Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-09@09:00:05 GMT

مافیا در بازار آزاد کاغذ جولان می‌دهند

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۴۹۰۲

مافیا در بازار آزاد کاغذ جولان می‌دهند

حسین عابدینی، مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت کاغذ گفت: قیمت کاغذ در یک ماه و نیم گذشته ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. در همان زمان درباره اتمام عرضه کاغذ دولتی میان ناشران صحبت‌هایی شد؛ به دنیال آن شاهد افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اعلام این خبر کاغذ فروشان که خود را تنها فروشنده در بازار کاغذ می‌دیدند، قیمت کاغذ‌های ذخیره شده در انبارهایشان را افزایش دادند.

بیشتربخوانید

سختی کار ناشران در شرایط کرونایی/ بازار نشری که چندان فعال نیست

وی افزود: یک ماه و نیم پیش قیمت کاغذ از بندی ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان به بندی ۶۰۰ هزار تومان رسید. هنوز تفاوت قیمت قبلی کاغذ و قیمت افزایش یافته آن کامل از بین نرفته است، اما شاهد کاهش اندک قیمت کاغذ در بازار آزاد هستیم؛ چراکه دولت مشکلی برای تهیه کاغذ ندارد و کاغذ دولتی را در اختیار ناشران قرارمی دهد.

مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: نوسانات قیمت کاغذ و اتفاقات حوزه نشر به ضرر ناشران تمام می‌شود. هیج کس حتی درباره دلیل افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد نمی‌پرسد؛ درحالی که پول جابه جا شده به دنبال افزایش قیمت کاغذ و ضرر ناشی از آن که به صنعت نشر وارد می شود، برای کسی اهمیت ندارد. در این میان فقط عده‌ای شبه میلیاردر می‌شوند و یکباره تغییری در قیمت کاغذ به وجود می‌آورند.

عابدینی بیان کرد: تاثیر قیمت کاغذ بر هزینه‌های انتشار کتاب  زیاد است. بقیه موارد مورد نیاز برای انتشار کتاب دخالت زیادی در این زمینه ندارد. کاغذ و زینک مواد اصلی مورد نیاز برای انتشار کتاب هستند. افزایش قیمت این موارد باعث می‌شود میزان تولید کتاب ناشران کاهش پیداکند. از سوی دیگر در شرایط کنونی اغلب چاپخانه‌ها تعطیل شدند. اگر هم چاپخانه‌ای در کشور فعالیت کند قدرت انتشار کتاب را ندارد.

وی اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌ها به دلیل روند افزایش قیمت در بازار نشر منتشر نمی‌شود؛ چراکه فقط ضرر برای ناشر به دنبال دارد. بالاخره ناشران در زمینه انتشار کتاب سرمایه گذاری می‌کنند. وقتی نتوانند کتاب را بفروشند متضرر می شوند. قیمت کتاب هم صد در صد افزایش می‌یابد.

مدیر مسدول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها منتظر هستند چگونگی اعطای کاغذ به ناشر را ارزیابی کنند. آن هم در شرایطی که شرکت تعاونی آشنا کاغذ را پس از شمارش کتاب‌های منتشرشده در اختیار ناشر قرار می‌دهد در این میان ممکن است رانت کوچکی ایجاد شود؛ اما به قیمت کاغذ در بازار آزاد توجهی نمی‌کنند.کسی دلیل افزایش قیمت کاغذ را در یک ماهه گذشته در شورآباد بررسی نمی کند. به ویژه در شرایطی که در آن زمان کاغذی به کشور وارد نشده بود به شکل‌های گوناگونی در این زمینه سوء استفاده شد.

عابدینی بیان کرد: اگر وارد کننده‌ای کاغذ را بندی ۷۰۰ هزار تومان در بازار آزاد کاغذ بفروشد و یک ماه پس از آن کاغذ را با بندی ۶۸۰ هزار تومان در بازار آزاد عرضه کند مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. باید از این مسئله جلوگیری کرد؛ نه اینکه از وزارت ارشادی بازخواست کنند که تمام روند اعطای کاغذ آن مشخص است. الان کاغذ گلاسه در بازار آزاد به کیلویی ۲۸ هزار تومان رسیده است. کسی توجه نمی‌کند که چرا هنگام تهیه ۵۰۰ بند کاغذ با ۵۰ میلیون اختلاف قیمت مواجه می‌شویم. در بازار آزاد کاغذ مافیا وجود دارد و کسی هم نمی‌تواند در برابرشان بایستد. سازمان بازرسی کشور هم سراغ آن‌ها نمی‌رود. ۱۵ سال است در صنعت نشر با عنوان ناشر فعالیت می‌کنم. در این مدت ندیدم یک نفر از مافیای بازار کاغذ بازخواست شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نشرکتاب نوسانات قیمت قیمت کاغذ در بازار آزاد افزایش قیمت کاغذ انتشار کتاب هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد

تین نیوز

بازار خودرو در اولین روز معاملاتی هفته، افزایش ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت ها را تجربه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، آن طور که گزارش ها نشان می دهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با افزایش بدون تغییر به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان به فروش می رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۲ میلیون تومان کاهش یافته و ۶۵۸ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. اما پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ بدون تغییر، ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۵ میلیون تومانی، به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ اما با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۶۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۹۸۰ میلیون تومان و تارا دنده ای V۱ مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش ها از بازار خودرو نشان می دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، با افزایش ۲۰ میلیون تومانی یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ اما ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ میلیون تومان گران شد و ۶۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی ۴۴۵ میلیون تومان و ساینا S دنده ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی ۴۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی ۸۲۵ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۵۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۸۱۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت مسکن در بازار
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت مسکن در بازار/ موج شدید گرانی مسکن در راه است؟
  • مقدمات ملی شدن صنعت نشر فراهم است
  • اسماعیلی: مقدمات ملی شدن صنعت نشر فراهم است
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های ارز دیجیتال
  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳