Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حمید عزیزیان شریف‌آباد روز چهارشنبه در نشست کمیته راهبردی طرح سامان افزود: با اجرایی شدن طرح سراج و الگوی سامان  پوشش کمی و کیفی خدمات سلامت روان و اجتماعی در جامعه افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: امید  می رود با اجرای این طرح سواد سلامت روان مردم،  رفتارهای روانی و اجتماعی پیشگیرانه افزایش و آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با تأکید بر لزوم مشارکت و هماهنگی‌های بین‌بخشی و نیز تقویت مشارکت عمومی، از تشکیل دفاتر تسهیل‌گری در ۲۵۰ محله بحرانی کشورخبر داد و افزود: کارشناسان آموزشی، حقوقی و مددکاری  در این محلات درحال ارائه خدمات هستند.

وی ادامه داد: طرح سامان به ‌صورت پایلوت در شهرستان اردکان انجام می‌شود و سپس در سراسر استان گسترش می یابد و تمام دستگاه‌ها در استان از اجرای آن حمایت می کنند.

سرپرست فرمانداری اردکان نیز در این نشست،  وضعیت فعلی حوزه اجتماعی اردکان را متأثر از توسعه، مهاجرت و تغییر وضعیت اقتصادی دانست و افزود: در دوره‌هایی،  اولویت اول بسیاری از مسوولان دولتی و غیردولتی، ایجاد اشتغال بود.

مصطفی پوردهقان ‌اردکان گفت: تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی مهاجران، نیاز به انجام فعالیت‌های بیش‌تر در این حوزه‌ها و مدیریت در این زمینه را دوچندان می‌کند.

وی اظهار کرد: نگاه به مهاجرت به‌عنوان یک تهدید، راهگشا نیست و می‌توان با مدیریت صحیح، آسیب‌ها را کاهش داده و از این ظرفیت به‌درستی بهره برد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اردکان هم در ادامه یادآور شد: پیمایش ملی سلامت روان که در سال ۱۳۸۹ انجام شد، نشان داد که تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی  و شیوع اختلالات شدید روان پزشکی نیز حدود یک درصد است

به گفته وی با این حال ۲ سوم افراد مبتلا، از مداخلات بهداشتی درمانی بهره مند نمی شوند و بسیاری از خدمات ارائه شده نیز فاقد کیفیت مطلوب هستند، به همین منظور الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روان و مراقبت اجتماعی ایرانیان (سامان) طراحی و اجرا گردید.

رقیه کرمانیان گفت:  این الگو حاوی سه بسته خدمتی، که بسته اول خدمات سلامت روانی اجتماعی پایه که هدفش پیشگیری، شناسایی زودهنگام اختلال ها ، کنترل بیماری و پیگیری مناسب،   مستمر،  تغییر و اصلاح نگرش افراد جامعه نسبت به بیماری روانی است.

وی اضافه کرد: به طور مثال افراد پس از مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شهری از سوی مراقب سلامت در سه حوزه اعتیاد، اجتماعی و مسایل روانی غربال شده و پس از غربالگری توسط مراقب سلامت در صورت غربال مثبت در حوزه مسایل روانی و اعتیاد به پزشک مرکز ارجاع داده تا توسط پزشک ویزیت و در صورت تایید پزشک و داشتن اختلال روانی به سطح ۲ مرکز تخصصی سلامت روان جامعه نگر ارجاع داده می شوند.

 معاون فرماندار اردکان اظهار داشت:‌ این مرکز شامل بیماران با اختلال های اسکیزوفرن، اسکیزوافکتیو، دو قطبی و سایر اختلال های با نمای سایکوتیک است به که تیم مستقر در مرکز شامل روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی، کاردرمانگر می باشد که خدمات توانبخشی روزانه و مراقبت پس از ترخیص (ویزیت در منزل و پیگیری تلفنی) و مراقبت مشارکتی را ارائه می دهند.

وی افزود:  در صورت داشتن مشکلات اجتماعی به بسته اقدام جامعه که مددکار اجتماعی مستقر در فرمانداری هست ارجاع داده می شود و مشکلات اجتماعی که در این طرح مدنظر است .

این مسوول گفت:  اقدامات مددکار در بسته اقدام جامعه چهار بخش، تفاهم نامه و همکاری با اداره ها، خانه مشارکت مردم، ستاد خوداتکائی که شرح حال آن داده شد، ترویج پیام های سلامت روان و  انگ زدایی می باشد.

کرمانیان با بیان اینکه در تفاهم نامه که طبق جدول تقسیم کار ارگان ها و وظایف هر ارگانی مشخص است اظهار کرد: در خانه مشارکت مردمی که متشکل از نمایندگان گروه های مردمی و به پیگیری مطالبات مردمی از طریق فرمانداری می پردازد و در ترویج پیام های سلامت روان به تبلیغات محیطی در حیطه سلامت روان مربوط می شود.

طرح سامان (الگوی خدمات یکپارچه و جامع سلامت روانی و مراقبت اجتماعی ایرانیان)  باهدف سازمان‌دهی همکاری بین‌بخشی و مشارکت مردم در ارتقای سلامت روان و اجتماعی طراحی‌شده است.

شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق،  احمدآباد و اردکان است.

برچسب‌ها یزد سلامت روان اردکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد سلامت روان اردکان یزد سلامت روان اردکان اخبار کنکور سلامت روان طرح سامان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۲۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تلفیق هنر و مفاهیم هنری برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه اقدام ارزشمندی است که اداره سلامت شهرداری تهران آن را به شکل مطلوبی در سلامت شهر بوستان لاله اجرا کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند.

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

دیگر خبرها

  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها