Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسن قوسیان مقدم روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاص با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اعلام این مطلب افزود: بحران های طبیعی و انسان ساخت به همراه خود آسیب و مرگ، آوارگی، تخریب ساختمان و زمین، اختلال در حمل و نقل، توقف کسب و کار و تحمیل فشار بیشتر بر امکانات و تاسیسات موجود را به همراه می آورند که برای ارتقاء تاب آوری شناخت، مدیریت و کاهش خطرات ناشی از حوادث و بحران ها ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در علم مدیریت بحران تعریف «تاب آوری» توانایی آمادگی در برابر رویدادهای ناگوار، برنامه ریزی برای آمادگی و پاسخ در برابر آنها، فراهم آوردن قابلیت تحمل این رویدادها و از سرگذراندن آنها و انطباق موفقیت آمیز با آنها است.

وی ادامه داد: هنگامی که حوادث و بلایای طبیعی رخ می دهد بیشتر مردمی که متاثر از حادثه هستند تحت تاثیر تالمات شدید روحی قرار می گیرند و بعضی از افراد ممکن است از روستاها، شهرها و استان های مجاور به منطقه حادثه دیده عزیمت کرده و مخل نظم و  امنیت باشند و با توجه به شرایط خاص مناطق حادثه دیده ممکن است رفتارهایی ناخواسته از آنها بروز کند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بعد از حوادث و بحران ها امنیت مالی و جانی زیر بنای ثبات هیجانی است، گفت: بعد از یک بلا مثل زلزله یا هر شرایط فشار زای دیگر، قرار گرفتن در یک حالت ثبات روانی مشکل است، مگر آنکه نیازهای اساسی آنها تامین شده باشد، نخست، حادثه دیدگان را باید در زمینه غذا، آب، پوشاک و سرپناه مطمئن کرده و به آنها اطمینان داد. دوم، نیاز حادثه دیدگان را به امنیت جانی و ایمنی تامین کرد.

قوسیان مقدم توضیح داد: در مورد هر مورد هر نوع بلایی، این موضوع نه تنها شامل آسودگی از ترس در زندگی شخصی به خاطر خود بلا است، بلکه مشمول امنیت داشتن از نظر سرقت، ترس از چپاول و غارتگری و ترس از اینکه مباد بلا به فقدان دایمی خانه و کاشانه و زمین افراد بیانجامد هم می شود.

وی اضافه کرد: سوم، امنیت و یکپارچگی(ادغام) خانواده ها را باید تضمین کرد و چهارم، نیازهای دراز مدت افراد به شغل ثابت، مسکن مناسب و عملکرد اجتماعی را باید تامین کرد که این «سلسله مراتب نیازی» چندین الزام به همراه دارند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: در مراحل اولیه پاسخ به بلا، بهداشت روانی امدادگران و نیروهای عملیات امداد و نجات از بالاترین اولیوت برخوردار است، آسایش روانی و سلامتی آنها، برای آن که بتوانند به فعالیت های امداد و نجات خود ادامه بدهند ضروری است، فعالیتی که به نوبه خود شالوده و پایه اطمینان بخشی برای آن است که نیازهای اساسی حادثه دیدگان مستقیم بلا، تامین می شوند.

وی افزود: یک نیاز ثانوی آن است که بهداشت روانی قربانیان به حد کافی و شایسته ای تامین شود تا آنها قادر باشند با اطمینان خاطر به نیروهای امدادی کمک کنند. بعد از اینکه مراحل اولیه «نجات» تمام شد به موازات ادامه یافتن کارهای امدادی، پاسخ دادن به دیگر نیازهای بهداشت روانی حادثه دیدگان اهمیت می یابد، ولی تداوم پاسخ دهی به نیازهای بهداشت روانی امدادگران دارای بالاترین حد اهمیت است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اظهار داشت: در همه مراحل پاسخ دهی به بلا، بازسازی سریع اجتماعی و فیزیکی (مثل مسکن سازی یا در اختیار گذاری مسکن، ایجاد شغل، متحد کردن دوباره خانواده ها با هم و بازسازی اجتماعی) برای ایجاد تعادل عاطفی و ابقای بهداشت روانی حادثه دیدگان از بلا ضروری و حائز اهمیت است و هیچ گونه تمایز و جداسازی قطعی و مشخصی بین نیازهای فیزیکی و مادی از یک سو و نیازهای روان شناختی از سوی دیگر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در هر مرحله ای از مراحل پاسخ به بلا، کوتاهی در تامین نیازهای جانی،  مالی، روانی و اجتماعی، تهدید مستقیمی برای بهداشت روانی است.

قوسیان مقدم با قدردانی از حضور دائم و حالت تحرک پرسنل نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین در برقراری نظم و امنیت و مشارکت در عملیات امدادرسانی در مناطق زلزله زده سی سخت در کنار نیروهای امدادی این جمعیت اظهار داشت: معتقد هستیم که در عملیات امدادرسانی اگر هر کدام از حوزه ها و دستگاه های مسئول، وظایف مربوط به خود را به درستی انجام دهند، کار  امدادرسانی ها با سهولت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد و هلال احمر در این مسیر همراه همیشگی مردم حادثه دیده و آسیب دیده از حوادث و بحران ها است.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه روز روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق هشت کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

در پی وقوع این زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد دبیرکل جمعیت هلال احمر زلزله در سی سخت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد دبیرکل جمعیت هلال احمر زلزله در سی سخت کهگیلویه و بویراحمد دبیرکل جمعیت هلال احمر زلزله در سی سخت اخبار کنکور کهگیلویه و بویراحمد حوادث و بحران ها جمعیت هلال احمر حادثه دیدگان بهداشت روانی سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست

ایالات متحده آمریکا پنج واحد از ارتش رژیم صهیونیستی را به علت حوادث قبل از جنگ غزه، ناقض حقوق بشر دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از تایمز اسرائیل، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پنج واحد از ارتش اسرائیل را مسئول «نقض فاحش حقوق بشر» در حوادث بیرون از غزه می‌داند.

حوادثی که وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره دارد مربوط به کرانه باختری و قبل از تحمیل جنگ رژیم صهیونیستی در غزه می‌باشد.

ودانت پاتل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که چهار واحد از آنها تخلفات را جبران کردند درحالیکه اسرائیل در رابطه با واحد پنجم اطلاعات اضافی ارائه کرده و گفتگوها در اینباره ادامه دارد.

این اظهار نظر درحالی است که آمریکا تصمیم به خودداری از تحریم واحد پنجم به نام نتسح یهودا گرفته است. 

واکنش مضحک ارتش اسرائیل به احتمال تحریم از جانب آمریکا

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۲ درصدی تعداد حوادث ناشی از کار در زنجان
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • برگزاری مانور تیم سحر هلال احمر در قزوین
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته