Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی نجفی نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی تقدیر می شود، در مصاحبه ای خاطره ساخت سریال «سربداران» را مرور کرد و درباره فعالیت های این روزهایش گفت: به دلیل مسئولیت ام در خانه سینما دغدغه وضعیت معیشت هنرمندان را دارم و به شخصه نمی توانم به قرنطینه چندان پایبند بمانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا؛ محمدعلی نجفی نویسنده و کارگردان پیشکسوت که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی مورد تقدیر قرار می گیرد، با مرور خاطره ساخت سریال تاریخی و مذهبی «سربداران» عنوان کرد: در ساخت «سربداران» مساله و دغدغه داشتم. پیش از ساخت این سریال در حسینیه ارشاد نیز تئاتر سربداران را کار کرده بودم اما بعد از انقلاب با نقطه نظر متفاوتی به سراغ این سریال رفتم. خودم در جریان انقلاب فعال بودم. انقلاب ما یک انقلاب مردمی به رهبری مجتهدی شیعه بود. آن زمان نگران آینده انقلاب و سیر حرکت آن بودم. وقتی از انقلاب صحبت می کنیم یکی از مشخصاتش ایجاد و شکل گیری در دوران مدرنیته است. اساسا انقلاب همراه با مدرنیته رخ می دهد. بنابراین من با ایدئولوژی و تفکر انقلابی مربوط به تاریخ و اتفاقی مدرن در دل آن رو به رو بودم و می خواستم تحلیلی از آن ارائه دهم. در تاریخ ما نیز قیام سربداران نهضتی است که رهبر آن نیز روحانی شیعه بوده است. حال می توانستیم کاراکترهای آن دوران تاریخی را به واسطه سریال «سربداران» دوباره تبیین و تحلیل و بازنمایی کنیم. 

این پیشکسوت بیان کرد: از طرفی جنگ مذهب علیه مذهب در آن دوران وجود داشت. طرح واژه منافق نیز از اتفاقات دوران انقلاب بود و پرداختن به همه این مسائل دغدغه ام بود. از سویی دیگر در اوایل دوران انقلاب مسئول امور سینمایی شده و با هنرمندانی همراه بودم که اگر نبودند ایران سینمایی نداشت. در واقع آن ها بودند که تاریخ سینمای بعد از انقلاب را رقم زدند. حال با این زمینه های فکری با نگاه ویژه ای به سربداران فکر کردم و نوع نگاه من شخصیتی را خلق کرد به نام «قاضی شارح» که همواره به من نقد می کردند این شخصیت در تاریخ وجود ندارد و من نام او را از شخصیت شریح قاضی از چهره های سیاسی و اجتماعی صدر اسلام گرفتم. 

نجفی درباره اهمیت برگزاری جشنواره های موضوعی بیان کرد: معضل اصلی ما فرهنگ است که مانند اقتصادمان نوسان دارد. بنابراین هر اقدامی برای کمک به این عرصه به نظرم یک اقدامی دینی هم هست. یکی از تعاریف ما از رسالت انبیا، تربیت انسان به صراط مستقیم است که در نهایت به رجعت به خدا برمی گردد. حال با نام امام رضا(ع) رویداد و جشنواره ای شکل می گیرد که هم فعالیت فرهنگی است و همه زمینه ای است برای فعالیت جوانان و عبادت نیز به جز خدمت به خلق نیست. شرایطی که در جشنواره رضوی ایجاد شده است، جوانان را به خلاق بودن تشویق می کند. نام مبارک امام رضا(ع) نیز قطعا پشتوانه ای برای این رویداد است.

وی درباره دوست و همکار خود مهدی فخیم زاده که در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم عنوان کرد: یکی از کسانی که دست گیر و راهنمای من در ابتدای کارم بود، مهدی فخیم زاده بود. صادقانه بگویم از او بسیار آموختم. هم سینما را از او آموختم و هم رفتار و تفکر را. این هنرمند چند کتاب در اوایل دهه ۶۰ به من معرفی کرد که من به قدری تحت تاثیر آن ها بودم که سال گذشته ترجمه جدیدی از یکی از آن ها را پسرم برایم تهیه کرد تا دوباره بخوانم. در ارتباط با مهدی فخیم زاده با فرهنگ سینمای ایران هم بیشتر آشنا شدم. ما در اوایل انقلاب از سینمای فارسی فاصله داشتیم و بیشتر آثار هنرمندانی چون ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، بهرام بیضیایی، فریدون گله و... را می دیدیم و ارتباط من با عزیزی مثل مهدی فخیم زاده باعث شد تا با واقعیت سینمای ایران بیشتر آشنا شوم. مرهون همراهی و همکاری با او هستم و افتخار می کنم که جواب سلامم را می دهد(با خنده).

نجفی درباره شرایط این روزهایش و فعالیت خود در دوران کرونا نیز گفت: تابستان امسال رییس هیات مدیره خانه سینما شدم و به دلیل مسئولیت خود نمی توانم چندان به قرنطینه پایبند باشم. زیرا مساله معیشت سینماگران مطرح است. فیلم های زیادی در حال تولید و جریان تولید برخی از آن ها متوقف است. بیشتر وقت مان در خانه سینما صرف رسیدگی به این وضعیت می شود و نمی توانم به شخصه در خانه بمانم. 

وی در پایان به فیلمسازان جوان توصیه کرد: این عرصه را باید بسیار جدی گرفت و خلاقیت به خرج داد و تحت تاثیر فیلم های دیگر نبود. کپی نکرد و ذهن خلاق را همیشه مد نظر داشت.

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا(ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان 4 تا 7 اسفند در حال برگزاری است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مهدی فخیم زاده سربداران محمدعلی نجفی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم مهدی فخیم زاده امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۵۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهمات یک ذهن افراطی

رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

به گزارش ایسنا، روزنامه صبح نو در شماره امروز خود نوشت: سخنان مهدی نصیری در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی واکنش برانگیز شده است. او در این مصاحبه از ضرورت اتحاد اپوزیسیون جمهوری اسلامی سخن گفته؛ یعنی اتحاد شاهزاده با تاج‌زاده. جمهوری‌خواهان با هواداران سلطنت. این سخنان چندان قابل نقد نیست، نه از آن باب که سخن بسیار دقیق و فکر شده‌ و ایده‌ای است که از عطاری هیچ‌کس جز عطاری نصیری نمی‌توانسته بیرون بیاید، نه از تاج‌زاده که از شاهزاده تا مسیح هم نتوانستند چند ماهی دور یک میز بنشینند و امروز به یکدیگر فحش‌ می‌دهند. بنابراین امتناع این ایده از روز روشن‌تر است. و باز نه جای تعجب که نصیری چنین سخنانی را بر زبان رانده که جای تعجب نیست؛ چراکه مسیر هر فرد رادیکالی، افتادن در چرخه رادیکالیسم است. 

بنابراین مدعای مطلب حاضر نه نقد این سخن نصیری که نقد روشنفکرانی است که در ۲۰۰ سال اخیر قدمی به جلو برنداشتند و همچنان اسیر توهم‌اند. توهمی که باید آن را توهم انفکاک از جامعه و بیگانگی با انسان ایرانی نامید. 

دوباره باید مسیر طی شده و جریان روشنفکری ایرانی نقد شود که امروز مهدی نصیری در این نحله خود را قرار داده است. نقد روشنفکران نه از باب غرض با این جماعت، بلکه از فرط بیگانگی است که با جامعه دارند و رؤیاهایی که این‌ها در دویست سال اخیر به جای فکر، ایده و اندیشه پیشرفت به‌عنوان جنس بنجل به مردم ایران فروخته‌اند و به جای پیشرفت و توسعه برای مردم ایران، وضعیتی ایجاد کردند که بعد از دویست سال دوباره ایده بازگشت به وضعیت دویست سال گذشته را تئوریزه می‌کنند.

روشنفکر ایرانی ۲۰۰ سال است که اسیر این توهم است، از مردم سخن می‌گوید؛ اما فهمی از مردم ندارد. روشنفکر ایرانی که علیه سلطنت شورید و امروز دوباره به سلطنت رسیده است. زمانی مخالف شهر بود و زندگی در روستا را تئوریزه می‌کرد و امروز مقلد غرب و مدرنیته شده است. 
این موجود ناقص‌الخلقه در عرصه فکری ایران باید پاسخگو باشد که چگونه با همه ادعای روشنفکری خود و تحقیر جامعه از تولید یک ایده هم عاجز مانده و امروز مهدی نصیری بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که عمری به آنان فحش داده و نان فحش دادن به آنان را سر سفره خود برده است.
رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راز ماندگاری پیکه در فوتبال؛ عشق به بارسا!
  • معرفی ۱۰۷ برگزیده دومین دوره جشنواره شهید آوینی در شیراز
  • بیک زاده: پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری؟ من اگر جای او بودم می پذیرفتم! / فیلم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • توهمات یک ذهن افراطی
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من