Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماموستا رمضانی، گفت: مقبره مبارک امامزاده عبیدالله (ع) قبله آمال، آرزوها و زیارتگاه مسلمانان عاشق از سراسر ایران و مخصوصا سنندج ، کرمانشاه و سایر مناطق کردنشین غرب ایران است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، امامزاده سیدعبید الله (علیه السلام)  فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) تاریخ ولادت ۱۷۲/۰۱/۰۱ و تاریخ ‏وفات ۲۰۰/۰۱/۰۱  ودر دوره حکومتی صفویه (از سال ۹۰۷ ه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ق تا۱۱۴۷ ه.ق) بوده است که به مرگ طبیعی دار ‏فانی را وداع گفته اند.

 

وجه تسمیه هجیج شاید به معنای این که مردم آن زیاد به حج می رفته اند و یا این که خود سید عبید الله زیاد به حج رفته است و معروف است که وی با امکانات آن زمان ۱۸ ‏مرتبه به حج رفته و خانه خدا را زیارت کرده است و از این رو برخی هجیج را با ح حطی نوشته اند و هجیج با ه همدان نیز به معنای منطقه جنگلی و مشجر ‏آمده است .‏

 

پیشنمازان روستای هجیج درباره نام و نسب امامزاده کوسه به نقل از کتاب بحر الانساب چنین می گویند: «نامش عبید الله ‏است. فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) می باشد که پس از ‏شهادت پدر بزرگوارش در زمان هارون الرشید (۱۹۳-۱۷۰) هجری قمری با یکی از برادرانش به نام حضرت سید اسماعیل ‏محدث از ۵ سالگی به این منطقه پناه آورده که بعدها برادرش به اسپریس رفته که اینک یکی از روستا های اطراف ‏پاوه است و در آنجا مدفون است و خودش در همین روستای هجیج ماندگار شد و اندک اندک یارانی به دور او جمع شدند ‏

امامزاده را می گویند کوسه بود و از پریشانی اوضاعش میل تأهل نداشت. ‏

 

مردم منطقه به امامزاده سلطان عبید الله و سید عبید الله نیز می گویند و کشف و کرامات و خوارق عاداتی برای او نقل می کنند‏‏. ‏

ماموستا ملا هادی رمضانی رئیس اوقاف و امورخیریه پاوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبیستان در کرمانشاه گفت: این امامزاده در روستای هجیج ‏ و در  ۳۴ کیلو متری شمال غربی شهر پاوه و ۱۳۶ کیلو متری مرکز استان کرمانشاه  در دامان ‏کوه های هفت کشان و در جنوب غربی کردستان ایران در روستای هجیج که منطقه ای صعب العبور و در کنار رودخانه سیروان و ‏بر فراز کوه هایی که سد بزرگ داریان را احاطه کرده است، واقع شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر بقعه ی این امامزاده به صورت چهار طاقی آجری با گنبدی فیروزه ای توسط اداره ی اوقاف تجدید بنا شده و ‏در گذشته بقعه دارای بنای سنگی بود.‏

رئیس اوقاف و امورخیریه پاوه افزود: دو سنگ مرمرین که بر آن قبر آخوند ملا محمد مدرس و شیخ عبد الغفار است در این امامزاده وجود دارد و دارای کتبیه هایی است. ‏در حیات امام زاده نیز گورستان کوچکی است که در آن، چند قبر کهنه و یک قوچ سنگی سالم دیده می شود.

 

‏ ‏وی تصریح کرد: کوسه هجیج یکی از امامزادگانی است که مورد توجه اهل تسنن و تشیع است و با توجه به قرارگیری مقبره وی در منطقه گردشگرپذیر، بیش از دیگر امامزادگان شناخته شده است و درایام مختلف سال تعداد زیادی از مشتاقان این امامزاده از شهرها و روستاهای هورامان به شوق زیارت کوسه هجیج طی طریق کرده و به این زیارت گاه مشرف می شوند.

ماموستا رمضانی در پایان گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا محدودیت های خاصی برای زیارت اعمال شده  وتمامی پروتکل های بهداشتی رعایت شده است.
 

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: اهل تسنن و شیعه نوادگان امام موسی کاظم ع پاوه زیارتگاه عاشقان روستای هجیج عبید الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۱۹۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۵۰ درصد از نقشه برداری امامزاده ابراهیم(ع) شفت تا فردا

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی عصر یک شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران در روستای حادثه دیده امامزاده ابراهیم شفت اظهار کرد: ساماندهی ابعاد مختلف منطقه حادثه دیده شفت در دستور قرار گرفت.

نقدی با اشاره به تکرار حادثه دردناک در دهکده چوبی شفت بیان کرد: وقتی یک اتفاق چند بار در این منطقه افتاده باید با اتخاذ تدبیرات لازم جلوی این اتفاقات تلخ را گرفت.

وی با تاکید بر لزوم توجه به رعایت ایمنی در ساخت و سازها افزود: ساخت و سازها در امامزاده ابراهیم شفت باید بر اساس ساز و کارهای علمی و فنی انجام شود.

فرماندار شفت با اشاره به اقدامات بیمه‌ای برای خسارت دیدگان روستای امام زاده ابراهیم بیان کرد: بخشی از خسارات آتش سوزی در امامزاده ابراهیم شفت به صورت بیمه جبران می‌شود.

نقدی از انجام ۵۰ درصد نقشه برداری روستای امامزاده ابراهیم شفت تا فردا خبر داد و اضافه کرد: نقشه برداری گام نخست و بسیار مهم بعد از آواربرداری منطقه دچار حریق شده امام زاده ابراهیم شفت است.

به گفته وی تأمین و تجهیز خودروی آتش نشانی برای روستای امام زاده ابراهیم شفت از مطالبات مهم است.

کد خبر 6097515

دیگر خبرها

  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • انجام ۵۰ درصد از نقشه برداری امامزاده ابراهیم(ع) شفت تا فردا
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • برخورد دستگاه قضا با ترک فعل انجام شده در حادثه امامزاده ابراهیم
  • بیست و پنجم شوال، سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد
  • افشای راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت
  • حادثه آتش‌سوزی امامزاده‌ابراهیم شفت؛ علت و نقص‌ها
  • گردنه تته در محور پاوه به مریوان مسدود است