Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در سخنانی در چهل و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر، گفت: طراحان و مجریان "سیاست فشار حداکثری"، هر چند در نیل به "اهداف حداقلی" خود ناکام ماندند، اما در "نقض حداکثری حقوق ملت ایران" موفق شدند و تأسف‌بارتر آن‌که سازوکارهای حقوق بشری بین‌المللی نیز در "استیفای حداقلی حقوق ملت ایران" ناموفق عمل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان عصر امروز (چهارشنبه) در چهل و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که به دلیل شیوع بیماری همه‌گیرکووید-19 به صورت آنلاین و در قالب ویدئو کنفرانس برگزار شده و از 22 فوریه تا 23 مارس (4 اسفند تا 3 فروردین) ادامه دارد، مواضع کشورمان را در زمینه حقوق بشر تشریح و تبیین کرد.


مشروح کامل این سخنرانی به شرح ذیل است:


باسمه تعالی

خانم رئیس

ابتدا مایلم انتصاب خانم سفیر، "نزهت شمیم" به سِمت ریاست شورای حقوق بشر را تبریک بگویم.


خانم رئیس، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

در آستانه پانزدهمین سال تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تغییر ساختار کمیسیون حقوق بشر به شورای حقوق بشر هستیم. تصمیمی که با هدف ارتقای حقوق بشر و صیانت از کرامت انسان‌ها فارغ از هرگونه نگاه گزینشی، سیاسی و ابزاری به جنسیت، قومیت و مذهب اتخاذ شد. هدفی که اهمیت آن امروز همزمان با شیوع ویروس کرونا بیش از پیش رخ نموده و مشارکت کشورها را می‌طلبد.


امروز در عصری که موسوم به حمایت و ارتقاء حقوق بشر است و در عصری که ویژگی بارز آن تورم هنجاری و نهادی حقوق بشر است، باید در قبال حقوق تضییع شده ملت‌ها پاسخگو بود.


امروز بشریت در قبال قحطی و گرسنگی اجباری کودکان یمنی و نبود امکانات بهداشتی به ویژه برای مقابله با کرونا در این کشور و ظلمی که بر ملت فلسطین به واسطه نقض حق اساسی تعیین سرنوشت و سایر حقوق بنیادی بشری آنها می‌رود شرمسار است و تا زمانی که چشم نهادهای حقوق بشری به اراده رئیس جمهور آمریکا یا فلان گروه مالی وابسته به اسرائیل در تعیین گروه‌های تروریستی است یقینا حقوق بشر ملت‌ها تامین نخواهد شد.


خانم‌ها و آقایان

ملت ایران در سال‌های گذشته بیشترین هزینه را برای دفاع از حقوق خود و حقوق سایر انسان‌ها پرداخته‌اند و در صف اول قربانیان جنایت ترور و تحریم بوده‌اند.


شهادت 17000 انسان بی‌گناه توسط گروه­‌های تروریستی که بعدها با بی­‌کیفری برخی دول غربی از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شده و حتی از فعالیت های آن تقدیر به عمل آمد، ترور بزرگترین مدافع حقوق ملت­‌های منطقه در مقابله با تروریسم یعنی سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط رژیم آمریکا که به گواه گزارش گزارشگر ویژه قتل‌های فراقضایی، خودسرانه نقض مسلم حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشر بوده است و نیز ترور دانشمندان عرصه علم و فناوری صلح‌آمیز هسته­‌ای از جمله شهید محسن فخری زاده توسط رژیم غاصب صهیونیستی، تنها بخشی از هزینه‌های این مردم در راه مبارزه با تروریسم بوده است.

ترور بزرگترین مدافع حقوق ملت­های منطقه در مقابله با تروریسم یعنی سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط رژیم آمریکا که به گواه گزارش گزارشگر ویژه قتل‌های فراقضایی، خودسرانه نقض مسلم حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشر بوده است.

از ملتی سخن می‌گویم که تمامی حقوق مسلم‌اش از جمله حق بر بهداشت، حق بر غذا، حق دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و حق دسترسی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای، با اعمال تحریم های غیر قانونی رژیم آمریکا و اجرای آن از سوی برخی کشورهای غربی مورد نقض فاحش قرار گرفت اما همین کشورهای ناقض حق ملت ایران امروز مدعی دفاع از حقوق مردم شده‌اند:


کشورهایی که از هیچ تلاشی برای ایجاد اختلال در دستیابی ملت ایران به علم و فناوری از جمله فناوری صلح‌­آمیز هسته‌­ای فروگذار نمی­‌کنند، کشورهایی که با وجود سابقه تاریک خود در تجهیز صدام دیکتاتور به سلاح شیمیایی در پی سلب حقوق دفاعی ملت ایران هستند، کشورهایی که حتی از دادن تجهیزات فنی برای تعویض چرخ هواپیما به هواپیمای مسافری ایرانی در فرودگاه خود، امتناع نموده‌­اند، کشورهایی که خون‌های آلوده را به هزاران ایرانی منتقل کرده‌­اند، کشورهایی که مأمن مجرمان اقتصادی و جنایت­کاران تروریستی شده‌­اند، کشورهایی که حتی از فروش پانسمان مپلکس برای درمان کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای خودداری می­‌کنند، چگونه می‌توانند مدعی حقوق مردم ایران باشند و خود را دلسوز حقوق بشر معرفی کنند؟


خانم‌ها و آقایان

امروز مجریان و حامیان تحریم‌های غیرقانونی و جنایتکارانه علیه ملت ایران که حتی مانع دسترسی تجهیزات پزشکی و درمانی حتی در ایام شیوع ویروس کرونا شده‌­­اند، به دروغ خود را نگران وضعیت حقوق بشر نشان می­‌دهند.


کشورهای غربی که پیش‌تر با رای منفی خود به قطعنامه ماموریت گزارشگر ویژه آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، اراده سیاسی و ماهیّت عمل خود در حمایت از جنایت علیه بشریت رژیم آمریکا علیه ملت ایران را نشان داده‌اند، اکنون جمهوری اسلامی را متهم به نقض بشر می­‌کنند.


نیک پیداست که طراحان و مجریان "سیاست فشار حداکثری"، هر چند در نیل به "اهداف حداقلی" خود ناکام ماندند، اما در "نقض حداکثری حقوق ملت ایران" موفق شدند و تأسف­بارتر آن‌که سازوکارهای حقوق بشری بین­المللی نیز در "استیفای حداقلی حقوق ملت ایران" ناموفق عمل کردند.

کشورهای غربی که پیش‌تر با رای منفی خود به قطعنامه ماموریت گزارشگر ویژه آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، اراده سیاسی و ماهیّت عمل خود در حمایت از جنایت علیه بشریت رژیم آمریکا علیه ملت ایران را نشان داده‌اند، اکنون جمهوری اسلامی را متهم به نقض بشر می­‌کنند.

اگرچه وفق منشور ملل متحد تحریم های ضدانسانی رژیم آمریکا خلاف مسلم حقوق بین‌الملل بوده و براساس اسناد متعدد حقوق بشری از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی وسیاسی، نقض بسیاری از حق‌های بشری از جمله حق حیات و حق بر سلامتی است، انواع بازداشت‌های خودسرانه، بدرفتاری و حتی شکنجه‌های فیزیکی و روانی نسبت به شهروندان ایرانی به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر، نقض مضاعف حقوق مردم ایران است که مستمرا در حال انجام است.


خانم‌ها، آقایان

سیاست‌ زدگی و برخورد گزینشی و منفعت طلبانه با انسان و حقوق او به عنوان دو عامل اصلی ناکارآمدی سازوکارهای شورای حقوق بشر در میدان عمل به ظرفیتی در نابودی وجود انسان‌­ها و عدم استیفای حقوق آنها تبدیل شده است. دو عاملی که شورای حقوق بشر را از مسیر اصلی و واقعی خود خارج کرده است.


مشمئز کننده آن‌که کشورهایی که با "رأی سیاسی" جمهوری اسلامی ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، همان کشورهایی هستند که با "اقدامات ضد حقوق بشری" خود از جمله تحریم و ترور، در عمل حقوق ملت ایران را نقض می­‌کنند.


خانم‌ها و آقایان

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری متعامل با سازوکارهای بین‌المللی، ضمن تقدیر از تلاش‌های جامعه جهانی در زدودن نژادپرستی و رفع تبعیض ساختاری و برنامه اقدام اعلامیه دوربان، پایبندی کامل خود به حقوق تک تک انسان­‌ها را نه صرفاً به خاطر تعهدات بین‌المللی بلکه به جهت تعهدات زیربنایی که ریشه در تفکرات اسلامی دارند، مورد تاکید قرار می‌دهد. اسلام به ما دستور داده است ظلم نکنیم، ظلم نپذیریم و به مظلوم کمک کنیم. تکلیف دولت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلومان و مستضعفان در سراسر جهان به عنوان نماد درخشان صیانت و ترویج حقوق تمامی انسان‌­ها فارغ از دین و مذهب و نژاد و جنسیت و ملیت در متن قانون اساسی کشور جلوه‌­گر است. دقیقاً از همین رو است که جمهوری اسلامی ایران مبارزه با نژادپرستی چه در قطع روابط با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و چه، دفاع از ملت فلسطین، مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال آن و کمک بشردوستانه به ملت یمن را وظیفه ذاتی و انسانی خود دانسته و برای آن هزینه زیادی پرداخته است.

جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران حتی در دوره شیوع کرونا، دستاوردهای حقوق بشری خیره‌کننده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و فرهنگی دارد که در سطح منطقه و جهان مورد شناسایی قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران حتی در دوره شیوع کرونا، دستاوردهای حقوق بشری خیره‌کننده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و فرهنگی دارد که در سطح منطقه و جهان مورد شناسایی قرار گرفته است که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


تلاش جمهوری اسلامی ایران برای فراهم سازی حق دسترسی همه شهروندان به حقوق اجتماعی، حقوق فرهنگی، حقوق اقتصادی، عدالت، اطلاعات، آموزش، زندگی شایسته، توسعه اجتماعی و خدمات عمومی علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه 40 ساله؛


احترام، تضمین و اجرای حق تجمعات مسالمت آمیز مندرج در اصل 27 قانون اساسی، بویژه برگزاری هزاران تجمع خودجوش و صلح آمیز که سبب برهم زدن نظم و امنیت شهروندان و جامعه نمی‌شوند؛


تلاش برای احقاق حقوق زنان، کودکان و افراد آسیب پذیر اعم از اصلاحات قانونی، اصلاحات ساختاری، اجرایی و آموزشی در دستگاه­‌های دولتی؛


تلاش برای توسعه مناطق کم برخوردار علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه از ابتدای انقلاب؛


حمایت‌های ویژه و اقدامات مسئولانه در ارتباط با جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با وجود تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی از جمله آزادی مشروط 120000 زندانی در شرایط شیوع ویروس کرونا؛


ایجاد ساختارهای متعدد قضائی و شبه قضائی که وظیفه نظارت بر بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها وبررسی شکایات را دارند؛


ایجاد ساختارهای متعدد قضائی و غیر قضائی برای پذیرش شکایات از کارکنان قضائی و اداری دستگاه قضائی برای رسیدگی به تخلفات آنها؛


تلاش دستگاه قضائی برای مبارزه با مفسدان و مجرمان یقه سفید؛


و سایر اقدامات عملی و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در حمایت و ارتقای حقوق بشر از جمله تصویب صدها قانون، دستورالعمل، آئین‌نامه حقوق‌ بشری مانند قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و دستورالعمل «حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضائیه» (ژوئیه 2019)، منشور حقوق شهروندی دولت، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و...؛


در پایان ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران به نقش آفرینی مؤثر در سازوکارهای حقوق بشری، تاکید می‌نماید حمایت و ارتقای عملی حقوق بشر درگرو اجرای عدالت در مورد مرتکبان و معاونین جنایات ترور و تحریم است. از این رو، از شورای حقوق بشر انتظار می‌رود تا در عصری که موسوم به حسابرسی و مسئولیت پذیری است، فارغ از هرگونه رویکرد سیاست‌زده، به حقیقت یابی جنایات ترور و تحریم پرداخته و مسیر به عدالت سپردن جنایتکاران و مبارزه با بی‌کیفرمانی را تسهیل نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حقوق بشر حقوق ملت باقری کنی علی رغم تحریم های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران شیوع ویروس کرونا علیه ملت ایران حقوق ملت ایران شورای حقوق بشر حقوق بین الملل گزارشگر ویژه رژیم آمریکا بین المللی حقوق بشری خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تحریم‌ناپذیر است

 ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو۲۰۲۴) اظهار کرد: امیدوارم این نشست که رونمایی از توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی بوده و فضای رقابتی ایجاد می‌کند موجب همگرایی و مشارکت همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بازرگانان شود و ارتقای اقتصاد در کشور و منطقه را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: این نمایشگاه بیانگر این است که جمهوری اسلامی تحریم ناپذیر است و هیچ تحریمی به نتیجه نخواهد رسید و طرح های شیطانی منزوی ایران همگی خنثی خواهد شد.

رئیس قوه مجریه گفت: این کشور با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت ها می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری هایی را عرضه کند .

رئیسی افزود: این نمایشگاه تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می‌کند، ترجمان این رویداد این است که ما توانسته ایم و باز هم می‌توانیم. 

رئیس جمهور گفت: خداوند متعال در اقلیم‌های مختلف برای جامعه امکانات فراوانی قرار داده و اگر آحاد انسان به علت زیاده خواهی و سلطه طلبی در جهت محروم کردن ملت‌ها از ظرفیت‌ها حرکت نکنند می‌توان با فکر و اندیشه نیاز بشر را مرتفع کرد اما جریان تحریم‌ها نماد ظلم به همه ملت‌ها هست، چرا که اگر ملتی را در تنگنا قرار دهیم تا به اهداف خود نرسد این ظلم به همه ملت‌ها تلقی خواهد شد و نوعی جنگ است .

او ادامه داد: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل به خدا و تکیه بر داشته های ملی تحریم ها را پشت سر بگذارد به نحوی که سخنگوی کاخ سفید بگوید فشارها علیه حمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است و قطعا این ملت ایران بودند که این شکست را رقم زدند .

رئیسی گفت: تولیدگران افسرانی هستند که در خط مقدم جمهوری اسلامی هستند و توانسته اند در عرصه اقتصادی کشور را پیشرفت دهند و من از جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور یاد میکنم.

او گفت: ما برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل هستیم و این امکان در کشور وجود دارد. تولید کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است اینها بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی است از همه میخواهم با جدیت کار را دنبال کنند.

رئیسی گفت: آنچه که من می‌خواهم به جمع فعالان بگویم این است که ما امکانات و ظرفیت زیادی را داریم و فقط لازم است از قوه به فعل دربیاید.امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند به فناوری نوین دست پیدا نکنیم و انحصار در دست خودشان بماند اما بدانند که بسیاری از فناوری ها در کشور ما بومی شده و حتی با ترور دانشمندان نمی‌توانند ما را از دستیابی به فناوری بازدارند.

رئیس قوه مجریه گفت: در صنایع هسته ای و نظامی بیشترین فشار روی ما قرار دارد که البته بیشترین پیشرفت را نیز در این زمینه کسب کرده ایم البته در دکترین ما هدف دستیابی به سلاح هسته ای نیست، اما استفاده از این فناوری در عرصه های علمی در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: بدانید علی رغم خواست نظام سلطه توانایی بسیار وجود دارد و کشورها می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و جهان موثر باشند نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم را از استقلال باز دارد .

رئیسی گفت: قدرت نظامی مهم است اما قدرت تولید هم کمتر از آن نیست، آن چه می‌تواند کشور را قدرتمند کند قدرت اقتصادی است و به فعالان اقتصادی میگویم که شما در موضع تولید قدرت هستید .

او ادامه داد: رونمایی از توانمندیها ارتباط ملت‌ها با ملت‌ها و مردم با مردم دیگر کشورها را رقم می‌زند و به امید آفرینی می‌پردازد که ما حتما توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم .

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ما دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را داریم و خط ترانزیتی قدرتمندی را دارا هستیم؛ همچنین در جهان موضوع  تجارت با ارزهای دیگری غیر از دلار و ملی مطرح است. جمهوری اسلامی توانایی فنی و مهندسی بسیاری دارد .امیدوارم این نشست منشاء برکات باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • حضور هیات ایران در کنفرانس سالانه بین المجالس برای قدس در استانبول
  • رئیسی : ایران تحریم ناپذیر است
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مسوولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند