Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر قاسمی روز سه شنبه در دیدار تصویری با استاندار آذربایجان شرقی ‌با تاکید بر ظرفیت‌های متنوع و پیوندهای مستحکم تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بین دو ملت ایران و گرجستان، ابراز امیدواری کرد با اراده جدی‌تر مقامات عالی دو کشور، گام‌های جدیدی با هدف تحرک بخشیدن و رفع موانع مراودات به سمت تحولات و چشم‌اندازهای نوین، برداشته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار اظهار کرد: اهتمام جدی برای گسترش روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهایی که سابقه خوبی در تعامل با جمهوری اسلامی ایران دارند، وجود دارد که یکی از این کشورها گرجستان است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از سوی وزارت صمت به عنوان رییس ستاد توسعه تجارت با کشورهای همسایه انتخاب شده است، ادامه داد: روابطی از نظر تعاملات اقتصادی و فرهنگی با کشور گرجستان وجود دارد ولی به دنبال گسترش و توسعه ارتباطات با این کشور هستیم.

وی افزود: آذربایجان شرقی یکی از مهم ترین قطب های صنعتی، کشاورزی، خدماتی ، گردشگری و بحث های توسعه علمی و پژوهشی کشور است.

پورمحمدی اظهار کرد: ظرفیت بسیار بالایی در صنعت خودروسازی و صنایع غذایی در این استان وجود دارد و برخی محصولات آذربایجان شرقی از جمله صنعت فرش و کفش شهره جهانی دارد.

وی گفت: ۱۱ دانشگاه معتبر در این استان وجود دارد که ارتباطات خوبی با دانشگاه های گرجستان دارند و هیات های مختلف علمی از گرجستان با دانشگاه های ما در ارتباط هستند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش ارتباطات بین گرجستان و جمهوری اسلامی ایران به ویژه آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی با اشاره به مسیر ریلی جلفا- نخجوان تا ایروان و تفلیس، گفت: با احیا و بازسازی این مسیر ریلی خواهیم توانست به دریای سیاه و کشورهای اروپای از طریق گرجستان ارتباط پیدا کنیم.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه امروز ارتباطات از مسیر ترانسپورت و حمل و نقل بسیار تعیین کننده است، اظهار کرد: از طریق جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان احیای این مسیر ریلی را در اولویت قرار داده ایم و آنها نیز قول های مساعدی داده اند.

وی از سفیر ایران در تفلیس نیز درخواست کرد: پیگیری های لازم از طریق سفارت برای بازسازی این مسیر ریلی انجام شود.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی استانداری آذربایجان شرقی گرجستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی استانداری آذربایجان شرقی گرجستان آذربایجان شرقی استانداری آذربایجان شرقی گرجستان اخبار کنکور آذربایجان شرقی مسیر ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۴۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه در ماه آینده خبر داد و گفت: در این کمیسیون دو کشور توافقات خوبی خواهند داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه در حاشیه دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران و هیات همراه که عصر امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در ساختمان دادمان برگزار شد، به مسائل مطرح شده در این دیدار اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه از کشورهای مهم منطقه و دارای ارتباط خوب با ایران است و با توجه به اینکه مبنای سیاست دولت سیزدهم توسعه روابط با همسایگان قرار داده شده، عزم جدی برای تسهیل مراودات تجار کشورمان با ترکیه داریم.

به گفته بذرپاش در همین راستا ماه آینده، کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه برگزار می شود که در این کمیسیون، دو کشور به توافقات خوبی خواهند رسید.

ترسیم افق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به روابط ترانزیتی گسترده ایران و ترکیه در ۴ پایانه مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور از طریق چهار پایانه مرزی سرو، بازرگان، رازی و کوزه رش، تبادلات تجاری گسترده دارند و با توجه به موقعیت دو کشور برای ایجاد دسترسی متقابل به بازارهای اروپا و آب های آزاد، چشم انداز تجارت ۳۰ میلیارد دلاری قابل دستیابی است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه با بیان اینکه برنامه مفصلی برای توسعه ترانزیت و تجارت میان دو کشور داریم، رشد ۵۸ درصدی توسعه ترانزیت ایران در سال گذشته را گواهی بر عزم جدی دولت سیزدهم در این حوزه با فراهم کردن زیرساخت ها دانست.

وی ادامه داد: در کمتر از ۵۰ روز از سال ۱۴۰۳ نیز بیش از ۵۳ درصد رشد ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت شده که نشان می دهد مسیر ترانزیتی ایران رو به رشد است.

بذرپاش با اشاره به توافق با ترکیه برای تکمیل کریدور شرقی غربی و جنوبی شمال غربی که می تواند مسیری بسیار مطمئن برای دستیابی به بازارهای اروپا و آب های جنوب باشد، از فرصت های بی نظیر شهرستان خوی و پایانه رازی برای رشد ترانزیت خبر داد.

رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه تاکید کرد: محور ترانزیتی خوی قطور رازی در راستی توسعه تجارت در حال اجراست و با اجرای این محور، در نظر گرفتن تسهیلات برای تردد فعالان اقتصادی و توسعه زیرساخت ها برای جابه جایی کالاها، می توانیم در سال ۱۴۰۳ نیز رکورد تازه ای در تجارت با ترکیه به ثبت برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به توافقات کریدوری و ترانزیتی ایران با کشورهای همسایه در یک سال اخیر گفت: برخی از این توافقات خبری نمی شود تا مانع سوء استفاده دشمنان شویم.

وی روابط گروه های دوستی پارلمانی را تکمیل کننده مذاکرات اقتصادی و سیاسی دو کشور دانست و گفت: افق روابط ایران و ترکیه روشن است و امیدواریم این گونه نشست ها به تداوم این روابط کمک کند.

تمایل ترکیه به رشد تجارت و افزایش تبادل گردشگر با ایران

در این دیدار «کایهان ترکمن اوغلو»، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران نیز به تمایل ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با ایران و افزایش مبادله گردشگران دو کشور از ۳ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر در سال اشاره کرد و گفت: ایران و ترکیه سرزمین فرصت ها و بازار خوبی با توجه به مشترکات فرهنگی محسوب می شوند و امیدواریم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بیش از پیش رونق یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده
  • نقش توسعه مسیر ترانزیتی ریمدان در رقابت گوادر-چابهار چیست؟
  • وزیر امور خارجه: در مسیر تدوین یک نقشه راه برای بازگشت روابط ایران و مصر هستیم
  • امیرعبداللهیان: در مسیر تدوین نقشه راه برای بازگشت روابط طبیعی ایران و مصر هستیم
  • امیرعبداللهیان: در مسیر بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر هستیم
  • در مسیر تدوین یک نقشه راه برای بازگشت روابط ایران و مصر هستیم
  • آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ میزبان گردشگران خارجی ۶۳ کشور بوده است
  • بهره‌برداری قریب الوقوع از سد قیز قلعه‌سی
  • افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
  • درخواست عشایر شهرستان اهر برای هموارسازی مسیر‌های ییلاقی