Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:33:04 GMT

پربازدیدترین اخبار سیاسی ششم اسفند ایسنا

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۲۴۵۵۷

پربازدیدترین اخبار سیاسی ششم اسفند ایسنا

انتقاد روحانی از مخدوش کردن توافق دولت و آژانس انرژی اتمی/ احتمال گفت وگوی آمریکا با کره جنوبی درباره پول‌های بلوکه شده ایران/ واکنش نماینده روسیه در وین به لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران/اعلام نظر مجمع درباره پالرمو و سی اف تی،‌ پایان اسفند ماه و... در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخدوش کردن توافق دولت و آژانس انرژی اتمی،‌ بازی در زمین دشمن است

به گزارش ایسنا، انتقاد رییس جمهور از مخدوش کردن توافق دولت و آژانس انرژی اتمی در صدر اخبار پربازدید بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان این‌که دولت در اجرای قانون اخیر هسته‌ای مجلس شورای اسلامی کار بسیار بزرگی انجام داد، اظهار کرد: ما هم صد در صد قانون را اجرا کردیم و هم هنرمندانه و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران نمی‌خواهد همکاری نکند. اگر کسی بخواهد این توافق بین دولت ایران و آژانس را مخدوش کند در زمین دشمن بازی کرده و اینجا معلوم است اهداف دیگران اجرا و عمل می‌شود.

احتمالا با کره جنوبی درباره پول‌های بلوکه شده ایران گفت‌وگو خواهیم کرد

دومین خبر پرمخاطب،‌ احتمال گفت وگوی آمریکا با کره جنوبی درباره پول‌های بلوکه شده ایران بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مواضع دولت این کشور را درباره آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد.

ند پرایس گفته است که کشورش احتمالا با کره جنوبی درباره آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره گفت و گو خواهد کرد اما هنوز هیچ پولی انتقال داده نشده است. 

واکنش نماینده روسیه در وین به لغو اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران

واکنش نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین به لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران هم از اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

میخائیل اولیانوف در پی اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صفحه توییترش نوشت: ایران پیرو قانون ملی اش، اجرای پروتکل الحاقی را امروز لغو کرد. امیدواریم که این تعلیق طولانی مدت نباشد و به کارگیری مشروط این ابزار راستی آزمایی دوباره در زمینه تلاش های سیاسی برای احیای اجرای کامل برجام (توافق هسته ای) از سر گرفته شود. 

عملکرد مجلس برای ما عجیب بود

خبر بعدی،‌ ابراز تعجب رئیس دفتر رئیس جمهور درباره عملکرد مجلس درباره توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

محمود واعظی گفت: انتظار ما این بود که اگر قصد تعامل دارند، قبل از توهین به دولت در مجلس باید این کار را می‌کردند و جلسه می‌گذاشتند. عملکرد مجلس در روز دوشنبه برای ما عجیب بود؛ آنچه که ما انجام دادیم، طبق قانون بوده است و برای ما مهم بود که به کشورهای خارجی بگوییم که دولت جمهوری اسلامی قانون های داخلی را اجرا می‌کند و به تبع آن قوانین خارجی را نیز اجرا خواهد کرد.

اقدام هوشمندانه ایران در مقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و غرب

همچنین عماد آبشناس،‌ کارشناس مسائل بین الملل بیانیه منتشر شده توسط سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اقدامی هوشمندانه از سوی ایران عنوان و تاکید کرد:‌ ایران اقدام هوشمندانه ای را در مقابل آژانس بین المللی انرژی اتمی و غرب انجام داد، هر اتفاقی رخ دهد امکان ندارد آمریکا تحریم‌ها را لغو کند زیرا از آن به عنوان ابزار فشار به ایران استفاده می‌کند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

اصلاح آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران

به "قانون هسته‌ای" مجلس نیاز داشتیم/ بیانیه صالحی و گروسی در چارچوب قانون مجلس است

مالک شریعتی: پیگیری قضایی توافق بین ایران و آژانس با هم صدایی دولت و مجلس منافات دارد

قفل تحریم‌ها با اتحاد مردم شکسته می‌شود

آمریکا پس از خروج از برجام در انزوا قرار دارد

نامه ۱۰ سناتور آمریکایی به بایدن در حمایت از بازگشت واشنگتن به برجام

درخواست ۱۵ نماینده جمهوری‌خواه از بایدن برای تجدید نظر در لغو تحریم‌های ایران

نتانیاهو به دنبال تشکیل تیمی برای ممانعت از مذاکره ایران-آمریکا است

***

پایان اسفند نظر مجمع درباره پالرمو و سی اف تی اعلام می شود

برگزاری جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح "پالرمو" و "سی اف تی" هم از پربازدیدها بود.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که ریاست این نشست را بر عهده داشت گفت : پیرو درخواست رییس جمهور از مقام معظم رهبری و موافقت معظم‌له با تمدید زمان بررسی این دو لایحه، در جلسات متعدد کار کارشناسی مستوفایی انجام و پیشنهاد های مختلف، بررسی شده است که گزارش آن را به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری ارائه خواهیم کرد. تلاش می کنیم تا پایان اسفند ماه نظر نهایی مجمع را اعلام کنیم .

تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی علیه ایران باید لغو شوند

تاکید نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بر لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی علیه ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

مجید تخت‌روانچی تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نه تنها مانع از دسترسی به منابع مالی و فناوری‌های لازم شده است بلکه بر استفاده مؤثر از توانایی‌های ملی برای انجام تعهدات آن نیز تأثیر نامطلوبی داشته است و از این رو، این تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی باید لغو شوند.

تجمع نیروهای قرارداد موقت وزارت نفت مقابل مجلس

خبر بعدی، تجمع جمعی از نیروهای قرارداد موقت وزارت نفت مقابل مجلس بود.

نیروهای قرارداد موقت وزارت نفت هم زمان با برگزاری جلسه علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار تبدیل وضعیت و همسان سازی حقوق خود شدند.

پیش‌بینی راهکار جدیدی در ارتباط با نحوه تعدیل اقساط مهریه

مرتضی خمسه،‌ رئیس اداره قوانین و مقررات پژوهشگاه قوه قضاییه از پیش‌بینی راهکار جدیدی در ارتباط با نحوه تعدیل اقساط مهریه خبر داد و گفت: راهکار ارائه شده از سوی پژوهشگاه در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و اکنون نیز مراحل نهایی بررسی را در کارگروه مربوطه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی طی می‌کند.

این خبر هم مورد توجه مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود.

بایدن زمان را از دست بدهد در ایران با نظامیان طرف خواهد بود نه دیپلمات‌ها

تحلیل رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از سیاست های بایدن در قبال ایران، پربازدیدترین خبر بامداد امروز بود.

حشمت‌الله فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: بایدن باید بداند که در این قضیه زمان مهم است و اگر زمان را از دست بدهد ممکن است شرایطی ایجاد شود که دیگر ایشان در تهران دیپلماتی را در برابر خود نبیند و باید با زبان نظامیان صحبت کند مانند اتفاقی که در دوران ترامپ رخ داد. من یک زمانی خطاب به ترامپ گفته بودم که اگر ترامپ برجام را پاره کند باید در تهران با نظامیان صحبت کند و این طور هم شد و بزرگترین تحقیر آمریکا در سالیان اخیر برای دولت واشنگتن در حمله ایران به پایگاه نظامی عین الاسد رخ داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ایران و آمریکا آژانس بین المللی انرژی اتمی پول های بلوکه شده ایران اجرای پروتکل الحاقی کره جنوبی درباره مجلس شورای اسلامی لغو اجرای تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۴۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

آفتاب‌‌نیوز :

 تورم تولیدکننده، شاخصی است که این افزایش هزینه تولید را برای گروه متنوعی از کالا‌ها در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی نشان می‌دهد. براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی در بهمن ماه، ۰.۱ واحد درصد کمتر شده است. البته این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت آن‌ها نیست. بلکه نشان می‌دهد از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شده است. البته نرخ سالانه و نقطه‌ای این شاخص رو به افزایش رفته و از مرز ۴۹ درصدی عبور کرده است.

شواهد نشان می‌دهد که «گوساله نر زیر چهارماه» و «گاو تلیسه غیرباردار» و «گاو نر داشتی» بیشترین مقدار تورم تولیدکننده اسفند ۱۴۰۲ را از آن خود کرده اند. در مقابل «شیر» کمترین افزایش هزینه تولید را در این بازه زمانی متحمل شده است. در ادامه به بررسی تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

سیگنال افزایش قیمت گوشت و مواد لبنی در اسفند ۱۴۰۲

گوشت و لبنیات، یکی از محصولات اساسی تامین کننده پروتئین و مواد مغذی بوده و در سبد مصرفی خانوار نقش اساسی ایفا می‌کند. «گاوداری‌ها» یکی از اصلی‌ترین کانال‌های تامین گوشت و لبنیات مورد استفاده کشور هستند. شواهد نشان می‌دهد که افزایش هزینه تمام شده گاوداری‌های صنعتی می‌تواند منجر به افزایش قیمت بازاری این محصولات شود.

به عبارت دیگر اگر گاوداری‌ها مواد اولیه خود را به قیمت بیشتری تهیه کنند، خریدار نیز محصولات و مواد لبنی را به قیمت بالاتری از بازار تهیه خواهد کرد؛ بنابراین بررسی تورم تولید کننده گاوداری‌های صنعتی کشور دارای اهمیت بوده و سیگنالی در راستای قیمت مصرف کننده مواد لبنی و گوشتی محسوب می‌شود.

آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه گوشت در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است. در مقابل تورم سالانه و نقطه به نقطه این محصولات بیشتر شده و از مرز ۴۹ درصد عبور کرده است. در ادامه به بررسی تورم تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

کاهش تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی

«تورم تولیدکننده»، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد میزان قیمت یک سبد متنوع از یک محصول در یک بازه زمانی مشخص در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چگونه تغییر کرده است. از این شاخص به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد می‌شود. چرا که افزایش هزینه تولید یک محصول می‌تواند منجر به افزایش قیمت عرضه آن به بازار توسط واسطه گران شود.

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲، تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی ۰.۱ واحد درصد کمتر شده و به ۱.۲ واحد درصد رسیده است. باید توجه داشت که این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت محصولات لبنی و گوشتی وابسته به گاوداری‌ها نبوده است. بلکه نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت کمتر شده و هزینه تولید محصولات مذکور در اسفند نسبت به بهمن، ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

محصولات گاوداری‌های صنعتی از ۸ گروه تشکیل شده است. این گروه‌ها شامل؛ «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو نر داشتی» گوساله پرواری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله نر زیر ۴ ماه»، «شیر» و «کود» است.

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه اسفندماه ۱۴۰۲ در «گاو تلیسه غیرباردار» بیشترین میزان خود را به ثبت رسانده است. به بیان دقیق‌تر هزینه تولید گاو تلیسه غیرباردار در اسفندماه ۵.۵ درصد بیشتر از قیمت آن در بهمن ماه بوده است. این رقم در مقایسه با ماه گذشته افزایش ۳.۱ واحد درصدی داشته است.

تولید «شیر» نیز در این ماه کمترین تورم ماهانه پیشران را تجربه کرده و در سطح ۰.۲ درصدی قرار گرفته است. این رقم نسبت به بهمن ماه کاهش ۰.۱ واحد درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش هزینه تولید محصولات گاوی نسبت به اسفند سال قبل

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و در سطح ۴۹.۴ درصدی قرار گرفته است. این نرخ نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲ هزینه تولید گوشت و مواد لبنی، ۴۹.۴ درصد بیشتر از این نرخ در فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ بوده است.

از میان ۸ گروه تشکیل دهنده محصولات گاوداری‌های صنعتی، «گاوتلیسه غیرباردار» و «گوساله نر زیر چهارماه»، تورم نقطه‌ای بالغ بر ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده اند. این دو گروه، نهاده اصلی تولید گوشت گاو محسوب می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، احتمال افزایش قیمت گوشت گاو در ماه‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود.

این نرخ در سایر گروه‌ها کمتر از ۱۰۰ درصد به ثبت رسیده و محصولات «شیری» با ثبت تورم ۲۳.۳ درصدی در اسفند، کمترین مقدار این نرخ را از آن خود کرده است.

تورم سالانه ۶ گروه از محصولات گاوداری‌ها از ۱۰۰ درصد عبور کرد

تورم سالانه تولیدکننده محصولات گاوی نشان می‌دهد، میانگین هزینه تولید ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین مقدار در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ چگونه تغییر کرده است. شواهد حاکی از آن است تورم سالانه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند امسال ۵۱.۵ درصد بوده است.

«گوساله نر زیر ۴ ماه» با ثبت تورم ۱۴۲.۴ درصدی بیشترین مقدار این نرخ را داشته است. «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله پرواری» و «گاو نر داشتی»، ۶ دسته از محصولات تشکیل دهنده گاوداری‌های صنعتی هستند که میانگین تورم سالانه آن‌ها در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین رقم در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۰۰ درصد بوده است.

افزایش هزینه تولید این محصولات، سیگنالی در راستای افزایش هزینه فروش محصولات لبنی و گوشتی مربوط به گاوداری‌های صنعتی به بازار می‌دهد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • دکمه تصویب قانون عفاف و حجاب زیر دست کیست؟!
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد