ تبصره ۳۶ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، وزارت آموزش و پرورش صرفاً به عنوان ذی‌نفع و بهره‌بردار مکلف شد برابر ضوابط مندرج در آیین‌نامه نسبت به معرفی دارایی مبنای انتشار و ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز اقدام کند.

وی ادامه داد: در این زمینه حسب تکلیف محوله، مسؤولین وقت آموزش و پرورش نیز اقدام به معرفی ملک اردوگاه شهید باهنر واقع در منظریه تهران کرده و پس از ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری، قیمت عرصه اردوگاه (بدون لحاظ اعیانات و ساختمان ها و تأسیسات) مورد ارزیابی قرار گرفت و نتیجه به کارگروه اجرایی اعلام شد؛ البته روش تعیین ارزش دارایی‌های مبنای انتشار اوراق و همچنین سایر معیارهای مربوطه با موافقت کارگروه اجرایی انتشار صکوک اجاره (متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی، دستگاه بهره بردار و ...) تعیین شده  بود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: با انتشار اوراق در سال ۹۵ مالکیت دارایی مذکور بر اساس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و طبق مفاد قرارداد فروش و اجاره به شرط تملیک به شرکت واسط مالی شهریور سوم (ناشر اوراق) منتقل شد و آموزش و پرورش به عنوان مستاجر از این ملک استفاده می کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: در صکوک اجاره تأمین نقدینگی، بانی دارایی خود را (که در حال حاضر از آن استفاده می کند) به شخص دیگری (ناشر) می فروشد و مجدد آن را اجاره می کند. به بیان ساده بانی توانسته است با فروش موقت دارایی خود مبلغی را جهت رفع نیازهای نقدینگی خود کسب کند و در پایان عمر اوراق پس از پرداخت آخرین اجاره بها و اصل اوراق، این دارایی به تملک بانی باز خواهد گشت.

ابوترابی اظهار داشت: صکوک به عنوان یک ابزار تامین مالی اسلامی مدت هاست که در عرصه جهانی در کنار اوراق قرضه توسط کشورهای مسلمان و غیر مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس آمار موسسه IIFM، از سال ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۲۰ حجم صکوک منتشره توسط شرکت های دولتی و خصوصی در جهان به ترتیب بالغ بر ۷۵۰ و ۳۲۰ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه ایران نیز پس از تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در سال ۱۳۸۸ تاکنون ۹۸ مورد انواع صکوک به ارزش بیش از ۷۴۲ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده است که ۴۵ مورد آن مجموعاً به ارزش بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد ریال سررسید شده و مبالغ اقساط و اصل این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شده است.

ابوترابی ادامه داد: دولت تاکنون مجموعاً ۱۴ مرتبه از طریق انتشار انواع صکوک (اجاره، مرابحه و منفعت) در بازار سرمایه به ارزش بالغ بر ۳۹۶ هزار میلیارد ریال اقدام به تامین مالی کرده  که تا به امروز ۴ مورد آن به ارزش ۶۵ هزار میلیارد ریال سررسید شده و مابقی در حال معامله‌اند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار سرمایه صکوک اجاره وزارت آموزش و پرورش هزار میلیارد ریال بازار سرمایه صکوک اجاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۲۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری رویدادی با مشارکت معاونت علمی، جهاد دانشگاهی، صندوق نواوری و شکوفایی، کانون مدیریت مالکیت فکری و قوه قضائیه برگزار شد.

در این رویداد روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه مالکیت فکری باید به صورت جدی در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: معتقدیم اگر قرار باشد ساختمان و بنای اقتصاد دانش بنیان در کشور بنا شود نیاز به بن سازه‌ای دارد که این بن‌سازه فقط مالکیت فکری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور مزیت نسبی اقتصاد دانش بنیان را ارزشی دانست که توسط علم و فناوری در مقابل دارایی‌های فکری ایجاد می‌کند و گفت: ما سال‌ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان و توسعه شرکت‌های دانش بنیان کار کرده‌ایم ولی مشاهدات نشان می دهد حدود ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا مربوط به دارایی‌های نامشهود است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که ان چیزی که برای شرکت‌ها ایجاد ارزش می‌کند، نیروهای‌ انسانی، فناوری‌ها، اعتبار و برند است، خاطرنشان کرد: در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم و باید با سرعت بسیار زیادی در حوزه مالکیت فکری، ارزیابی و اعتبار بخشی کاری کنیم.

معاون علمی رئیس جمهور همچنین از توافق با مدیر وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) برای برگزاری دوره‌هایی در حوزه مالکیت فکری برای اعتباربخشی به مجموعه های کارگذاری در ایران خبر داد و گفت : امیدواریم به زودی چندین تجربه موفق را در حوزه دارایی های نامشهود شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که ۹۰ درصد دارایی‌های شرکت‌های دانش بنیان دارایی‌های نامشهود است، گفت: امیدوارم با توجه به عزم جدی که در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وجود دارد به زودی شاهد یک نظام کارا برای ارزیابی و اعتبار بخشی در کشور باشیم.

کد خبر 6090812 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳