Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:54:18 GMT

فرماندار مراغه احیای پایگاه رصدخانه را خواستار شد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۴۷۳۷

فرماندار مراغه احیای پایگاه رصدخانه را خواستار شد

سیدعلی موسوی شامگاه سه‌شنبه در حضور رییس کمیته ملی موزه‌های ایران و مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، توصیفی از روی شناخت از پیشینه مراغه داشت و اهمیت ایجاد موزه‌های تخصصی از جمله موزه نان، موزه نجوم، موزه فسیل، موزه مفاخر آموزش و پرورش، موزه در حال اجرای علوم در دانشگاه مراغه و موزه مصوب سلامت را نیز یادآوری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار داشت: مراغه از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده و از گذشته‌های دور تاریخی تا دوران معاصر، آثار ارزشمندی را در خود و موزه‌های ایران و جهان جا داده است.

وی ادامه داد: تعلق داشتن مراغه به یکی از سه ناحیه شناخته شده برای سکونت انسان‌های نخستین از دوران پیش از تاریخ و مربوط به عصر پارینه سنگی، قرار گرفتن در کانون تمدن‌های اولیه پیش از حکومت ماد، نسبت دادن جایگاه ماد به «ماداوا» و همچنین وجود معبد مهر نشان از جایگاه و خاستگاه تمدن حوزه فرهنگی این شهر در دوران پیش از اسلام ایران دارد. 

فرماندار مراغه بیان کرد: تداوم همین روند در تمام دوران پس از اسلام و سرچشمه چندباره فرهنگ معماری ایران از مراغه و مرجعیت منحصربفرد معماری آن در دوران سلجوقی، ایلخانی و صفویه و نهضت ترجمه و نشر عصر ایلخانی، گواه استقرار و استمرار تمدنی و جریان پویای پدیده‌های هنری در چشم‌انداز فرهنگی گذشته‌های تاریخی مراغه بوده است. 

وی افزود: تاریخ و تمدن مراغه استمراری به بلندای سهند و جریانی پابه‌پای صوفی‌چای داشته و همواره خاستگاه ابداعات خلاقانه هنری و رویدادهای بزرگ فرهنگی بوده است و حاصل این کارکرد وجود منابع ارزشمند معماری در محدوده فرهنگی و تاریخی بافت قدیمی شهر، ثبت رویدادهای مختلف فرهنگی در عرصه ملی و بین‌المللی و تاسیس تنها موزه ایلخانی ایران در این شهر است. 

وی با اشاره به اینکه تجلی همین تاریخ و تمدن، منطقه مراغه را به موزه بزرگی تبدیل کرده، تصریح کرد: عناصر معماری، مظاهر فرهنگی و جلوه‌های تمدن این شهر معرف فرهنگ و هنر این منطقه است. 

موسوی اظهار داشت: جاذبه‌های هنری و گردشگری بی‌‍نظیری چون معبد مهر، مساجد چوبی، کلیسای هوانس، رصدخانه، گنبد سرخ، گنبد کبود، گنبد غفاریه، سراهای متعدد و موزه‌های آن و همچنین وقایع و برنامه‌های بزرگ ثبت شده از شخصیت‌های مراغه در فهرست رویدادهای یونسکو، همواره نام این شهر را در عرصه بین‌المللی زنده نگاه داشته است.

وی اضافه کرد: از جمله این رویدادها می توان به سال جهانی رصدخانه مراغه در ۲۰۰۸ میلادی، هشتصدمین سال تولید خواجه نصیرالدین طوسی در سال ۲۰۰۱، هفتصدوپنجاهمین سال زندگی فعال خواجه نصیرالدین طوسی در ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، ششصدمین سال زندگی فعال عبدالقادر مراغی در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و برنامه‌های بزرگداشت و نکوداشت شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و هنری نظیر اوحدی مراغه‌ای، استاد کریمی، استاد حیدر عباسی و دهها مورد دیگر اشاره کرد.

وی بیان کرد: امروز در کنار موزه ایلخانی، موزه فسیل شهرستان، موزه مفاخر آموزش و پرورش، موزه در حال اجرای علوم در دانشگاه مراغه و موزه مصوب سلامت در این شهرستان نیاز به توجه دارد. 

فرماندار مراغه تصریح کرد: موزه نجوم و ساختمان پلانتاریوم با توجه به خرید این دستگاه، نیاز به تخصیص اعتبار برای احداث ساختمان دارد و ما درخواست احیای پایگاه رصدخانه مراغه را داریم، پایگاهی که راه‌اندازی آن دارای مصوبه است.

موسوی همچنین اضافه کرد: با توجه به وجود موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه، وجود هنرستان قدیمی کشاورزی مراغه که در سال ۱۳۴۸ با همکاری بین‌المللی و با پیگیری سازمان ملل تویز پنج نفر از کارشناسان بلژیکی تاسیس شد و همچنین اینکه مراغه انبار غله جنوب استان می‌باشد، نیاز به ایجاد موزه نان در شهرستان احساس می‌شود. 

به گزارش ایرنا پیام تصویری امام جمعه مراغه و عضو مجلس خبرگان رهبری که به دلیل حضورش در اجلاسیه مجلس خبرگان در تهران حضور داشت، در این آیین پخش شد. 

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی نیز در این پیام تصویری توجه بیش از پیش مسوولان و تحقق وعده «مراغه شهر موزه‌ها» را خواستار شد.

همچنین در این آیین کتاب آثار فرهنگی هنری موزه ایلخانی نوشته «ناصر دبیر» رونمایی و بنیاد مراغه‌شناسی نیز در دانشگاه مراغه و به ریاست رییس این مرکز آموزش عالی آغاز به کار کرد.

در حاشیه این آیین نیز «بهروز مظاهری» از نقاشان برجسته منطقه یک اثر هنری به سبک سیاه قلم از خواجه نصیرالدین طوسی را به مناسبت روز بزرگداشت این دانشمند خلق کرد. 

برچسب‌ها مراغه میراث فرهنگی رصدخانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراغه میراث فرهنگی رصدخانه مراغه میراث فرهنگی رصدخانه اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در حال تدوین است.

صمد نژادابراهیمی ۸ اردیبهشت در نشست موزه‌های دانشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی به هم‌اندیشی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و کمیته ملی موزه‌ها تاکید کرد و گفت: هماهنگی کامل این سه رکن جهت ارتقای جایگاه، کیفیت و انسجام حرفه‌ای، فنی و تخصصی بسیار مهم است.

وی با اشاره به بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، افزود: انتظار می‌رود نظرات تکمیلی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام تا آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس اسناد بالادستی و طبق مقررات موزه‌ای کشور و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهایی شود.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تاسیس موزه تاریخ علوم این دانشگاه در سال‌های اخیر، گفت: این موزه با ابتکار و خلاقیت خود توانسته است در دوره‌های مختلف در ردیف موزه‌های برتر کشور قرار گرفته و جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن خود کند.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها برای اولین بار در کشور در دانشگاه محقق اردبیلی از اقدامات خوب این موزه است، ادامه داد: نگاه علمی به موزه و موزه‌داری و توجه به این امور و نشان‌دادن سیر تحول علوم به دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌های علمی و دانشگاهی بسیار مهم است.

میرسید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) گفت: با توجه به شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۴ مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه‌ها و نقش ویژه‌ای که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و موزه‌های آنها در تحقق این امر دارند، باید برنامه‌ها و اهداف ویژه‌ای در همه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیش بینی و اجرا شود و نقش آموزشی و پژوهشی آنها پررنگ نشان داده شود.

وی افزود: لازم است شرایط و وضع موجود موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بررسی شده و برای رفع و کاهش مسائل و چالش‌های موجود با هماهنگی کامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تلاش شود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به بیانیه پایانی اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در این دانشگاه، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بطور مشترک خواستار توجه ویژه در امر آموزش، ترویج و پژوهش در موزه‌ها و حفظ  میراث فرهنگی، علمی و طبیعی به عنوان بقای هویت ایرانی اسلامی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی و مرجعیت علمی با تمام قوا، ارکان و شئونات کشور و جامعه می‌باشند.

وی با اشاره به اهتمام معاونت پژوهشی و بالاخص دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی موزه‌های دانشگاهی و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور و تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه مربوطه، افزود: تدوین این آئین‌نامه امری لازم و ضروری جهت حفظ هویت علمی و پژوهشی کشور و ترویج آن می‌باشد.

رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: انتظار می‌رود به جهت معرفی کلیه موزه‌ها اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی در سطح کشور، تمامی موزه‌های کشور در آئین موزه برتر کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) شرکت نموده و تجربیات ارزنده خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی دایر و این کنفرانس با حمایت وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) و کمیسیون ملی یونسکو تداوم یافته و بطور سالانه و یا دوسالانه برگزار خواهد شد، ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به شعار جهانی موزه‌ها در سالجاری مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه، کلیه موزه‌های کشور بخصوص موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علوم و فناوری با اجرای برنامه‌های متنوع برای تحقق این شعار اهتمام ورزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور