Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله‌ای به قلم «رعد جباره»، سردبیر مجله «الکلمه الحره»، نوشت سفر رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از اهمیت زیادی برخوردار است و در آخرین فرصت ایران به طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجام شد. 

در این مطلب آمده است: درباره مسائل پشت پرده سفر مطلع شدیم که تهران در خصوص درز برخی اطلاعات محرمانه درباره فعالیت هسته‌ای ایران از طریق خبرگزاری رویترز پیام اعتراض‌آمیزی به شورای حکام آژانس و رئیس آن ارائه کرد و این خبرگزاری مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی شواهد شک‌برانگیزی درباره ۲ تأسیسات هسته‌ای یافتند که ایجاب می‌کند بازرسی بیشتری در آن‌ها انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس قوانین این سازمان، همه اطلاعات درباره عملیات بازرسی آژانس باید محرمانه باقی بماند و به هیچ وجه نباید به رسانه‌ای درز کند.

اطلاعات ما نشان می‌دهد کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در این سازمان، پانزدهم فوریه ۲۰۲۱ با ارائه نامه اعتراض‌آمیز در وین، ابعاد حقوقی و اعتراض‌های سیاسی را درباره عمل بازرسان آژانس در ایران مطرح کرد.

پس از آن، رافائل گروسی، مدیر کل این سازمان، سفر فوری به ایران برای گفتگو با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، انجام داد تا از این بحران بکاهد.

بدون تردید، نتایج بازرسی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه کشور‌های جهان محرمانه باقی می‌ماند و اجازه انتشار هیچ اطلاعاتی در این باره از طریق رسانه‌ها وجود ندارد. از این رو، باید در سازوکار‌ها و قوانین مربوط به عمل سازمان و بازرسان آن بازنگری کرد تا بار دیگر چنین نقض قانونی تکرار نشود و آژانس به شکل حرفه‌ای بی‌طرف باقی بماند.

بیشتر بخوانید

توسعه سایت هسته‌ای دیمونای رژیم صهیونیستی در صحرای النقب

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: بر این باورم که سفر سریع گروسی به تهران و گفتگو با مسئولان آن با هدف یافتن راه حل‌های میانه و جلوگیری از قطع سفر‌های بازرسان انجام شد تا ایران به دور از نظارت در چارچوب برجام و پروتکل الحاقی، در همه فعالیت‌های هسته‌ای خود آزاد نباشد.

در اینجا دو نکته وجود دارد: نخست، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی باید از سیاسی کردن فعالیت‌های خود دست بردارد، به مسائل فنی اکتفا کند و بین کشور‌های جهان تمایزی قائل نشود. اگر انرژی هسته‌ای حق همگان است و به غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب اهداف مسالمت‌آمیز با وجود بازرسان، اجازه داده می‌شود، چرا آژانس به وظیفه خود در فلسطین اشغالی عمل نمی‌کند؟

چرا از رآکتور دیمونا بازدید نمی‌کند که تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده توسعه تأسیسات این رآکتور و ایجاد تأسیسات جدید و فعالیت در منطقه حفرشده‌ای با طول ۱۴۰ متر و عرض ۵۰ متر است و از سال ۲۰۱۸ مسائل این تأسیسات با ابهام مواجه است.

دوم اینکه برخی گزارش‌های موثق «هیئت بین‌المللی نظارت بر مواد شکافت‌پذیر» با حضور کارشناسان ۱۷ کشور نشان می‌دهد تصاویری که آن‌ها در اختیار دارند، از فعالیت‌های غیرعادی و احداث تأسیسات جدید اطراف رآکتور دیمونا پرده برمی دارد؛ اما سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هیچ مطالبه‌ای برای بازرسی این تأسیسات نداشته است. آن هم در حالی که گزارش‌های سازمان اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد تل‌آویو بیش از ۹۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی برنامه هسته ای ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی بین المللی انرژی اتمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۷۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت

به گزارش خبرآنلاین ، دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند.

نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمدهای نفتی.

نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران 3 عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبرهای جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های 61 و 62هزار تومانی رسید. روند کاهشی بازار ارز تشدید شد.

دلار در بازار روز گذشته از کانال 63 خارج شد و سطوح قیمتی کانال 62 را نیز پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران ارزی روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند.

در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید. به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روزهای ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف 50 هزار تومانی به ثبات نسبی رسید.

علل آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی باز می‌گردد. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و قیمت‌ها را افزایش داد. اما تحلیلگران فشار کاهشی روزهای اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثرگذاری برطرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمدهای نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند. بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با افت هزار و 450 تومانی خود در رقم 62 هزار تومان به فروش رسید. البته گفتنی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی عصر دیروز وارد کانال 61 هزار تومانی شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب هزار و 500 و هزار و 620 تومان کاهش یافتند. 23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900409

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟