Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:02:04 GMT

تحقق مدیریت سبز شهری با جدیت در البرز پیگیری می شود

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۱۹۱۸۳

تحقق مدیریت سبز شهری با جدیت در البرز پیگیری می شود

فردین حکیمی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از یک مجتمع مسکونی سازگار با محیط زیست در فردیس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح مدیریت سبز از ۲ سال پیش در استان البرز اجرایی شده و اکنون درصدد توسعه آن در مناطق مختلف استان هستیم.

وی ادامه داد: مدیریت سبز یعنی آن دسته اقداماتی که برای  توسعه و حفظ محیط زیست  نظیر صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش میزان مصرف مواد اولیه، مدیریت پسماند، انرژی و سوخت و اگر بخواهیم به صورت جزیی تر وارد این طرح شویم بحث معاینه فنی موتورخانه ها  و کاهش زباله را هم شامل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: مدیریت پسماند و بازیافت زباله ها و در نهایت شاخص های متعدد در تکمیل حلقه مدیریت شهری سبز قرار دارد که طبق برنامه ششم توسعه ، سازمان حفاظت محیط زیست باید به عنوان دستگاه ناظر عملکرد دستگاه های اجرایی را در طول سال مورد رصد قرار داده و امتیاز ارائه کند.

حکیمی افزود: اکنون آلودگی زیست محیطی ناشی از  مصرف بالای سوخت و انرژی در کلانشهرها مشکلات فراوانی ایجاد کرده  و هرچه سوخت بیشتری مصرف شود به طور قطع نتیجه آن افزایش آلودگی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز بیان داشت: در ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه نیز بر اجرای مدیریت سبز شهری تاکید شده است و همه ما باید به سمت  این نوع مدیریت حرکت کنیم تا شاخص های متناسب با مدیریت سبز محقق شود.

وی گفت: موضوع مهمتر بحث ساختمان سبز در شهرها است که باید تمام شاخص های  زیست محیطی که در کاهش مصرف سوخت و انرژی می تواند تاثیرگذار باشد و به محیط زیست کمک کند در این نوع سازه ها رعایت شود.

حکیمی ادامه داد:  ساختمانی که از سیستم  فاضلاب مناسب و از انرژی های پاک مانند خورشیدی بهره مند شود ضمن آنکه  ۱۹ مقررات ملی ساختمان مانند نصب پنجره های دوجداره،  ایزولاسیون  و سایر موارد در آن رعایت شده باشد ، مصداق ساختمان سبز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت : طرح مدیریت سبز در یکی از مجتمع های مسکونی شهرستان فردیس  اجرایی شده که در حال تکمیل است.

وی  تاکید کرد: هرگونه اقدامی که به کاهش مصرف سوخت منجر شود، به اعتقاد ما هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است و نتایج آن به نفع پروژه ساختمانی می باشد.

حکیمی گفت: وقتی ساختمان ها  از انرژی خورشیدی استفاده می کنند هزینه برق نخواهند داشت، مدیریت فاضلاب و تصفیه و بازچرخانی آن موجب کاهش مصرف آب می شود و همه این اقدامات در راستای حفظ محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز بیان داشت : تمام دستگاه های اجرایی و انبوه سازان باید به سمت اجرای مدیریت سبز شهری گام بردارند تا شاهد کاهش آلودگی های زیست محیطی و تغییر سیمای شهرها باشیم .

برخی انبوه سازان شهرستان فردیس با استقبال از اجرای طرح مدیریت سبز شهری ، مجتمع های مسکونی را طبق ضوابط مدیریت سبز شهری  و سازگار با محیط زیست در دست ساخت قرار داده اند.

اکنون  تعدادی مجتمع مسکونی طبق ضوابط مدیریت سبز شهری در شهرستان فردیس در حال ساخت بوده که این  مجتمع ها  دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته مانند انرژی خورشیدی، سیستم جمع آوری آب باران، ایجاد دیوار سبز و تصفیه پساب است.

شهرستان فردیس با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کلانشهر کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست البرز فردیس پروژه ساختمانی منطقه سبز آلودگی هوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست البرز فردیس سازمان حفاظت محیط زیست البرز فردیس پروژه ساختمانی منطقه سبز آلودگی هوا اخبار کنکور مدیرکل حفاظت محیط زیست حفاظت محیط زیست البرز مدیریت سبز شهری شهرستان فردیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امیر عبدوس درباره راهکارهای کاهش اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و تحویل آن به به مراکز مجازی است که در ماه‌های اخیر از طریق برنامه های کاربردی اقدام به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می‌کنند چراکه این کار به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به تفکیک آن‌ها در مقصد دارد.

وی یکی از راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به همراه داشتن کیسه‌های چند بار مصرف یا پارچه‌ای برای خرید ذکر کرد و گفت: اگر هنگام خرید ناگزیر به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بودیم، تلاش کنیم از کیسه‌های کمتری استفاده کنیم.

عبدوس درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توضیح داد: این سازمان در نخستین گام با همکاری وزارت صمت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بر اساس آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تلاش کرده است طی هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت‌) کیسه‌های پلاستیکی به‌طور رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع نشود تا مردم به استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف و پارچه‌ای برای خرید ترغیب شوند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مبلغی را برای ارایه کیسه‌های پلاستیکی به مشتریان دریافت نمی‌کردند، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: هزینه صرف شده برای ارایه این کیسه‌ها در حاشیه سود فروشگاه‌ها لحاظ می‌شد بنابراین قرار است طی هفته زمین پاک این مبلغ در فاکتور خرید لحاظ شود تا کسانی که از کیسه برای حمل خریدهای خود استفاده می‌کنند از مبلغ پرداخت شده برای آن اطلاع یابند این در حالیست که علت تمایل مردم برای خرید از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیفیت بالای کیسه‌های پلاستیکی آن‌هاست.

وی اضافه کرد: در این شرایط تلاش می‌شود با اجرای طرح آزمایشی ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست کاهش یابد.

عبدوس درباره علت استفاده کم از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی در زمینه این طرح و پیامدهای مصرف کیسه‌های پلاستیکی برای محیط زیست اظهارکرد: شهرداری تهران در یک حرکت سراسری از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی درباره برنامه کاربردی نوماند - که به منظور جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده است- استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از این نرم‌افزار کاربردی مردم پسماند خود را به پیمانکاران دارای مجوز تحویل می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود سازمان محیط زیست برای طرح ممنوعیت یک هفته‌ای عرضه کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر رسانه‌های تصویری و مکتوب از ظرفیت بیلبوردهای شهری هم استفاده می‌کرد، اذعان کرد: این نظر، درست است البته اقدامات ما در این زمینه تازه شروع شده است و به‌طور قطع در مراحل بعد از ظرفیت بیلبوردهای شهری بیشتر بهره خواهیم برد.

عبدوس در پایان تاکید کرد: برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در هماهنگی کامل با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند این شهرداری هستیم، با این حال برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از همه رسانه‌ها استمداد می‌طلبیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • هشدار نسبت به برخورد قضایی با تخلفات شهری
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای